Jump to content
Sign in to follow this  
matti77

Spö-lina-tafs?

Recommended Posts

Jag har idag ett MSX Emerald #5 (ERN 5,3) med MSX Versatile lina. Fiskar för det mesta strömmande och torrt och därför nöjd med denna kombination i detta sammanhang.

Nästa vecka ska jag dock iväg till Villingsberg för lite regnbågefiske. Tyngre flugor på mitt MSX har visat sig vara svårt. Testat med att använda grövre tafs (0,23) och kortat av, men känns inte jättebra.

Fråga: Kan jag lösa detta genom att byta lina eller använda ännu grövre tafs eller är mitt spö helt enkelt för "klent" för att klara av förtyngda streamers i klass 6-10?

Tyngre flugor på lättare utrustning känns aldrig lika harmoniskt som oförtyngda dito.

Fast å andra sidan är väl det här den tiden på året då du kan fiska båge med små nattsländor, landinsekter och fjädermygg storlek 18 och ha ett jättebra fiske så ta med dina streamers som "sista utvägen".

• Like 2

Du kastar ju linan och inte spöt ;) På med en tyngre lina och ta det lite lugnare i kastningen så går det säkert bra. Behåll den lite kortare och grövre tafsen, det är aldrig fel vid kast med tyngre flugor. Vad linan väger är bara den ena faktorn som avgör hur spöt böjer sig, den andra är accelerationen och den bestämmer du. 

• Like 2

Du kastar ju linan och inte spöt ;) På med en tyngre lina och ta det lite lugnare i kastningen så går det säkert bra. Behåll den lite kortare och grövre tafsen, det är aldrig fel vid kast med tyngre flugor. Vad linan väger är bara den ena faktorn som avgör hur spöt böjer sig, den andra är accelerationen och den bestämmer du. 

Tack för det! Men detta innebär att jag tappar i kastlängd eftersom det blir mer tyngd att bära? Exempel på prisvärd lina som kan passa för detta ändamål mottages gärna. 

Tack för det! Men detta innebär att jag tappar i kastlängd eftersom det blir mer tyngd att bära? Exempel på prisvärd lina som kan passa för detta ändamål mottages gärna. 

Konstigt nog kastar jag längst med en #5 lina på mitt Sage One 390 hur jag än vrider och vänder på det (har dock inte testat en longbelly än, men det kommer). Tror detta beror dels på att spöet är underklassad och dels att man vinner på att en tyngre lina har mindre luftmotstånd i förhållande till massan (fick det förklarat för mig på en annan tråd). Och konstigt nog kastar jag bättre med Sage One 390 med #5 lina än vad jag kan kasta med en LTS #5 9'6". Så svaret är: nej, ibland är det tvärtom, men beror på utrustningen i övrigt. Tror min observation gäller mest moderna 'kraftfulla' spön med normallånga eller korta klumpar.

Jag provade för skojs skull att hänga på en #8 lina på mitt #5 spö, sen gjorde jag tvärt om, #5 lina på ett #8 spö, kastade exakt lika långt. :-)

Jag provade för skojs skull att hänga på en #8 lina på mitt #5 spö, sen gjorde jag tvärt om, #5 lina på ett #8 spö, kastade exakt lika långt. :-)

Även med om du jämför med 'rätt lina med rätt spö'? Kan ju vara förståeligt att du kastar lika 'dåligt' med båda kombinationerna du nämner... 

Även med om du jämför med 'rätt lina med rätt spö'? Kan ju vara förståeligt att du kastar lika 'dåligt' med båda kombinationerna du nämner... 

Ja, även med rätt lina till rätt spö.