Jump to content
Sign in to follow this  
kristofer_berg@hotmail.com

airflo forty plus eller guideline coastal

Recommended Posts

Coastal är lite mer harmonisk än forty plus.

Bägge är rejält tunga för sin klass dessutom.

Jag har 40+ som både intermidiate och sjunk3 och jag gillar linan något extremt, har dock aldrig testat coastal linan så kan tyvärr inte jämföra dom båda..

Forty plus är lite mer slängig tycker jag.

coastal är lite enklare att hantera.

Sen är det en smaksak om man vill gå ner en klass eller inte.

Jag upplever min 40+ SI som lite sträv.. Kanske bara är mitt ex dock. får väl ge den en omgång smörj. Annars tycker jag coastal och 40+ är ganska likvärdiga faktiskt.

/ JH

40+ är förmodligen den tyngsta linan för sin klass, en wf6a vägen som en tung GL wf7a och dessutom den sämsta linan jag någonsin kastat med:-P coastal är en grym lina när det är busväder ute, så jag hade iaf tagit coastalen alla dagar i veckan:-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk

40+ är inge kul att kasta/fiska med. Slängig och minsta överhäng så blir kastet skit. Jag har haft 2 olika. Coastal är riktigt fin och förlåtande. På Sage spön xp/z-axis och liknande en klass under och Sage spön som tcx och liknande samma klass. Jag använder mina int och fast int till Bobby fiske efter regnbåge/öring. En nackdel med Coastal är att det inte är riktigt markerat var klumpen slutar. Jag hade tyckt klumpen skulle vara blå och skjutlinan en annan skarpare färg.

Har inte provat Coastal men har flera 40 + pga de är billiga och håller länge men de är väldigt överklassade. Min 6:a väger 17gr. Använder dem till regnbågsfisket och de kastar långt men är som många sagt tidigare lite sladdriga och presentationen blir väl sådär men funkar till dammfiske åt mig.

Funderar på att köpa två av dessa linor till mitt msx saphire #8 bör jag gå ned en klass på linorna om det är så att ni säger att dom är kraftigt överdimensionerade? Tänkte köpa en flyt airflo fortyplus och en fast intermediate fortyplus

Som nämts tidigare så är 40+ tung, Som byt namn nämner så handlar det mest om hur ditt msx är klassa om du ska ha en 8:a lr rent av gå ner på en 6:a. Det verkar vara väldigt svårt att få fram lr hitta vikten på Airflos 40+ lino, jag har inte lyckats iaf. Kanske någon annan? Om du redan köpt en 40+ så kanske du kan väga o skriva här? 6:a slow har jag och det väger 17 gram har en fast också men inte vägt den.

Edited by Christian1971

AIRFLO 40 PLUS- 35' (10,7m) INTEGRATED SHOOTING HEADS<br />#5=243grns =15,7g<br />#6=261grns =16,9g<br />#7=284grns =18,5g<br />#8=323grns =20,9g<br />#9=365grns=23,7g<br /><br />inte vägt själv men har efter en massa internettande via forum hittat vikterna här: http://www.redshedfl...AIRFLOCONT.html<br/>

• Like 2

Det är bra linor båda men 40 plus skall väl egenligen ses som klump med integrerad Skjutlina med tillhörande kastteknik dvs bomba ut direkt med två Max tre luftkast. Jag tycker den är grym på alla sätt och tom bättre än coastal till HÖ fisket för distans. Airflo tillverkar båda linorna. Titta på hur linornas profiler ser ut så förstår du vad jag menar.

• Like 4

Bump!

Vet någon exakt vikt på dessa linor?

Väger en 40+ #6 som en Coastal #6 och vice versa?

Enligt informationen på hemsidan väger en 40+ #6 nästan som en Coastal #7. Kan det verkligen stämma?

Bump!

Enligt informationen på hemsidan väger en 40+ #6 nästan som en Coastal #7. Kan det verkligen stämma?

Stämmer nog, dom är riktigt tunga, 40+ 6an känns viktmässigt som en coastal

Edited by diesel82

Bump!

Jag hade en coastal #7 och bytte ut den förra säsongen till en airflo 40+ #6. Dessa känns enligt mig jämntunga. Så det stämmer nog att de väger ungefär lika mkt. Båda linorna testades med samma spö, ett Opti Coast #7. Linorna är även väldigt lika varandra i det mesta. Kan varmt rekommendera airflo då du får loss den för halva priset av en coastal :)

• Like 1

Bump!

Ja.

Nu har jag testat 40+ #6, känns lättare än Coastal #7! 
Har för mig jag läst att Coastal klumpen väger mkt mer än va dom faktiskt ange på hemsidan?

Har sökt både på Google och här en stund nu, någon som vet vad klumpen på Coastal #7 väger ?

Edited by Lethul