Hoppa till innehåll

Flytväst fråga


Cts

Recommended Posts

Jag har ett hjärtfel och inopererad defribilator ( icd ) och skulle det skita sig rejält när man står utvadad och den jäveln löser ut med elchock så tuppar jag av en stund !

Så nu har jag bestämmt mig för en flytväst av något slag.

Finns det någon smidig liten aut uppblåsbar modell där ute ?

Någon som kan rek något ?

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Baltic winner 150 som jag skulle vilja slå ett slag för, riktigt smidig och är för mig aldrig i vägen. Den finns både som automatisk och manuell. Den automatiska går att använda manuellt också.

Kostar inte skjortan och är en väldigt behaglig livförsäkring!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom är väl tänkta att ha utanpå jacka/ väst . finns väl nån kombinerad väst/flytkrage om jag inte kommer ihåg fel tror airflo har nån modell......jobbigt om man har den under jackan som är lite för tajt...... annars fins väl det därna  svenska understället som ska funka skitbra som  flythjälp.  det viktigste är väl kanske o ha en redig krage som håller upp nyllet från ytan om man ny lyckas flyta åt rätt håll. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog rekommendera en hederlig flytväst istället för en sådan som löser ut själv vid kontakt med vatten. Ponera att den inte funkar (Inte så troligt, men det har hänt) då skiter det sig rejält och det vill vi ju inte. Du måste ju dessutom ha en med krage så en vanlig väst funkar ju inte heller.

Redigerad med Cristoffer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder "floating underwear" o måste säga att det fungerar klockrent, både som flyväst och som värmande underställ. Jag köpte det egentligen när jag började flytringsfiska för det är så otroligt smidigt men nu använder jag det alltid när jag är ute o flugfiskar.

Floating underwear är flugfiskaren bäste vän :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Bumpar den här tråden.

Någon som vet vart denna säljs inom eu eller liknande produkt? Dvs en fiskeväst kombinerat med flytväst. Brukar vada över midjan regelbundet men har kommit fram till att jag nog ska dra gränsen vid midjehöjd, iaf i strömmande vatten, så bör inte påverkas av västen utom om olyckan är framme så att säga. 

"This is a fantastically comfortable PFD born from whitewater lineage but designed specifically for anglers. The super-thin back allows for all-day comfort against high-back seats, and comes complete with a thin vent for hot days. The vest has plenty of storage without being too bulky, and it even boasts a collapsible drink-holder."

 



 

Skärmavbild 2017-03-23 kl. 12.15.56.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med baltic flyfisher i många år. den är bra och gör vad den ska. fördelen med de uppblåsbara västarna är att de håller huvudet över vattenytan. däremot är de rätt osmidiga att simma med. Jag använder själv ofta Float underwear numera. I ditt fall tror jag däremot inte på den produkten då den inte vänder dig rätt om du svimmar.

På bilden ser man tydligt hur högt och bra baltic flyfishervästen sitter.

_R3V3213.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser att det är fler i tråden som likt mig själv gillar float underwear. Jag och Robin gjorde en test på dem mitt i vintern för några år sedan. Nedan kommer en länk. Produkten rekommenderas som sagt å det varmaste.

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Jonas sa:

Ser att det är fler i tråden som likt mig själv gillar float underwear. Jag och Robin gjorde en test på dem mitt i vintern för några år sedan. Nedan kommer en länk. Produkten rekommenderas som sagt å det varmaste.

 

Har också denna, grymt nöjd! Känns inte att man har en flytväst på sig.

Nackdelen är väl kanske en varm sommardag då den kan vara väldigt varm att ha på sig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Nilsson sa:

Nackdelen är väl kanske en varm sommardag då den kan vara väldigt varm att ha på sig. 

Håller med. Jag använder mitt ställ främst under kalla förhållanden. Sen är snittet på produkten dåligt. Stället sitter helt enkelt inte så bra som den skulle kunna. Trots detta tycker jag ändå att det är en kanonbra produkt och jag använder som sagt mitt ställ flitigt vår,höst och vinter. 

Kan även nämna att byxan ger suveränt bra isolation under vadarna. De är en klar favorit till det tidiga havsöringsfisket.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago perholla sa:

Råbögigt med flytväst.

Får ju ta att man torskar om man plurrar.

Fan vilket trött inlägg. Råmacho språkbruk och inställning. Flugfiskare har drunknat i mina hemmavatten, vilket jag inte har för avsikt att göra.

Får kika närmare på de uppblåsbara kanske då! 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Mendel sa:

Fan vilket trött inlägg. Råmacho språkbruk och inställning. Flugfiskare har drunknat i mina hemmavatten, vilket jag inte har för avsikt att göra.

Får kika närmare på de uppblåsbara kanske då! 

Använder alltid flytväst i båt oavsett väder efter att jag har läst om folk som lyckats klara sig från drunkningstillbud. Havet = säkerhetsväst, dvs med krage. Insjö tar jag den auto-uppblåsta. Sist jag såg hade både biltema och jula bra pris på auto-uppblåsta. Man vill ju leva så länge man kan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...