Hoppa till innehåll

Lina till Cross S1 #6


Edvin Suhonjic

Recommended Posts

Upplever att detta är ett spö som tar lite tid att komma in i men som sedan växer! Släppte för mig när jag gav spöt lite mer tid att jobba i kastet och tog i mindre.

Har främst använt det vid kusten med Loop Evotec 100 S/I #6. Har även kört med GL Highwater #6 och den passa även den kanon.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Redigerad med OldGuysRule
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner att det är väldigt svårt och få till kasten, bågarna blir inte alls bra och 90% av kasten plaskar bara i vattnet. Jag vet inte riktigt hur jag ska jobba med spöt... Började fiska förra året så är inte kung på kasta. Men har ett Act4 #3 spö som jag kastar med utan problem 20-25 meter. Problemet jag tror är att linorna jag haft är inte riktigt anpassade för spöt, har kört med snowbee #6 vilket känns alldeles för lätt, man måste ta i som fan för att få ut lina. Sedan provade jag med Rio grand och så fort jag har 10 meter lina ut så blir bågarna katastrof... Ska man jobba sakta och långa drag med spöt, eller snabba och korta? Jätte tacksam för all hjälp. Som jag har läst så är det en pinne i världsklass så det är mig det är fel på tror jag haha :)

Redigerad med Edwin
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att problemet är att jag är ju trots all nybörjare och att börja med en sådan pinnen tar tid att lära sig. Måste få med mig någon ut som är en bra kastare som kan guida mig genom mina fel!

Edwin, den pinnen är en av de bästa allroundspöna jag kastat med. Inte snabb, inte långsam. Inte toppigt och inte full aktion. Mid tempo mid curve.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt Edwin! Om du kommer så långt utgår jag från att du använder hela klumpen utanför spötoppen. Den väger 17 gram, dvs mellan klass 9 och klass 10. Det du behövde var en tyngre lina och en lina som du kan bära utan överhäng. Det mest intressanta om man inte får till kastningen är alltid massan. Sedan finns taperingar för olika ändamål. Lycka till med fisket!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt Edwin! Om du kommer så långt utgår jag från att du använder hela klumpen utanför spötoppen. Den väger 17 gram, dvs mellan klass 9 och klass 10. Det du behövde var en tyngre lina och en lina som du kan bära utan överhäng. Det mest intressanta om man inte får till kastningen är alltid massan. Sedan finns taperingar för olika ändamål. Lycka till med fisket!

I min värld är klass 9-10, klumpar som väger det dubbla.

Okej, det räknas lite annorlunda när det gäller enhands.

Men då undrar jag hur en sån lina, som du säger motsvarar en 9-10, klassas som #6 av Guideline?

En annan sak, måste det till såna doningar för att spöet ska fungera till en nybörjare?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Redigerad med Hannu
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni blandar äpplen och päron. Det är inger konstigt att klumpvikten är högre än vad klassningen säger. En klass 6 lina ska väga 10.4 g på de 10 främsta yards, det kan den göra trots att klumpen väger 17g, särkilt om klumpen är lång och eller har lång framtapering. Sa med är rätt klassad och där väger klumpen på en sexa över 20g. Är man inte världsmästare och kastar spikrakt så är det skönt med lite mer vikt i längre klumpar så jag ser inget fel i att klumpen faktiskt blir tyngre när den blir längre. Sen kanske hw är ytterligare lite tyngre än standarden säger?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De första 9,14 m väger 11,4g. För att AFTMA bara tar hänsyn till detta har det lett till att om man vill kasta långt, vilket kräver en long-belly, får man bygga spön med mer kraft (om man fortfarande skall vara AFTMA trogen). Jag tycker att tillverkarna borde lägga till att ett spö är just ett long-belly spö (dvs är gjord för att kasta långt med en sån lina). Detta kan man oftast läsa mellan raderna och till viss del kan man själv kolla detta med CCS/ERN och/eller bara testa.

 

Det är stor skillnad på spön som man måste gå ner en viktklass för att den skall kunna hantera en longbelly (traditionella spön, tex Winston) och spön man måste gå upp i klass ifall man INTE använder long-bellys (de flesta moderna snabba spön). Alternativt köper man en underklassad lina. Det är här AFTMA systemet blir riktigt galet och förvirrande.

 

De flesta tillverkare rapporterar redan klumpvikter/längder på sina linor, nu väntar jag bara på att alla spötillverkarna skall börja rapportera rekommenderade klumpvikter (eller ERN). Sen får man själv bestämma ifall man vill att spöet skall ladda med kort eller lång lina... Detta tror jag är mkt bättre än AFTMA och hade Edwin vetat om detta hade han lättare kunnat hitta en passande lina.

 

Därmed inte sagt att man inte kan kasta en lättare lina med normal klump med ett snabbt spö också, det blir bara inte lika långt och kräver kanske lite mer av kastaren. Men för en nybörjare med ett snabbt spö skulle jag rekommendera en eller två klasser högre lina med normal klump för att svara på Hannus fråga. Detta fungerar utmärk så länge man håller sig till kortare kast (var bara noga med att linorna inte är underklassade redan från början). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min värld är klass 9-10, klumpar som väger det dubbla.

Okej, det räknas lite annorlunda när det gäller enhands.

Men då undrar jag hur en sån lina, som du säger motsvarar en 9-10, klassas som #6 av Guideline?

En annan sak, måste det till såna doningar för att spöet ska fungera till en nybörjare?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Om du kastar med klumpen ute har du 14 meter lina i luften, den väger 17 g. En klass 9 väger in på runt 16 och en klass 10 på drygt 18. Linklasser har fått oförtjänt mycket utrymme i debatten. Vi får inte glömma att de bara gäller när vi kastar med 30 fot lina.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...