Hoppa till innehåll

Mängd lina till laxfiske?


Redbeeerd

Recommended Posts

Tjo!

 

Måste skaffa en rulle till grövre fiske, och det grövsta jag kommer fiska är lax. Havsöring är dock prio ett och stor brunöring prio två, vilket gör att jag inte vill investera i en renodlad laxrulle. Alltså: en rulle som passar till de två första, men som håller tillräckligt med lina för lax. Hur mycket lina är det? 200 yards? Har blivit erbjuden en Evotec G4 5/7 billigt, men den känna kanske lite liten? Alla tips mottages tacksamt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många hävdar detta! På med massor med backing, det behövs. Handen på hjärtad. När det löp ut 200 meter lina så står man oftast med långnäsa ändå! 300 meter backing, skjutlina, fluglina!! Du står då och hoppas på att någonting skall gå bra nästan en halv kilometer ifrån dig. Nej, bromsa så mycket hängslena håller är mitt tips!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på hur platsen ser ut och hur stor fisk det rör sig om.

Ibland är det helt ok att låta laxen gå, speciellt om man befinner sig i en lång pool som sedan grundar upp. Och om man har på en riktigt stor fisk som bestämmer sig för att gå nerströms i snabbt vatten så går det inte att sätta stopp för den utan att något går sönder och springa i 60 knyck kan man bara glömma.

 

Många hävdar detta! På med massor med backing, det behövs. Handen på hjärtad. När det löp ut 200 meter lina så står man oftast med långnäsa ändå! 300 meter backing, skjutlina, fluglina!! Du står då och hoppas på att någonting skall gå bra nästan en halv kilometer ifrån dig. Nej, bromsa så mycket hängslena håller är mitt tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg med egna ögon en trolig 25+ fisk tömma en rulle på 500m backing och den var omöjlig att bromsa. Trots full broms på danielsson hd rullen och ett försök att handbromsa med som höll på sluta med både bruten tumme och vev. Så kontentan är, stor fisk i stritt vatten så glöm att hålla den. Men försök! Så visst behövs backing men en 250-300m är helt ok.

Redigerad med thegrappler
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, i strida vatten är det svårt att ens hålla ett vedträ. Med de som gått så långt. Hur ofta lyckas man landa dem? De klart är det rakt och djupt, inga stora stenar, träd eller annat i vägen så kanske! För två år sedan fick jag en resa i Byske i en strid fors. Efter 150 meter satte jag stopp, rätade krokarna och lyfte på hatten! Men jag skulle inte avgöra mitt val av utrustning endast för att få in 100 m extra backing!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För en som inte har så brutalt stor rulle så 300 meter vanlig backing går på, snarare 150 meter 50lb, vad skulle ni då rekommendera? Gelspun? Flätlina?

Just nu har jag ca 150 meter på, shooting på 30meter och klump på 8 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är relativt ny inom laxfisket men har hört följande från en del Kalixälvsfiskare...

"Får man inte stopp på den när du tvärnitar den så är det bara att släppa bromsen och låta den sticka.

 Har du tur så blir den lugnare när den inte har bromsen att kämpa mot".

Då kan det nog behövas en del backing ute innan den lugnar ner sig.

Teorier och även en del sanning från dom som fiskat många år där.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är syftet lax, havsöring och större brunöring det du vill fiska är det helt klart nog med en rulle typ Danielsson l5w 6-9. 300meter backning är definitivt inget nödvändigt på en rulle och spö av den storleken du kommer använda. 200meter räcker gott och väl. Skulle du mot förmodan kroka denna 25kg bäst som alla verkar så rädda för så får du göra det bästa av situationen helt enkelt. Du kommer förmodligen inte ha en chans oavsett så dom där 300 meter kommer inte hjälpa dig ändå.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...