Jump to content

Färgrecept

Recommended Posts

Någon som sitter på ett(2)Färgrecept som är villig att dela med sig. Ute efter en fiery brown som går i riktigt rödbrun nyans, veinards färg fiery Brown måste blandas upp med annan färg, tips? Färga olika färger var för sig eller blanda upp pulvret?

Även sugen på bananfärg, testat med enbart sunburst yellow på ljusgrått hår men det blir mer åt olivgröna hållet vill ha det sunburst.

Någon som sitter på ett(2)Färgrecept som är villig att dela med sig. Ute efter en fiery brown som går i riktigt rödbrun nyans, veinards färg fiery Brown måste blandas upp med annan färg, tips? Färga olika färger var för sig eller blanda upp pulvret?

Även sugen på bananfärg, testat med enbart sunburst yellow på ljusgrått hår men det blir mer åt olivgröna hållet vill ha det sunburst.

fiery Brown prova att doppa i ett orange färgbad

Veinard är svindyrt och Hedenhös. Köp från US ex Dharma. Billigt och bra, snabb frakt. I övrigt behövs en shysst balsam, om den luktar el ej skiter fisken i men oparfymerad kanske känns bättre, ättika och diskmedel typ Yes att avfetta i innan färgning. Kör inte varmare än att det ryker lite på vattnet.

För perfekt banan om vi utgår från kritvitt är att först smutsa ner med lite Silver Gray och olive, vill du ha lite varmare som jag oftast använder i svenska humusälvar blandar jag i lite orange, vill du ha lite mer åt kallare olivehållet som är så bra i Norska klara älvar försöker du få den mer gråblå.  När du fått den nersmutsning du är nöjd med är det bara trycka ner i ett gult bad ex sun yellow. Tider och mängder är inte så noga. Jag överdosserar allt vad det än gäller i livet. Skölj noga tills det inte släpper färg. Massera in balsam och låt det ligga en stund innan sista sköljning. Lägg mellan tidningar och trampa på det så du trycker ut mesta möjliga vatten. Föna torrt. Köp en billig stålkam för djur och kamma å blås..

Lycka till

Veinard är svindyrt och Hedenhös. Köp från US ex Dharma. Billigt och bra, snabb frakt. I övrigt behövs en shysst balsam, om den luktar el ej skiter fisken i men oparfymerad kanske känns bättre, ättika och diskmedel typ Yes att avfetta i innan färgning. Kör inte varmare än att det ryker lite på vattnet.

För perfekt banan om vi utgår från kritvitt är att först smutsa ner med lite Silver Gray och olive, vill du ha lite varmare som jag oftast använder i svenska humusälvar blandar jag i lite orange, vill du ha lite mer åt kallare olivehållet som är så bra i Norska klara älvar försöker du få den mer gråblå. När du fått den nersmutsning du är nöjd med är det bara trycka ner i ett gult bad ex sun yellow. Tider och mängder är inte så noga. Jag överdosserar allt vad det än gäller i livet. Skölj noga tills det inte släpper färg. Massera in balsam och låt det ligga en stund innan sista sköljning. Lägg mellan tidningar och trampa på det så du trycker ut mesta möjliga vatten. Föna torrt. Köp en billig stålkam för djur och kamma å blås..

Lycka till

Om jag utgår från räv med svarta spetsar på, smutsa ner lite med orange och sen köra ett gult bad eller hur gör du där för den varmare bananfärgen?
  • 2 weeks later...

Är ute efter tillverkaren på American Black Vet att Flydressing är agent i Sverige Skulle vilja prat med tillverkaren eller närmare källa. Står inte att läsa på burken och googlar man så är det tunnt

Jag har försökt få tag i American black via Harelines och Wapsis kontakter då deras färgare använt den färgen, men den går inte att uppbringa, den blev förbjuden pga hälsoaspekter, det syns på deras svarta färgade produkter att dom är gråtonade efter färgbytet.