Jump to content
Sign in to follow this  
raekaN

Hitta storabborren?

Recommended Posts

Jag och en polare har varit ute ett par gånger nu, riktat fisket efter abborren. Kvantiteten har varit fantastik, med 30-40 borrar upp varje gång, men det är ingen storlek på dom jäklarna.. Så nu undrar jag lite var/hur man ska söka/hitta dom lite större krigarna? Vi har fiskat i insjöar där vi vet med all säkerhet att det går flera kilosborrar. Vi har tidigare fått en del runt 600-1000g och kompisen har plockat några stycken över kilot där på spinn eller mete då.

Hjälp!?

Ska man leta efter dom längs kanter? på lite djupare? mitt i sjön?

Som med så många andra fiskar verkar det vara ställen där det händer något dramatiskt på botten som är hetast. Alltså som du var inne på, kanter till djupt vatten. Hittar ni några grynnor så brukar de vara bra.

Brukade hänga med på mete med löja när jag var yngre, då var det dessa platser de duktiga fiskarna höll sig till nästan uteslutande. Saknar det fisket lite faktiskt, men det får man väl inte säga häromkring  :lol: Jag har slutat spinnfiska och meta sedan första flugkastet, lovar!

Vad kör ni för flugor förresten? Buggers och grejer?

Edited by Andreas89

Det har fungerat med olika färger av Wolly bugger med guldskalle, även dog nobblers har levererat. Skall försöka med några Magic head när min beställning kommit hem :)

Har hittat stim av abborre vid vissa ställen och dragit 5 abborrar på 5 kasst typ. Kanske får söka lite mera på djupet. Kan tillägga att det har varit på em/kväll fisket bedrivits också.

Jag har lite av samma huvudbry, fast ute i skärgården istället för insjön. Därmed är det kanske inte riktigt samma förhållanden eller situationer. 

MEN, om det skulle vara till någon hjälp rekommenderar jag att leta upp betesfisken! Hittar du den hittar du Borren. Dessvärre hänger ju Gäddan runt samma område och det blir inte sällan lite sura miner när flugan försvinner i ett litet ryck. 

Var hittar man betesfisken då? Om insjön fungerar ungefär som skärgården är hamnar, båtar och båtförtöjning en bra plats att börja leta. Annars är det som sagts ovan, grundtoppar, kullar och dramatisk botten/topografi som gäller.

Som en sido-not men inte helt OT, fick jag höra igår om 2 Borrar som kommit upp i Karlskrona skärgård i dagarna. 1,1kg och 1,6kg...  :blink: Kungar i sitt element, men simmar troligtvis inte längre. :(

Edited by BarraBuster

Provade på skärgården i karlskrona förra helgen. Hittade massa betesfisk samt en hel del små abborrar som sög flugan, dock så lyste dom stora med sin frånvaro även denna afton :(

Bara ut och nöta på antar jag!!

Tackar för alla tips! Tillslut ska jag nog knäcka koden  ^_^