Hoppa till innehåll

Inplastad träbåt


kvillaolle

Recommended Posts

Jag är på jakt efter båt och har hittat en som verkar passa bra men den skall tydligen ha katamaran skrov, vad jag förstår så betyder det att båten är dubbelbottnad ?

Det enda problemet med båten är att den är väldigt väldigt tung, jag är inte så insatt i området men enligt en bekant så är det förmodligen en inplastad träbåt detta (säljaren vet inte)

 

Min fråga är då jag aldrig hört talas om inplastade träbåtar är om det är bra eller något man skall akta sig för ?

Vi kommer ha båten på samma ställe hela tiden och året runt om det inte fryser vill säga.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen båtguru men har haft en del genom åren.

Katamaran är en båt med två skrov jämte varandra, som två bananer bredvid varanda men en platta emellan.

Dubbelbottnad är att det är att mellanrum mellan durken (golvet) och botten, ibland är det bara luft emellan och ibland är det fyllt med något flytskum.

En plastad träbåt behöver inte vara dåligt, men... oftast är det en åtgärd man tar till när träskrovet börjar ge upp.

Risken är stor att plastningen blir väldigt tät och trät ruttnar närmast plasten. Vanligt också att plasten släpper från trät och det blir en ficka emellan som fylls med vatten, fryser den fickan expanderar vattnet och fickan växer sig större.

De blir tyngre än en plast- eller träbåt.

Personligen skulle jag dra öronen åt mig om jag blev erbjuden en plastad träbåt men för rätt pris och inte en alltför lång förväntad livslängd... Titta på den!

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen båtguru men har haft en del genom åren.

Katamaran är en båt med två skrov jämte varandra, som två bananer bredvid varanda men en platta emellan.

Dubbelbottnad är att det är att mellanrum mellan durken (golvet) och botten, ibland är det bara luft emellan och ibland är det fyllt med något flytskum.

En plastad träbåt behöver inte vara dåligt, men... oftast är det en åtgärd man tar till när träskrovet börjar ge upp.

Risken är stor att plastningen blir väldigt tät och trät ruttnar närmast plasten. Vanligt också att plasten släpper från trät och det blir en ficka emellan som fylls med vatten, fryser den fickan expanderar vattnet och fickan växer sig större.

De blir tyngre än en plast- eller träbåt.

Personligen skulle jag dra öronen åt mig om jag blev erbjuden en plastad träbåt men för rätt pris och inte en alltför lång förväntad livslängd... Titta på den!

Rickard.

 

Okej, tack för den infon!

 

Jag tittade på den och den såg ju hel och fin ut men är absolut ingen expert på området. Den är 4.20 lång och säljaren begär 4000.- för den utan motor, 7000 med 15hk motor. Vi har en 4 hk motor sedan tidigare och tror att det räcker för att puttra omkring i skärgården bland vikarna som vi tänkt, dock kanske man behöver mer hästar för att driva en så pass tung båt framåt `?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...