Hoppa till innehåll

Nya flyrite har annan färg


trubaduren

Recommended Posts

Godkväll.

 

Jag måste bara få fråga en sak som det säkert finns en tråd om som jag inte hittar.

 

Idag så fyllde jag på min flyritepärm för första gången. Pärmen fick jag ärva och är säkert 15 år gammal.

 

Jag passade bland annat på att köpa nr 5 och nr 10.

 

Det som förvånade mig mest var att det är ju inte samma färger på flyriten längre.

 

Min gamla femma var mer åt rost-orange stor skillnad mot den nya som var typ dassig rost. Mina myror kommer inte att se likadana ut längre :-(

 

Flyrite 10 hade också en annan färg. Inte alls lika fin som den gamla utan flammig och i en annan kulör.

 

Har flyrite blivit så jäkla mycket sämre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Binder Gul Forsslända med nr. 9. Dom gamla påsarna hade en jämn svavelgul färg. Dom senaste jag köpt är mörkt gula med massor av röda trådar i. Inte alls lika snygga flugor!

Min upplevelse också. Den rostorangea nr 5 ser mer dassigt brun ut och nr 10 hade trådar med andra färger inblandade. Man kanske skulle försöka komma över gamla påsar då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flyrite har sett ut som du beskriver en del år. Kanske så länge som tio och garanterat minst fem år.

Använder för övrigt knappt syntetdubbing till torrisar längre men det där Fine & Dry (?) ser intressant ut. Fast det är väl någon sponsrad som uttryckt dess förträfflighet, som vanligt. [emoji19]

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par riktigt gamla påsar Flyrite hemma och där skiljer sig etikett, färg och fibrernas strukur jämfört med nuvarande. Känns också som att en del färger numera är slarvigt gjorda blandningar av andra färger, men så kanske det alltid har varit?

 

Dock använder jag sällan Flyrite numera eftersom t.ex. Harelines Super Fine (samma som Wapsis) är bra mycket lättare att arbeta med och suger inte åt sig vatten lika lätt.

Fine & Dry verkar vara Super Fine med några procent antron i, har dock inte testat det själv. Och nä, Mathias, jag är inte sponsrad  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Dock använder jag sällan Flyrite numera eftersom t.ex. Harelines Super Fine (samma som Wapsis) är bra mycket lättare att arbeta med och suger inte åt sig vatten lika lätt.

 

Amen. Har ett sortiment super fine som är kompletterat med vissa färger av flyrite. Det är inte kul att gå från super fine till flyrite vill jag lova.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Gjorde att par flugor i Flyrite igår och jag måste faktiskt försvara det här materialet lite, nu när jag prövat även Superfine. Så dåligt är det inte.

Fast det här med färgblandningen är uppåt väggarna illa. Jag har någon typ rostbrun med en enda tjock vit eller gul strimma i. Hur tänker tillverkaren?

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...