Jump to content
Sign in to follow this  
Redbeeerd

Två veckor i Finnmarken, söker råd

Recommended Posts

Tjo!

Nu har vi bestämt oss för att nästa års äventyr bär av till Finnmarksvidda! Vår plan ser grovt tillyxat ut som följer

1. Kör upp

2. Fokusera på lax en vecka

3. Fokusera på öring och röding en vecka

4. Kör hem

Som ni ser är planen ganska undermålig, och saknar det mesta. Vi har idén att försöka fiska i några vatten som är erkänt bra, och sedan försöka göra ett par korta turer ut till lite mer avsides vatten för att se om man kan hitta de där magiska platserna som inte så många frekventerar.

Har ni några tips till angående vatten? Varningar? Råd om vem man pratar med och vem man inte pratar med osv? 

Hej.

Finnmark är stort och alternativen för lax är många.

scanatura.no har fångstrapport för massa olika vatten.

Här är några tips jag fiskat. Allt är kortvatten.

Lakelva i Lakelv - Dyrt men stor lax. Fin älv. Kortvatten med långa zoner. Brukar fiska bäst i augusti

Stabburselv nån mil norr Lakselv forfarande ganska dyr, men väldigt fin och både stor och liten lax. Brukar komma igång i mitten av juli och fiskar bra till stängning.

Laggo vid Bekarfjord. Vildmarksälv man får gå till eller åka båt. Tälta vid älven. Kanonfin lite mindre älv med lax i små och mellanstorlek. En å annan storlax. Halvbillig. 

Syltefjordelva. Mellan/liten älv med fin uppgång senaste åren. Ligger extremt off på Varangerhalvön. Fina sträckor en bit uppströms. Billig. Ingen Camping. Små och mellanlax huvudsakligen.

Vestre Jakobselva. Fantatsisk pärla halvdyr. Packad med lax från mitten av juli och framåt. Camping finns. Alla storlekar på lax.

Komagelva. grund men lång och vacker. Ganska billig. Har ingen camping men bilväg finns. Små och mellanlax huvudsakligen.

Fiska i en Lakälv är nog ingen hit!... :P

• Like 2

Hej.

Lakelva i Lakelv - Dyrt men stor lax. Fin älv. Kortvatten med långa zoner. Brukar fiska bäst i augusti

Stabburselv nån mil norr Lakselv forfarande ganska dyr, men väldigt fin och både stor och liten lax. Brukar komma igång i mitten av juli och fiskar bra till stängning.

Laggo vid Bekarfjord. Vildmarksälv man får gå till eller åka båt. Tälta vid älven. Kanonfin lite mindre älv med lax i små och mellanstorlek. En å annan storlax. Halvbillig. 

Syltefjordelva. Mellan/liten älv med fin uppgång senaste åren. Ligger extremt off på Varangerhalvön. Fina sträckor en bit uppströms. Billig. Ingen Camping. Små och mellanlax huvudsakligen.

Vestre Jakobselva. Fantatsisk pärla halvdyr. Packad med lax från mitten av juli och framåt. Camping finns. Alla storlekar på lax.

Komagelva. grund men lång och vacker. Ganska billig. Har ingen camping men bilväg finns. Små och mellanlax huvudsakligen.

Kvalitetssvar!

Hej.

Jag instämmer med Rensvind: kvalitetssvar!

Vi har pratat om att utgå från Kirkenes och fiska oss västerut, så Jakobselva låter helt perfekt. Brukar det vara mycket folk i de nämnda områdena?

Kvalitetssvar!

(F'låt...)

Ger bara svar på tal....dock var det rätt skoj! :lol:

Generellt mkt folk från vecka 29 o fyra veckor framåt. Man ser på fångststatistiken att det sticker iväg då också.

Finnmarks uppgång kan vara lite senare än sydligare Norge. Från mitten på juli brukar de stora stegen komma och sen finns det mycket fisk resten av säsongen.

Trängseln är olika i älvarna beroende på hur de är organiserade med zoner och antal lediga kort.

I Laksleva tex är det begränsat antal kort per dygn vilket gör det helt okej med plats. Och Stabburs har zoner med begränsat antal kort och en zon med obegränsat antal. Det brukar vara okej där också men vissa pooler blir det lätt kö i.

Laggo kan vara trångt på högsäsongsveckorna.

Jakobselva är det begränsat antal kort för utbölingar som måste bokas men trängseln står lokala fiskare för. Det är inte så konstigt om man ser till hur den älvens fångstutveckling gått de senaste åren. Folk dras dit fisken finns.

Har fiskat 29 några år det är rätt bra fart på folk då. Många har sin semester osv.

Den här säsongen åkte jag vecka 34 och då var det lugnt.

Nästa år kanske jag prövar början av juli innan det sätter fart ordentligt.

Kom på att jag fiskat Risfjordelva också. Den är mest "off" av allt jag prövat. Båt eller fjälltur för att komma till älven. Billig och liten med mycket havsröding och mindre lax. Perfekt för enhands #6/7. Väldigt kort älv tyvärr. Bara några kilometer men gles på fiskare. Alla vill inte vandra fyra timmar och sova i tält. Det var rätt jobbig vandring också.

Generellt mkt folk från vecka 29 o fyra veckor framåt. Man ser på fångststatistiken att det sticker iväg då också.

Finnmarks uppgång kan vara lite senare än sydligare Norge. Från mitten på juli brukar de stora stegen komma och sen finns det mycket fisk resten av säsongen.

Trängseln är olika i älvarna beroende på hur de är organiserade med zoner och antal lediga kort.

I Laksleva tex är det begränsat antal kort per dygn vilket gör det helt okej med plats. Och Stabburs har zoner med begränsat antal kort och en zon med obegränsat antal. Det brukar vara okej där också men vissa pooler blir det lätt kö i.

Laggo kan vara trångt på högsäsongsveckorna.

Jakobselva är det begränsat antal kort för utbölingar som måste bokas men trängseln står lokala fiskare för. Det är inte så konstigt om man ser till hur den älvens fångstutveckling gått de senaste åren. Folk dras dit fisken finns.

Har fiskat 29 några år det är rätt bra fart på folk då. Många har sin semester osv.

Den här säsongen åkte jag vecka 34 och då var det lugnt.

Nästa år kanske jag prövar början av juli innan det sätter fart ordentligt.

Kom på att jag fiskat Risfjordelva också. Den är mest "off" av allt jag prövat. Båt eller fjälltur för att komma till älven. Billig och liten med mycket havsröding och mindre lax. Perfekt för enhands #6/7. Väldigt kort älv tyvärr. Bara några kilometer men gles på fiskare. Alla vill inte vandra fyra timmar och sova i tält. Det var rätt jobbig vandring också.

Grym info!

Fyra timmar vandring? Det är ju... ingenting? Den låter mycket intressant, havsröding är ju något man vill försöka sig på.

Ja det är väl inte så vanligt att laxfiskare behöver vandra så långt. Det är inte direkt en enkel led heller men inga problem för övrigt. Vill man ha lite mer vildmarkskänsla är det en bra älv. Få älvar i finnmark ger bättre chans på havsröding.

Från området som Caran beskrivit, samma dag och samma älv  :wub:

Om ni undrar över spövalet så fiskade vi annars i Tana och hade inget mindre än 15´ flugspön med mig :D

post-1939-0-30734300-1415468624_thumb.jp

post-1939-0-94866700-1415468646_thumb.jp

post-1939-0-17961100-1415468656_thumb.jp

post-1939-0-76805200-1415468662_thumb.jp

• Like 1

Hallå igen!

Det börjar dra ihop sig! Tänkte bara försäkra mig om att vi kör rätt: Risfjordselva är den som ligger vid Gamvik?

Hallå igen!

Det börjar dra ihop sig! Tänkte bara försäkra mig om att vi kör rätt: Risfjordselva är den som ligger vid Gamvik?

Precis. Antingen båt eller gå över höjderna/berget snett höger/öster om Gamvik

Om du kör väg FV263 mellan Mehamn och Gamvik så finns det en parkering där man kan ställa bilen o börja vandra.

Jag tror den ligger i höjd med en liten sjö som heter Gunnarfjortsvatna som du hittar på Google maps ( närheten av lillaGunnarsfjorden)

Skulle vilja skjuta in en fråga här: Risfjordelva, är det sista delen ner till havet ni fiskat/ska fiska i? Den som rinner från Koifjordvannet o ner? Man kanske kan få ngn fiskare i Gamvik att köra "taxitur" med båt till mynningen? Låter hursomhelst som ett jäkligt spännande fiske och fantastisk natur! Vore kul om det blev en rapport i forat efter turen :-)

Det är den nedre delen som är laxförande.

I sjön kan man fiska rödingen. Den vandrar vidare och upp i de små bäckarna som mynnar ut i sjön. I utloppen kan de ta på torrfluga. Jag försökte detta efter att ha pratat med vakten som gav tips. Rödningen hugger för övrigt även i poolerna precis som laxen.   

• Like 1

Om ni reser vill jag hemskt gärna se lite bilder från stället igen! Red francis o sunray 14 cm är två mycket säkra mönster. :)

Det kommer nog bilder så det räcker! :D

Dock står vi och väger mellan Laggo, Börselva och Risfjord... får se hur det blir!