Hoppa till innehåll

Vill börja binda gäddflugor.


f_lakecastle

Recommended Posts

Hejsan

 

Har börjat flukta efter att första bindställ och vill rikta mig mot gäddflugor.

 

Har försökt göra research om vad för ställ som är skit/prisvärda/bra/high end, men fa-aaan vilken djungel.

 

Det jag vill ha är tips på ett PRISVÄRT ställ, gärna så att jag kan binda tub och vanliga.

Med prisvärt menar jag inte nödvändigtvis att det ska kosta under 500. Utan är det ett ställ för 1500 men har kvalite och vissa egenskaper som många ställ för dubbla priset så är det bättre.

 

Sen, kvalitets tillbehör. Här siktar jag på att köpa en gång och rätt.

 

Har inte mkt koll på vad för verktyg som behövs.

 

köper gärna beggat!

 

 

Tack på förhand!!!

 

Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till träsket. 

Det beror lite på vad du har för krav på ett städ. 

Jag själv var rätt nöjd med ett vanligt Regent (indisk kopia på Regal) för ca 300 spänn. Håller stadigt tag om både krokar och tubnålar. 

Sen tenderar man förstås att nörda in ordentligt på prylar, "ska bara testa den där" och så vidare. 

Stonfo -städen brukar vara rätt bra med (har använt ett 504 flylab och var riktigt nöjd med det). 

Varken Regent eller 504 flylab har "true" rotation, dom har bara "helt ok rotation" då rotationscentrum inte sammanfaller med tubnål/krokskaft, utan någon centimeter "off". Kan man leva med det är det bra grejer båda två. 

Vill man däremot ha ett true rotation så finns ju Stonfo 516, och en hel uppsjö av lite fräsigare städ från Danvise (ca 700) till, well, jag tror inte det finns någon direkt övre gräns, men Petitjeans Swiss master kostar väl runt 6000. 

 

De verktyg som behövs är: 

Tubnål. Eumer's L-XL duger åt mig. 

Fulsax, t ex biltemas nagelsax, för att klippa grova grejer, nåt man inte behöver vara rädd om. 

Bra sax: Jag är nöjd med diverse Dr Slick, både standardvarianter och Eco. Två-tre st, t ex en rak, en böjd, en tandad, kan vara bra att ha. Petitjeans sax ska vara löjligt fin, men jag betalar inte 700 spänn för en sax, så det få rnån annan uttala sig om. 

Trådrullehållare: keramisk. Finns mängder av märken, men vanlig jalla-hållare funkar än så länge. Två kan vara bra att ha även här. 

Dubbingnål, ta vilken som helst. 

Borste; kolla djuravdelningen på ICA eller motsv, du kan nog hitta nåt bra där. Annars fanns det nog en tråd om det i Utrustnings-sektionen för ett tag sen om jag inte minns fel. 

Dubbingspinner: t ex https://mistpool.com/product_info.php?products_id=867 eller https://mistpool.com/product_info.php?products_id=2017. Eller bygg en egen av lite pianotråd eller liknande. 

Ett paket hårklämmor. 

 

Det är väl ungefär det jag använder till gäddflugorna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är helt enkelt skitkul att binda flugor, sen höjer det fisket en nivå också och gör det ännu roligare, så jag kan bara rekomendera att hoppa i träsket...

Mitt första städ var en usel skapelse för någon hundring som höll några veckor, max, den kvalitetsnivån kan jag bara inte rekomendera.

Sen blev det efter lite efterforskningar ett dyna-king professional. Det håller krok i gäddstorlek och om du som jag inte är intresserad av att binda diverse knottimitationer så behövs ingen mer avancerad rotationsfunktion. Då är det bättre med robust funktion och gott om utrymme. Om det sen är lite overkill för gäddflugor vet jag inte, jag orkade inte igenom allt mellan skräpnivån jag började med och det jag har nu.

När det gäller material till flashtuber finns det gott om experter här som kan tipsa bättre, jag binder mest baitfishvarianter, kollar du bloggen hittar du lite bilder och jag har även listat vilka material jag använt.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack båda för bra svar!

Välkommen till träsket. 

Det beror lite på vad du har för krav på ett städ. 

Jag själv var rätt nöjd med ett vanligt Regent (indisk kopia på Regal) för ca 300 spänn. Håller stadigt tag om både krokar och tubnålar. 

Sen tenderar man förstås att nörda in ordentligt på prylar, "ska bara testa den där" och så vidare. 

Stonfo -städen brukar vara rätt bra med (har använt ett 504 flylab och var riktigt nöjd med det). 

Varken Regent eller 504 flylab har "true" rotation, dom har bara "helt ok rotation" då rotationscentrum inte sammanfaller med tubnål/krokskaft, utan någon centimeter "off". Kan man leva med det är det bra grejer båda två. 

Vill man däremot ha ett true rotation så finns ju Stonfo 516, och en hel uppsjö av lite fräsigare städ från Danvise (ca 700) till, well, jag tror inte det finns någon direkt övre gräns, men Petitjeans Swiss master kostar väl runt 6000. 

 

De verktyg som behövs är: 

Tubnål. Eumer's L-XL duger åt mig. 

Fulsax, t ex biltemas nagelsax, för att klippa grova grejer, nåt man inte behöver vara rädd om. 

Bra sax: Jag är nöjd med diverse Dr Slick, både standardvarianter och Eco. Två-tre st, t ex en rak, en böjd, en tandad, kan vara bra att ha. Petitjeans sax ska vara löjligt fin, men jag betalar inte 700 spänn för en sax, så det få rnån annan uttala sig om. 

Trådrullehållare: keramisk. Finns mängder av märken, men vanlig jalla-hållare funkar än så länge. Två kan vara bra att ha även här. 

Dubbingnål, ta vilken som helst. 

Borste; kolla djuravdelningen på ICA eller motsv, du kan nog hitta nåt bra där. Annars fanns det nog en tråd om det i Utrustnings-sektionen för ett tag sen om jag inte minns fel. 

Dubbingspinner: t ex https://mistpool.com/product_info.php?products_id=867 eller https://mistpool.com/product_info.php?products_id=2017. Eller bygg en egen av lite pianotråd eller liknande. 

Ett paket hårklämmor. 

 

Det är väl ungefär det jag använder till gäddflugorna. 

 

 

Stonefostäden såg bra ut!

 

en fråga bara, behöver man någon tillbehör för att kunna knyta tuber? 

 

Kollade på båda modeller på flugbindning.se och det står i beskrivningen att båda modellerna du rekommenderade hade ''true rotation''?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tubnålen behöver du, annars inget speciellt så. 

Du sätter tubnålen i städet, och sen trär du upp tuben på nålen. 

Kollar du bauers filmer på flydressing.se, t ex http://www.flydressing.se/filmer/tie-tv/sheep-fleece---skitmoerten.aspx så får du bra koll på olika sätt att binda gäddflugor.

Han kör förvisso med ett petitjean master, då sitter tubnålen lite annorlunda än på vanliga städ, men i övrigt är det samma hantering.

 

Angående rotationen är jag inte helt med på vilka av modellerna du tittat på och på vilken sida?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en insex-nyckel som jag taperat med bindtråd som tubnål. sitter som berget i mitt regentstäd. mellan käftarna ca 1cm in sitter det  ju typ ett stag eller vad man ska säga. jag sätter ner den korta delen av insexnyckeln bakom staget vilket gör att jag får en väldigt stor kontaktyta mellan nyckeln och käftarna. Fattar knappt själv när jag läser min beskrivning men om intresse finns kan jag visa med några bilder ikväll..

 

/ Jh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tubnålen behöver du, annars inget speciellt så.

Du sätter tubnålen i städet, och sen trär du upp tuben på nålen.

Kollar du bauers filmer på flydressing.se, t ex http://www.flydressing.se/filmer/tie-tv/sheep-fleece---skitmoerten.aspx så får du bra koll på olika sätt att binda gäddflugor.

Han kör förvisso med ett petitjean master, då sitter tubnålen lite annorlunda än på vanliga städ, men i övrigt är det samma hantering.

Angående rotationen är jag inte helt med på vilka av modellerna du tittat på och på vilken sida?

Tittade på båda stonefo modellerna du rekommenderade. Kikade på flugbindning.se.

Hittade även denna http://www.taimen.com/en/ue/product/stonfo-flylab-leva-base-vise_99930077/102507

Något att ha? Står inget modell nummer som på de stonefo från flugbindning

Jag använder en insex-nyckel som jag taperat med bindtråd som tubnål. sitter som berget i mitt regentstäd. mellan käftarna ca 1cm in sitter det ju typ ett stag eller vad man ska säga. jag sätter ner den korta delen av insexnyckeln bakom staget vilket gör att jag får en väldigt stor kontaktyta mellan nyckeln och käftarna. Fattar knappt själv när jag läser min beskrivning men om intresse finns kan jag visa med några bilder ikväll..

/ Jh

Ja bilder vore trevligt! Insexor har man ju i mängder!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tittade på båda stonefo modellerna du rekommenderade. Kikade på flugbindning.se.

Hittade även denna http://www.taimen.com/en/ue/product/stonfo-flylab-leva-base-vise_99930077/102507

Något att ha? Står inget modell nummer som på de stonefo från flugbindning

Ja bilder vore trevligt! Insexor har man ju i mängder!

Sent from my iPhone using Tapatalk

fixar ikväll :)  är ju gött om man kan spara en peng till lite material istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fixar ikväll :) är ju gött om man kan spara en peng till lite material istället.

Jomen exakt! Köpa prylar som man likagärna kan ersätta med nått hemma eller enklare och billigare är ju dumt.

Har du nå rek. Vad det gäller prisvärt städ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska ny på att binda så jag har inte så mycket att jämföra med tyvärr.. Jag kör ett billigt regentstäd och jag har väldigt svårt att motivera varför jag skulle ha något dyrare. Binder bara flugor för gädda och havsöring och det funkar jättebra. Har aldrig saknat true rotation men skulle om jag köpte ett nytt städ kolla efter ett med bordsplatta. har kollat lite på ett städ de säljer på mistpool. Det är ett Eumer och ser ut typ som regent men har bordsplatta. tror det kostar typ 800kr. inte en susning om vad man får för de extra hundralapparna förutom bordsplattan dock.

 

/ Jh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har ju flugbindning.com en bättre deal: regent med bordsplatta, 450 kr. 

Själv hittade jag en lös bordsplatta till mitt regent i lokala fiskebutiken för en hundring. Finns ju andra webshopar som har lösa bordsplattor med. 

 

Men jo, man klarar sig mer än väl på ett Regent. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har ju flugbindning.com en bättre deal: regent med bordsplatta, 450 kr. 

Själv hittade jag en lös bordsplatta till mitt regent i lokala fiskebutiken för en hundring. Finns ju andra webshopar som har lösa bordsplattor med. 

 

Men jo, man klarar sig mer än väl på ett Regent. 

åfan, där ser man :) dålig koll på den butiken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt det blev, känns som att man bara skjuter upp uppgraderingen om man köper ett utan rotation.

 

Samtidigt som att det känns som mest en bekvämlighets funktion som man ''egentligen'' kan gå utan.

 

 

Har man någon nytta av ''parachute rest'' eller ''bobbin rest''?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äh, skit i "true" rotation. Regent och Stonfo 504 har båda rotation, men den är inte koaxial med flugans axel (tubnål eller krokskaft), utan flugans axel ligger 3-10 mm offcenter (beroende på storlek på tubnål eller krokböj). 

Själv kan jag leva med att flugan flyttar sig nån centimeter runt när man roterar, vare sig det är smånymfer eller stora gäddtuber. 

koaxial rotation är mest nytta när man gör små eller på annat sätt pilliga flugor och "svarvar" upp dubbing eller tinsel på krokskaftet. Det är inte (för mig iaf) värt flera tusen kronor. 

 

Parachute-kroken använder jag så gott som aldrig, men bobbin rest kan vara skönt ibland när man spinner dubbing eller flash, så man får tråden ur vägen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...