Jump to content
Sign in to follow this  
Elegantfly

Vilken vadarjacka rekommenderar ni?

Recommended Posts

Jag kollade noga på nätet för flera år sedan och fastnade för kanadensiska märket BARE, köpte en jacka direkt från en handlare i det landet. Den har jag nu haft i 6-7 år och ofta även till vardags. Visst börjar den bli lite sliten nederst vid ärmarna men den håller nog ett par år än. Jag köper nog en ny BARE då det är dags.

Den modell jag har finns tydligen inte längre och den nya toppmodellen kostar 430 CAN vilket motsvarar ung. 2775 kr.  Det finns ju billigare modeller också.

Den jag har är inte lätt och luftig för varma sommardagar, snarare rejäl och robust för sämre väder.

http://www.baresports.com/en/Fishing/Products/Outerwear/Gold/Mens

http://www.centerpinangling.com/waders.html

Är man ute efter ett billigare alternativ ser T&P Pro Shell Jacket ifrån Idefixteko.se intressant ut.

En Vadarjacka bör väl en kunna vada med? :blink:

Ser ut som att den går att dra åt längst ner så då borde man väl kunna vika upp den i midjan Hur är den i storlekarna?

funderar på simms classic guide eller simms headwaters, men även sugen på en vision jacka eller varför inte guideline. Det finns så måånga att välja på.

Jag köpte nyss en Vision Kura, och den verkar riktigt bra. Jag har dock inte hunnit prova den ännu, då det inte varit något väder för att ha vadarjackan på.

Tobbe, ja det kan man och dom är stora i storlekarna, farsan kunde ha min medium och han har stor mage.. Man får plats med flera klädesplagg under. :)

Et hot tips er Patagonia 3-in-one River Salt. Jeg har brukt den i hele sommer, og den er grymt bra. 

En ting er at selve jakka er kanonbra med tanke på tekniske løsninger og meget gode pusteegenskaper etc for den som fisker mycket, men jakka har også en clip on innerjakke som er lun og varm. Og også kan brukes som egen jakke i fiskecampen og ellers. 

http://www.patagonia.com/eu/enNO/product/3-in-1-river-salt-jacket?p=81805-0

Fiska när det inte regnar!...då slipper ni en ev. jacka...sen så optimerar ni eran flugask...ryms i käften.

Vision Kura      (Billig på Fishline.se just nu, många fiskepolare har den och är supernöjda),

Simms G3 Guide   (Den jag använder nu, super bra jacka, har man pengarna så absolut!)

sen Patagonia River salt som Andre säger...Grym jacka! Clean o snygg framförallt! Patagonia gör ordentliga grejer...!

Tror jag ska besöka flyfishingmasters i helgen för att prova lite. Det blir att titta på patagonia och simms.

Funderar på en Patagonia minimalist.... Titta på den åt mig :D

Jag var ju som sagt inne på flyfishngmasters och prövade lite jackor.

Men vad jag kom fram till var att det ända som skiljer från headwaters jackan och classic guide jackan är att classic

har två st inbyggda attachment attiraljer. Och ett lager mer gortex och då för 1000kr mer.

Hur står headwaters jackan emot regn och är det någon som har använt den som har några nackdelar med den?

Edited by Elegantfly

Patagonia river salt 3-in-one

Den har jag funderat på... Gillar deras prylar mer och mer. Hur håller den värmen på vintern med fodret i?

har aldrig provat på vintern. Vet dock att 4 grader, störtregn och kuling inte är nåt problem. Jackan i sig är rätt tjock och styv (vilket jag gillar), samtidigit som den andas bra.

FÖrresten så testas denna jacka (och Simms Slick) i senaste numret av Chasing Silver. "You get cheaper jackets but we think these are among the better we ever tested"

Jag kör Simms på allt annat (vadare, skor, underställ etc), kommer fortsätta med det, utom för just vadarjackan.

Sluta med vadarjacka!...en står sällan & fiskar när det ös-regnar...det enda den har till syfte till. Div. prylar får en ändå plats med i vadar-brallor & med havda "jacka". Dessutom känns det befriande att fiska utan!..vadarjacka.

Sluta med vadarjacka!...en står sällan & fiskar när det ös-regnar...det enda den har till syfte till. Div. prylar får en ändå plats med i vadar-brallor & med havda "jacka". Dessutom känns det befriande att fiska utan!..vadarjacka.

Amen

Ösregn = laxväder, fattar du väl [emoji1]