Hoppa till innehåll

Flugan som blev sommarens favorit flyswap


trubaduren

Recommended Posts

Min ask gick på lådan idag! Med frimärke på dessutom, om du kommer ihåg sist det var flyswap herr trubadur ;)

:ph34r: Va? Nä!!!!! Jorå, det är som sagt svårt att lära gamla hundar att sitta :D men nu behöver jag bara att komma ihåg till mig själv :lol:

 

För övrigt så har det strömmat in underbara flugor och underbara stories kring flugorna. Denna Swap kommer INTE att minska fiskesuget direkt, det lovar jag.

Redigerad med trubaduren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Trubaduren Framme 2. Jonas_P Ej framme 3. Sahlberg Framme 4. KennethB Framme 5. Kimmen Framme 6. Massimo Framme 7. The Henka Framme 8. Hatchmania Framme 9. Antonsson Framme 10. Yoski Framme

 

Nu har jag fått flugor av all utom Jonas_P. Vart fan tvungen att lägga in det i excel  :lol:

 

Otroligt fina skapelser. Jag har också fått en hel del sköna stories kring flugorna och tar gärna emot fler från ni som inte skickat.

Direkt Jonas skickat flugorna så börjar jag sammanställa, fota, lägga ut och skicka tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla flugor framme, sorterade fotade och skickade tillbaka. Ni bör ha era askar på tisdag. Fotningen gick sådär då jag inte är nån mästare på det men jag börjar lägga ut bilder och stories i morgon. Jag kör en fluga+story per inlägg och tar det pö om pö så man hinner njuta. Det kommer garanterat önskemål på bindbeskrivningat av dessa mästerverk så detta blir väl världens längsta tråd innan allt är klart. Sjukt kul.....

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok då åker vi. Jag ber om ursäkt för den dåliga fotokvaliten, jag överskattade min fotomöjligheter  :ph34r: vill nån annan fota flugorna och lägga upp i tråden så det synnerligen välkommet. När jag publicerar bilden blir den liten och man måste klicka på den för att få den större men det kanske måste vara så?

 

Först ut blir Antonsson med en skön story och riktigt häftiga flugor.......................................

 

// För att klargöra så är detta inte min favoritfluga då jag föredrar torrfluga. 
Då jag har olika favoritflugor för olika vatten och arter så valde jag en fluga som jag hade bra fiske på under en dag i Baltak.

Det var 7 oktober 2014 som jag och en vän i fiskeklubben åkte till Baltak för att få kasta bort lite abstinens efter att havsöringen på västkusten blivit fredad för vinterhalvåret.
Då vaken uteblev så fick torrflugespöt stå vid strandkanten och istället blev det nymfer och streamers som prövades fram. Det blev lite nafsande och enstaka fiskar som tog flugorna men efter varje känning lämnades flugan orörd och kändes förbrukad så då var det dags att byta.

Vi träffade på en del andra fiskare och det var ingen av de som vi pratade med som hade haft något bra fiske. Det var några som hade landat någon regnbåge på ca 0.5 kg.

Då bestämde jag mig för att satsa lite mer på nymf och gick ner i storlek. Från att ha kört lite nymfer i storlek 10-12 så körde jag med förtyngd stl.12 för att få ner flugorna och en stl.16 som upphängare.
Det gav resultat direkt och det var en fluga som stack ut ur mängden. Det var denna simpelt bundna nymf med rosa tungstenshuvud, kropp av kopparwire och ett litet hackel av mjukt kaninhår.

Efter att ha fiskat en halv dag så hade jag landat 18 st fiskar (16 regnbågar och 2 öringar) och bommat minst lika många. De flesta på denna nymf.

När det var dags för oss att åka hem så hade min kompis fortfarande inte fått en enda fisk trots att han fick likadana flugor av mig och fiskade på samma platser, strömmar och hålor. När vi träffade andra fiskare så hade de fortfarande inte fått något mer och ingen vi pratade med hade fått något över kilot.
Jag hade inga bamsingar på men mina vägde mellan 0.8 kg – 2 kilo och fiskades med ett G.Loomis Whispercreek 8.6” klass 4 så det var ett mycket trevligt fiske med bra fighter.

Skit fiske
Antonsson

 

post-12953-0-43579400-1422822539_thumb.j

 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok vi kör vidare med nästa fluga. Här kommer en story från Sahlberg om en fluga som inte visade sig vara så misslyckad ändå  :)

 

Tja

 

Här kommer min story kring min fluga, Sahlbergs "misslyckade" superpuppa.

 

Som ni alla ser är det varken ett nytt, revolutionerande eller något flugbindningstekniskt monstrum jag har bidragit med. Jag hade allvarliga funderingar på att ta nåt mina lite snyggare och avancerade mönster och sen ljuga ihop en historia men, nä, ni får Sahlbergs "misslyckade" superpuppa istället eftersom det helt enkelt var min bästa fluga under sommaren som gick.

Själva upphovet till flugan var att jag inför min och min sambos semestervecka i Härjedalen i juli befann mig i mitt sedvanliga "askarna är inte tillräckligt kompletta"-panik vilket gjorde att jag satt tio timmar i sträck och band flugor. Lätt illaluktande och utmattad/förvirrad insåg jag att jag inte hade använt mitt senaste inköp, lila sälhår i en enda fluga!

Jag slängde ihop en Superpuppa av det lila sälhåret, thorax/huvud av svart Super fine-dubbing och hackel av den nacke som låg närmast i röran, Whiting Dark barred ginger. Hacklet blev lite för kort och matchade inte alls färgmässigt. Jag svor lite missnöjt, brydde mig inte ens om att klippa ner det och tryckte sen ner flugan i en ask och glömde bort den.

Väl i Härjedalen, mer exakt i Tännäs skulle sambon testa att fiska och hon skulle välja fluga. Flugvalet stod mellan en "Punkare" (läs: Klinkhamer) och den lila Superpuppan, enbart pga den "lustiga färgen och det "lustiga namnet". Jag skakade lite på huvudet, fettade in den valda, fortfarande oklippta, Lila Superpuppan så mycket det gick eftersom jag misstänkte att fina, planerade drifter skulle lysa med sin frånvaro.

Inom fem drifter var den första öringen landad och därefter ett antal harrar, alla små men tillräckligt för att jag skulle fatta att flugan hade potential och att sambon skulle behålla intresset.

Efter den där första användningen har den där flugan visat sig vara en "måste-fluga" i asken. Min ENDA öring i Ljusnan under den där veckan tog på just den flugan och under resten av sommaren plockade jag några av mina största harrar i Gysinge på den, ett gäng harrar i Fulan och andra vatten runt Idre/Stöten och även fisk i Älvdalen under en annan mer eller mindre fisklös helg.

Som ni ser är hacklet egentligen för kort för en klassisk Superpuppa och jag har inte heller klippt ner det på varken över- eller undersidan. Jag brukar fetta in den ordentligt vilket i kombination med det lite för täta hacklet gör att den ligger väldigt högt på ytan till skillnad mot en vanlig Superpuppa. Normalt brukar jag fiska den som en första "indikatorfluga" när jag kommer till ett strömmande vatten, just för att kolla om det finns någon fisk som kan tänka sig att ta på torrt.

Det ljusa hacklet gör att den syns väldigt bra för fiskaren och jag börjar tro att just ljuseffekten i det där hacket och dansandet på ytan har större inverkan på fiskarna än den lila/svarta kombon eller eventuell likhet med en nattsländepuppa.

 

post-12953-0-04939700-1422896420_thumb.j

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är så kul att vi kör en fluga till ikväll  :) Massimo hade också tagit en bild så det blev två....

 

Denna vackra skapelse är alltså signerad Massimo... Man börjar nästan drömma om vaken tycker jag. Så här säger han:

 

Min favorit de senaste somrarna är inte helt otippat en torrfluga, min tolkning av CDC & Elk. Det finns några flugor som man tror på lite extra varav detta är en.
När jag satt och tänkte efter och flippade i flugaskarna, längtade jag extra mycket efter stilla sommarkvällar nu när vädret är riktigt pissigt och det är som mörkast.

 

Flugan har jag valt eftersom den varit min ”to-go fluga” under ljusa vakfester varma kvällar i juli. De där kvällarna när det varit alldeles för bra väder för fiske och man åker till ett vatten för att invänta att solen dalar och fisken börjar visa sig. När man i lugn och ro kan grilla en korv och dricka en kall utan någon stress eftersom kvällarna är långa.


CDC & Elk har blivit min favorit för att den fungerat så väldigt bra, och självklart har den också skördat framgång för att jag haft den på tafsen så mycket, inte så konstigt. Den ska givetvis imitera en nattslända, men jag tror att den också kan föreställa lite annat med det lite diffusa avtryck den gör.  Sen kastar man ju bra med den, inget tvinn, och landar mjukt och fint. Fiskar själv med den både i rinnande och stilla vatten.

 

Har ingen story med vikter och bataljer, vill förmedla lite feelgood.

(Sätt gärna på en droppe CDC-olja, eller annat flytmedel som CDC tål, innan fisket. )
Hej, hopp…=)

/ Massimo

 

 

 

post-12953-0-78334900-1422904985_thumb.j

post-12953-0-96344000-1422905102_thumb.j

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att denna swap blev uppskattad :) Vi kör på med fler flugor och storys. Så här säger Kimmen om en av sina "Top Ten"

Tjena!

Här är min lilla story till varför jag deltar med min fluga till swappet, jag har bundit en 'Double Legs' som numer är en av mina "Top Ten" i flugasken!

Jag har fått bra med Harr och även Öring på Double Legs i Sverige i diverse vatten både i Jämtland och Dalarna, men säsongens höjdpunkt var när jag besökte Slovenien för en veckas flugfiske i Soca-dalen.
Efter allt man läst både i tidningar och via nätet om Slovenien så stämde allt, fantastiska vatten och vacka vyer.

Första dagen i Slovenien bjöd på många vak och ett par bommade fiskar, andra dagen så kom jag till en djup hölja som hade en bergsvägg på andra kanten och en stark ström, tänkte att här måste de stå fisk! I flugasken hittade jag en double legs bunden med en stor tungstensskalle, ett par kast med den och en mindre regnbåge kliver på och gör ett luftsprång men kroken släpper..

 

Några kast senare med flugan draggandes längs bergsväggen så smäller de till i spöt och en otroligt vacker vild regnbåge får till slut se sig besegrad. 
 

Double Legs blev min favoritfluga i Slovenien denna veckan när de var fiske under ytan!
Fick både vilda regnbågar och fina Harrar på flugan.

I Sverige har jag fiskat en del med double legs bundna på streamerkrok efter regnbåge och öring, fungerar bra. 
Bind flugan med olika tyngder/storlekar på skallen så får man en fluga man kan anpassa efter rådande förhållanden.

Mvh Kim 'Kimmen' Sahlberg.

 

post-12953-0-81561600-1422983356_thumb.j

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aaaarrrggghhh. Nu är jag rädd att jag lyckats fucka upp utdelningen av flugor fast jag använde mig av excel  :ph34r:

 

Jag har nämligen två "misslyckade superpuppor" och ingen "Brun dun" så nån har alltså två "Brun dun" och ingen "misslyckad superpuppa"

 

Hör av dig så får vi två göra en miniswap  :D .... Undrar ni hur en brun dun ser ut så kommer den här tillsammans med en fin historia av Jonas_P som sätter fiskesuget i svår dager..

 

Tjena! En liten story tillhörande kusarna jag postade  :)

 
Flugan jag valt att skicka är en imitation av en rätt stor dagslända. Flugtypen i sig är ju rätt allmän och mångsidig. Det går att justera färger, storlekar och material in absurdum för att efterapa i princip varenda liten dagslända som kan tänkas bli fiskmat. Men just den här bruna, någonstans runt 12-14 på krokstorleksskalan, blev favoriten under sommarens fjällresa.

 

Det var inte på något sätt den enda flugan som tog fisk under veckan. Det fångades harr och öring även på Klinkhamer, frilevande nattsländelarver, superpuppor och flera andra olika skapelser. Men. Den här tog några av de största. Dessutom ligger tilltalsnamnet rätt bra i munnen. Brun dun. Inte för den entomologiskt superkorrekt, det vet jag inte, imiterar en specifik sländarts alla karakteristiska drag i just dunstadiet, utan mer för att det är ett fräsigt namn.    

 

När jag tänker tillbaka på de stunder då kompisarna och jag tog fisk efter döperioder, som regelbundet inträffar, var det påfallande ofta den här flugan som åter överlistade fisken. 

 

*PLASK!*

- Snyggt! Vad tog den på? 

Brun dun!

 

Det var väl inte bara en eller två gånger det meningsutbytet skedde. Så att säga.

 

Resans största öring togs på en Brun dun. Ett åtskilligt antal fina harrar togs också på Brun dun.

En riktigt stor öring tog på Brun dun, men skickade den i retur efter några sekunder.

 

Det jag gillar med flugan är att den är lättbunden och imiterar dagsländan på ett bra sätt, den flyter dessutom fint och landar i princip alltid rätt. OCH! Den tvinnar inte tafsspetsen nämnvärt.  

 

Härmed önskar jag er ett riktigt skitfiske och jag hoppas att ni också får svara Brun dun när polarna frågar vad storfisken just tog på. 

post-12953-0-71986800-1422991589_thumb.j

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trubaduren>>

Jag har två stycken Brun dun och ingen superpuppan,.

När jag öppnade asken och grundligt ögnade igenom alla fina flugor så tänkte jag att hur fanken kan två stycken bindare lyckats binda en nästan exakt kopia av en dagssländeimitation när temat var fritt,.. Men så var alltså inte fallet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...