Jump to content
Sign in to follow this  
Ismo

Göran Andersson.

Recommended Posts

Jag vet att den låg på J Borgers site, men den har gjorts om nu. Hursomhelst, vilket avstånd kastade du på?

Får titta på extern hard drive når jeg kommer hem fra Tyskland, om jeg stadig har den

Avstanden var, om jeg husker ret, 83 fot

Mvh

Lasse

• Like 1

Jag, var ute en sväng och provade och det gick att få till en lång avvikande lina men inte på så långt avstånd. Försöker igen.

Testa och kapa tafsen till en meter, kasta vanliga sidokast och gärna med en liten "pullback". Du kommer att få fina 90 grader kurvor där slutet av linan och tafsen viker av. Förläng sedan tafsen och testa om du kan få till dessa med normal tafs.

Här ser du det hela i slow mo, courtesy of Aitor, ant it looks like Bernd Z casting?

Sånt ser alltid så lätt ut. Tack så mycket får ut och se hur pass svårt det är :(

Kapa tafsen och kasta i horisontalplanet så lovar jag att du knäcker koden. Du behöver inte göra något extra, tafsen slår över av sig självt. Ta med kameran vet ja ;)

Filmade idag men får inte ner filmning. Vilket är det enklaste sättet?

Glömde så klart kort ner tafsen som du sa men körde på ändå. får till vinkling om jag riktar kastet åt det håll jag vill vinkla och luft mendar motsatt håll. Kan inte få till med extra kraft så att linan slår över. 

Annars ser det ok ut. 

En normal tafs bromsar och slår inte över som en kort. energin tar ju slut ju tunnare tafsen blir.

Det har tendens att bli raka kast  :P  haha haha det är jag inte van vid.

Edited by Butten

Filmade idag men får inte ner filmning. Vilket är det enklaste sättet?

Glömde så klart kort ner tafsen som du sa men körde på ändå. får till vinkling om jag riktar kastet åt det håll jag vill vinkla och luft mendar motsatt håll. Kan inte få till med extra kraft så att linan slår över. 

Annars ser det ok ut. 

En normal tafs bromsar och slår inte över som en kort. energin tar ju slut ju tunnare tafsen blir.

Det har tendens att bli raka kast  :P  haha haha det är jag inte van vid.

Filma och tanka upp på tuben, posta sedan länken. Du kan testa med hel tafs också, men då måste du vara mer distinkt. Lycka till!

Jag har jobbat länge på att få till kurvor som Göran, men det finns bara en Göran.

Jag minns när han var i Älvdalen och höll demo, med en Opti Stream la han ett kast på iallafall 15m spikrakt framåt med en perfekt 90 graders kurva där linbågen var perfekt ända ut till att flugan landade, både igenom linan och tafsen. Den kontrollen har jag aldrig sett någon ha på ett flugkast. Jag kan göra samma 90 graders, men inte samtidigt skjuta linan, och definitivt inte med en så perfekt kontrollerad linbåge.

• Like 2

Gick kastkurs med Göran ca 10år sen i Byske och lärde mig grejor som jag inte skulle kunnat lära mig utan hans hjälp under hela min tid.

Vi körde en massa special kast m.m, men det som imponerade mig mest var när han sa nu kan du kasta MEN nu ska jag visa dig hur man fiskar.

Fick gå bredvid han när han fiskade av en pool. Han berättade o visade hur man ska lägga ut flugan i olika lägen varför han kastar den vinkel eller den här vinkel i nästa kast ville han flugan skulle landa först nästa kast skulle linan landa först osv varenda kast sträckte tafsen perfekt och det var sån harmoni i allt han gjorde. Kommer fortfarande ihåg när han fiskade av runt en lite större sten MAGI.

Dom vackraste kasten jag sett i hela mitt liv det var som om linan gick slow motion i luften.

Han sa det är en sak att kunna kasta men att kunna fiska är en helt annan sak men kan du kasta som du vill kan du lära dig fiska som du vill. Kastandet ska inte begränsa ditt fiskande.

Skulle åka en sommar o fiska med han i Orkla poolen han alltid fiskar men tyvärr kom sjukdom i vägen :(

• Like 1

Häftigt att läsa Magnus och JSC:s inlägg. "Kastandet ska inte begränsa ditt fiskande", det är vackert att höra.

Edited by MathiasL
  • Like 2

Häftigt att läsa Magnus och JSC:s inlägg. "Kastandet ska inte begränsa ditt fiskande", det är vackert att höra.

Jag tjatar om det jämt men folk har svårt att ta in det
  • Like 4

men det som imponerade mig mest var när han sa nu kan du kasta MEN nu ska jag visa dig hur man fiskar.

Precis!

Efter år av träning kan jag med stolthet säga att jag äntligen ligger lika gällande fotarbetet i.a.f.  ;)

• Like 2

Efter år av träning kan jag med stolthet säga att jag äntligen ligger lika gällande fotarbetet i.a.f.  ;)

Där gäller det att vara statisk om man ska gå efter "Guran" :)

Jag har jobbat länge på att få till kurvor som Göran, men det finns bara en Göran.

Jag minns när han var i Älvdalen och höll demo, med en Opti Stream la han ett kast på iallafall 15m spikrakt framåt med en perfekt 90 graders kurva där linbågen var perfekt ända ut till att flugan landade, både igenom linan och tafsen. Den kontrollen har jag aldrig sett någon ha på ett flugkast. Jag kan göra samma 90 graders, men inte samtidigt skjuta linan, och definitivt inte med en så perfekt kontrollerad linbåge.

Kul att hör någon annan som sett det. Det är just det kastet jag menade. Han är fantastisk.