Hoppa till innehåll

Nybörjare gäddflugfiske behöver tips!


Daliz

Recommended Posts

Hallå!

Är lite sugen på att börja med gäddflugfiske. Men kan inte mkt om det området så behöver lite tips :)

Vad för set är dugligt att börja med?

Vill dock inte ha nått som jag måste byta ut efter en säsong, då köper jag hellre ett lite bättre som jag kan "växa" i.

Funderar på big daddy, är det ett skapligt set? Eller finns det bättre för ungefär samma pengar?

Vilken klass, längd lär man köra?

Ja som sagt, tips mottages :D

Mvh mattias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej!? Det jag läst är att dom inte tål saltvatten så bra men för min del spelar det ingen roll då jag aldrig fiskar i saltvatten :P nån som har tips på nå andra bra gäddset då? Dåligt med svar nu tycker jag måste väl va fler som håller på med det här på forumet ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Big Daddy är ett fantastiskt bra spö skulle jag vilja säga. Kör själv me 8,4" #9. Anledningen att jag valde den kortare varianten e att den känns lättare i handen vilket gör långa pass lite behagligare. Inga som helst problem att trycka iväg en fluga på 40cm.

Fiskar i Sthlms skärgård men har även bränner av ett par dagar i Blekinge och mina har iaf inte rostat vilket vissa verkar råkat ut för.

Bra skit i mina ögon!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej! Sameo jade predator finns ju och går på 3400 för ett komplett kit. Är det ett bättre set jämfört med big daddy setet? Är ju nästan samma pris på dom seten.

Gärna fler åsikter från folk:)

Mvh

 

har alltid gillat Vision men jag har hört och sett många som har haft problem med BD spöna. Sameot är dock toppen och skulle det mot förmodan strula så hjälper de alltid till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på ett bd som levt ett hårt liv i blekinge, jag skulle inte köpa det igen. Spöt fungerar utan tvekan bra att kasta gäddflugor, men den komponentkvaliten vill jag inte ha på mina spön. Nästa spö bygger jag nog själv så får jag den kvalitet jag vill ha.

Skulle jag inte bygga själv så är sameo helt klart ett alternativ. Som sagt, servicen är outstanding.

Ett annat konkurranskraftigt alternativ är att hitta ett bra begagnat #9-10 och plocka ihop ett eget kit. Med en bra lina funkar nog nästan vilken pinne som helst bara den orkar bära linan.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har alltid gillat Vision men jag har hört och sett många som har haft problem med BD spöna. Sameot är dock toppen och skulle det mot förmodan strula så hjälper de alltid till.

Vilka problem har du hört om då? Jag tycker i alla fall mitt BD fungerar kanon?

Jag har dock hört flera som lyckats knäcka sina Big Mama, men de har ju bland annat en lite annan aktion.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min spösamling för gädda innehåller Vision, Sage, Loomis och några till. Generellt kan man väl säga att både Sage och Loomis har snabbare aktion som kräver bättre timing av kastaren. Jag fiskar i snitt två dagar i veckan så länge som det är isfritt och har inte haft ett spö från Vision (har 7-8 stycken) som uppvisat rost eller andra indikationer på dåliga komponenter - likaså inte från de andra ovan nämnda tillverkarna. Det som gör att Vision sticker ut för mig är att de har ett helhetskoncept för gäddflugfiske med spön och linor (samt rullar, tafsar mm) som är designade att fungera tillsammans och med stora gäddflugor. Just storleken på flugorna skiljer ju gäddflugfisket i Sverige mot exempelvis USA (titta på legenden Reynolds exempelvis - har aldrig sett honom fiska något större än en handflata) med det höga fisketrycket vi har åtminstone i Stockholm är det rimligt att just köra större flugor om man vill komma åt större fisk.

 

På rullsidan kör jag Danielsson rakt igenom och har egentligen ingen erfarenhet med några andra rulltillverkare men har hört bra om Visions rullar som är mycket prisvärda...och ska vi vara realistiska så är det kanske 20-30 gäddor (säg 95+ cm) per år som man tar upp på rullen så är det någonstans man kan spara så är det på rullsidan. Det som är viktigt att tänka på är vikt. Gäddflugfisket är relativt fysiskt krävande och handleder, axlar mm tar stryk och en onödigt tung rulle ökar naturligtvis påfrestningarna.

 

Efter att ha gått ner mig i "påkträsket" och jagat snabba, korta spön (exvis Big Mama 8.4, Sage Bass II 7'11'') med krånglande handleder som resultat är jag tillbaka på 9-fotare med medium/medium-fast aktion såsom Vision GT4 SW och Vision Big Daddy. Med dessa kan jag fiska hela dagar och flera dagar efter varandra utan några som helst problem (oavsett flugstorlek och ev förtynging) och drillningen blir i mitt tycke klart roligare än med styvare spön.

 

Jag fiskar 95% från båt men finner det till trots 9-fotarna trevligast. Lugnar ner aktionen något jämfört med kortare spön - vilket återigen gör det hela mer skonsamt mot kroppen och i mitt tycke roligare vid drillning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ett BD set #9 och 9 fot. Intermidiate lina.Premiärfiskade idag och det resulterade i ett par småsnipor samt en bom på en 5+ madam :P.. Nu till saken, jag köpte även bauers tuber som är ca 27cm..och hade ganska svårt att få ut dom lite längre..blev väl ca 15 m kanske.visserligen blåste det lite men lite längre vill jag komma ;)..en annan som är van med klass #4 kan ju meddela att min axel samt handled värker bra efter dagens pass :P men vad tror ni ska man köra lite mindre flugor eller tror ni jag gör nå fel som inte får ut dom mer än 15 m typ? Hur långt kommer ni med såna flugor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet, hoppas du blir nöjd.

Stora tuber är lite speciellt, det går att få ut dom men det kräver bra teknik, det går inte att fuska, då dör kastet snabbt. Dubbeldrag och en bra linbåge tycker jag är nödvändigt för att få iväg dom.

Prova att kör lite mindre flugor tills du lär känna spöt och linan, sen blir det lättare att ge sig på tuberna.

Lite beroende på var du fiskar är det inte så säkert att tuberna är nödvändiga, i många vatten tar stor fisk mindre flugor.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://mistpool.com/index.php?cPath=32_109

http://www.flugor.se/

http://shop.el-ge.se/flugfiske/flugor/gaddflugor-c-444-1.aspx

Lite sidor med flugor, testat dom från mistpool och från flugor.se och dom funkar ok men fiskar i stort sett bara med tub nu.. Tycker dock att det är lite väl mycket flash i vissa av bauers tuber då flashet fastnar i krokarna på riggen så mycket att man knappt kan få bort dom utan att klippa i dom plus att ögonen trillar bort så fort man doppar dom i vattnet ibland.. Men men kanske bara är jag som har det problemet!

 

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag glömde en sak. Stora flugor kräver kortare och grövre tafs. Med bauers tuber är jag nere strax över metern 0,6 fc plus 50cm wire.

Numera binder jag mest själv, annars är flugor.se bra. Leta efter "mörten", lättkastad och effektiv i mina vatten.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej! Så sage bass ii är ingen hit för gädderiet? Har tröttnat lite på mitt BD #9, tycker det är väldigt klumpigt och känns lite trist. Sneglade lite på bass ii mest pga vikten, men har inte provat andra andra spön för gäddfiske.

Tackar på förhand.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Så sage bass ii är ingen hit för gädderiet? Har tröttnat lite på mitt BD #9, tycker det är väldigt klumpigt och känns lite trist. Sneglade lite på bass ii mest pga vikten, men har inte provat andra andra spön för gäddfiske.

Tackar på förhand.

Mvh

 

Sage Bass II har absolut sina förtjänster till gäddfisket. Låg vikt, en mycket snabb aktion som minimerar luftkasten och ger väldigt mycket kraft. Framförallt en "annorlunda" känsla mot mer traditionella spön som exvis BD 9' #9 - vilket var det som gjorde mig intresserad. Problemet för mig personligen var kombinationen av mycket snabb aktion, "stumheten" i ett kort spö och många fisketimmar som resulterade att min handled tog för mycket stryk. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...