Jump to content

Om vikt och annat viktigt

subbuteo
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har funderat på en Danielsson original till mitt nyinköpta G. Loomis Whispercreek 9' #4. Har i och för sig redan en Danielsson F3W 2-6, och funderade på att använda den, men tyckte den kändes tung på det lätta spöt när jag skruvade på den. Har dock bara känt och inte fiskat med den kombinationen. Kanske det känns annorlunda i praktiskt fiske...

Alternativet vore då Danielsson Nymph w som väger 90 gram. Men min kompis som haft den varnade mig för att han tyckte att den i princip inte rymmer någon lina alls. Alternativet vore då Danielsson Dryfly som rymmer mer lina. Men den väger in på 130 gram, vilket bara är 7 gram mindre än F3W. Den viktskillnaden är ju försumbar.

Tillbaka på ruta ett alltså. Råd och stöd mottages tacksamt... :)

Jag tycker det är tramsigt att jaga några gram hit eller dit för att det ska kännas rätt.

Lägg fokusen på spöet och linan istället.

Satsa på en rulle med broms som matchar det du är ute efter istället.

Rullen är ju trots allt bara en typ av förvaringsplats för linan.

När det gäller tvåhands finns det lite annat att tänka på, som att en tyngre rulle kan ge balans till hela kastet. med spö och en betydligt tyngre linvikt.

Jag tycker det är tramsigt att jaga några gram hit eller dit för att det ska kännas rätt.

Lägg fokusen på spöet och linan istället.

Satsa på en rulle med broms som matchar det du är ute efter istället.

Rullen är ju trots allt bara en typ av förvaringsplats för linan.

När det gäller tvåhands finns det lite annat att tänka på, som att en tyngre rulle kan ge balans till hela kastet. med spö och en betydligt tyngre linvikt.

Teknik!..kompenseras ALLITID! med RÅ-styrka. :P

Det jag egentligen ville säga är att skita i att rullen matchar rullfästet och annat sånt trams.

Fokusera på spöet...linan....och sen skaffa en rulle med linkapacitet och bromsförmåga för det du är ute efter.

Det finns en tråd här på forumet som visar "den snyggaste kombon" osv osv....skit i sånt trams.

Köp det du ska ha istället för vad andra tycker är snyggt!

• Like 1

Som exempel...jag letade efter ett Scott T3H 1288, vilket tycktes hopplöst.

Sen dök det upp ett sånt spö men svart rullfäste, till skillnad mot originalet som är matt silver.

Matt silver hade matchat min Danielsson eller Lamson, pefekt.

Tror du att jag brydde mig om färgen på rullfästet?

Ja du vet nog redan svaret.

Funktion före det estetiska.

• Like 1

Min (tämligen ringa) erfarenhet säger mig att en kombo som känns baktung när den bara "torrvippas" mkt väl kan kännas i balans i en praktisk situation. När linan träs genom ringarna så blir ju direkt tyngdpunkten förändrad och när man matar ut lina och börja kasta så kan känslan förändras markant.

Så därför: testa den kombon du har i praktiskt fiske innan du köper en ny rulle!! ;-)

• Like 1

Som exempel...jag letade efter ett Scott T3H 1288, vilket tycktes hopplöst.

Sen dök det upp ett sånt spö men svart rullfäste, till skillnad mot originalet som är matt silver.

Matt silver hade matchat min Danielsson eller Lamson, pefekt.

Tror du att jag brydde mig om färgen på rullfästet?

Ja du vet nog redan svaret.

Funktion före det estetiska.

Ja, håller man på så där och försöker matcha in färgen på rullfästet och rullen så har det enligt mitt sätt att se det gått lite väl långt. Men jag är inte heller sådan att jag helt skiter i det estetiska. Farsgubben sätter till exempel fast krokar i korkhandtaget så att det ser ut som om mössen varit framme. Det skulle jag aldrig komma på tanken att göra själv, utan tycker det är ett jävla ofog. (Ursäkta svenskan).

Här var det dock inte det estetiska jag var ute efter utan att det ska kännas bra. Som dubbel-v sa här ovan får jag nog ge mig ut och testa grejerna innan jag ger mitt slutgiltiga omdöme.

Edited by subbuteo

137g låter nästan perfekt baserat på de 9 fot #4 jag haft så jag hade inte varit alltför orolig. Klart du ska bry dig om balansen, det är för jäkla trist att båda vandra runt och kasta med ett spö som vill vippa åt ena eller andra hållet. Och testa med lina genom spöringarna som någon sa :)

• Like 1

Klart att det är viktigt med vikten!!

Förresten, fiskar du med eller utan klocka på armen?

*Ursäkta ironin*

Nu ska du inte vara så där... ;) Klockan har jag dessutom inte på kastarmen, då jag är högerhänt. Så den borde inverka minimalt. :) Edited by subbuteo

Alla som har sett mig i verkligheten inser ganska snabbt att någon estet är jag inte...

Snarare en praktisk slusk.

Fast när det gäller flugfiskespön så... varför inte ha vackra saker?

Det är klart att jag inser att man inte får en annan fisk för att rullfästet matchar med rullen, eller att spöringarna matchar rullfäste/rulle eller att mitt agatinlägg i linföraren gnistrar i solen. 

Fast jag blir lite lyckligare när jag använder prylarna när de är vackra.

Klart att man kan skita i rullfäste och sätta sätta fast rullen varje gång med silvertejp, en bit rörisolering som handtag och ha en böjda säkerhetsnålar fasttejpade på en en ful klinga. Det fiskar säkert prima men personligen skulle det störa mig lite när jag sitter på min sten och dricker kaffe och lystet stirrar på mitt spö.

Jag har en tung silvrig Pflueger Trionrulle som väger bly på mitt #6 spö bara för den är (i mina ögon) snygg. Det var faktiskt viktigare än balansen... Dock skulle jag inte ha en för lätt rulle då framtunga spön irriterar mig hur snygga de än är  ^_^ .

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med detta mer än att det estetiska faktiskt KAN ha betydelse.

Rickard.