Jump to content

Recommended Posts

Posted

:D  :D  :D  :D Tvillingsjälar... Men då var det löst. Jag skickar en "misslyckad superpuppa" till dig om du pm:ar din adress. Nu blir det natti natti för mig. I morgon kommer det fler läckra flugor och sköna berättelser. Håll ut fiskevänner  :) 

Mvh Johannes

• Like 1
Posted (edited)

Det är jättefina flugor allihop,

Jag vet att man inte ska favorisera men jäklar va tuff myran var, så många olika myror man sett genom åren men denna var tuff!

Instämmer, jättefina flugor och jädrans vad sugen man blir på att testa dem.

Men myran? Hur ser den ut?

Edited by Hatchmania
Posted (edited)

Instämmer, jättefina flugor och jädrans vad sugen man blir på att testa dem.

Men myran? Hur ser den ut?

695b9f411163f1c018fe2585ebd3fbdf.jpg Så här ser myran ut i min ask. Edited by KennethB
Posted

Snälla säg inte att jag fuckat upp en till leverans??? Har inte du fått nån myra Hatcmania? Skall jag pensionera mig som swapledare direkt??? Skämskudden ligger här bredvid...

Posted

Men vad i alla glödheta. Tur jag har en hel myr arme hemma. Hur fanken kan det blivit så snurrigt???? Pm:a adressen så kommer det myra. Jag börjar tvivla på mig själv och jag hade inte ens druckit öl :)

Posted

Vi får göra en kontroll med alla när de fått sina askar och se vad jag ställt till med. Eventuellt blir man portad från flugbindningsforumet och får hänga på planket och snacka snöskotrar istället. Nu blir det sömntablett och mardrömmar om förrymda myror som kommer krypandes...

Posted

Kanon. Ni som fått askarna kan väl kolla så att allt stämmer. 10 olika flugor inklusive er egen. Jag hyser nu mer tvivel på mig själv....  :D 

Men nu till det roliga. Här kommer ännu en riktigt häftig fluga och en skön story. Denna flugan var av någon anledning bökig att få till ett bra foto på så det blir ett gäng bilder på den. Vill nån fota den igen och lägga upp så är det roligt för flugans rättvisa.

Hatchmania berättar om en fluga med ett namn som skapar nyfikenhet. Att den skulle vara ful tror jag ingen håller med om  :)

Black Berka

Veckan har äntligen övergått till fredag och kalendern talar om att det är november, dag tjugoett.
Jag har tagit ledigt från jobb och måsten, för att avnjuta en dag nere vid Magnehulteån i Östergötland. Ett ställe som jag brukar besöka 4-5 ggr per år.
Efter ca en timmes bilfärd är jag framme och jag är helt ensam på plats. Det är fortfarande mörkt ute, men det ska inte dröja länge innan det ljusnar. OM det ljusnar, för det har varit grått och mulet hela hösten.
Jag noterar att det är dålig fart på vattnet nere i poolen, men njuter av att vara ensam.

För er som inte har varit där kan jag berätta att det är inte så stort. Därav skönt att slippa trängas eller vänta på att en viss plats ska bli ledig.

Som vanligt när man påbörjar sitt fiske är förväntningarna på topp, men avtar sakta när huggen uteblir. Och som vanligt dyker det upp fler flugfiskebröder, systrar tror jag bara är en myt.
Jag lyckas efter någon timme få en liten regnbåge (6-7 hekto) som får simma vidare, det var knappt spöböj och inte direkt superkul att drilla. Man ska inte gnälla, men lite större kunde den väl ändå varit tänker jag. Klockan har blivit elva och några minuter, förväntningarna är inte så höga längre.

Tanken slår mig att jag borde kanske ha jobbat idag, istället för att slösa bort en semesterdag på detta. Har väl provat de flesta flugor ur mina åtta flugaskar och jag tänker att det kanske inte finns så mycket fisk i ån. Bröderna som delar denna dag med mig har inte heller haft mycket till liv på sina flugor. Uppgivet knyter jag på en bäcksländenymf som jag komponerade i somras, men ej hunnit prova. Den är ful och blev inte alls som jag hade tänkt mig. Men det kanske är det som firrarna vill ha här i Östergötland idag, fula saker?
Jag kastar ut den precis i strandkanten på andra sidan och tar sakta, sakta hem den. Det säger SMÄLL, jag har en stark och argsint båge på. Fy fan vad kul det är att fiska!
Jag krokar av firren, uppskattar den till 1,5 kg och i fin form. Tackar för fighten och släpper tillbaka. Kastar ut igen, med samma nymf och lite mer självförtroende denna gång. Tar hem sakta, sakta och det säger SMÄLL... Och så fortsätter det med 6 fina bågar och med något enstaka kast emellan där jag inte får något. 
De andra som är där får ingenting och jag skäms nästan över situationen.

Black Berka har numera en given plats i asken.

//Hatchmania

post-12953-0-61858200-1423067931_thumb.j

post-12953-0-34507500-1423067961_thumb.j

post-12953-0-55407500-1423067986_thumb.j
  • Like 1
Posted

Jag har fått 10 st olik flugor.

Kul läsning Hatchmania.

Det var en inte helt olik fiskedag mot min. Då inga får fisk och man inte kan få tips av andra är det riktigt skönt när man själv lyckas knäcka koden (oftast utan att veta hur man knäckte den)

Posted

Nu har även jag fått min ask inkl 10 flugor!

Till att börja med; Riktigt fina flugor!

En del var bekanta mönster, såna jag själv brukar binda och då blir det inspirerande att se hur andra binder sina. De andra är nya för mig på nåt sätt och blir perfekta att testa och dessutom efterapa så man "släpper sargen" lite. Eftersom jag bundit/flugfiskat knappa två år behövs sånt. Stort tack för det!

Stort tack till Johannes också som styrt upp det här riktigt bra (med eller utan mindre missöden)!

Posted

Vi smackar på med en fluga till från swappen  :)

Denna fluga hajade jag till på. Jag köpte en flugask på en loppis för nåt år sedan och i den asken fanns en fluga som liknade denna. Den hade dock dubbla guldskallar en fram och en bak. Jag la ut en efterlysning här på edge vad flugan kunde heta och "Ken" svarade så här:

Det är en "öring dubbel special" ett mönster min kollega Patrik skapade. Finns i rött, svart och ljusbrun på flugor.se

Den har många stora harrar o öringar på sitt samvete! Från början kallade vi den "tärnan" eftersom en tärna störtdök o snodde den vid landning.

Jag vet att denna fluga i swappen som jag nu presenterar, skapad av KennethB kommer att knytas på direkt isen har släppt. Något säger mig att det finns en "Storharr" även i min älv och att detta är rätt medikament  :)

Så här skriver KennethB:

Lite info om flugan:

Namnet är jag ej säker på, en del säger Dog Nobbler och en del Wolly Bugger.

Jag börjad binda flugor den 6 oktober 2013.

Denna fluga har gett mig många glädjeämnen.

Under 2014 har den levererat Regnbåge, Öring samt röding i Put´n take vatten samt öring och röding i åar i Norge.

Det är min absoluta favorit och den fiskas med flytlina eller intermediatelina.

Med vänlig hälsning, Kenneth Blom

post-12953-0-78089400-1423077304_thumb.j

• Like 1
Posted

Nu är det tre flugor kvar att presentera från swappen. Yoskis, thehenkas och min. Jag tycker vi väntar till i morgon innan vi släpper dem och deras storys eller vad tycker ni?

Mvh Johannes

• Like 1
Posted (edited)

Jag har fått 10 st olik flugor.

Kul läsning Hatchmania.

Det var en inte helt olik fiskedag mot min. Då inga får fisk och man inte kan få tips av andra är det riktigt skönt när man själv lyckas knäcka koden (oftast utan att veta hur man knäckte den)

Lika skönt att lyckas, som det är frustrerande när man inte lyckas.

Många faktorer inblandade också, vilket djup, hastighet på hemtagning och fiskens huggperiod. Likväl blir det en favorit i asken. :)

Och något som jag uppskattar med denna swap är historierna. Inte bara för den trevliga läsningen, utan också att man VET att någon har haft riktigt bra fiske med dessa flugor. Man behöver liksom inte tvivla på om de fungerar eller inte, vilket händer att jag gör på andra, för mig, nya flugor.

Edited by Hatchmania
Posted

Vad säger ni om att hålla liv i tråden under säsongen och lägga upp bilder på fångster som tagits på flugorna? 

Själv tänkte jag ha som mål att ta fisk på samtliga under året. Ska väl inte vara direkt omöjligt! 

Tänkte först placera ut dem i mina ordinarie askar, men jag fixar nog en speciell liten swap-ask i stället, för att hålla ordning på dem :) 

• Like 1
Posted

Låter som en bra ide Jonas_P.

Jag tänkte redan nästa vecka försöka få fisk på ett par av flugorna.

Blir kul att se om man har samma tur med favoritflugorna som deras tidigare ägare har haft.

Posted

Låter som en fantastisk idé att lägga upp lite fångstbilder här när vi fått chansen att blöta flugorna. Jag väntar på Yoskis story kring sin fluga så i väntan på den så kommer min fluga och story och thehenkas fluga med story. Vi börjar med thehenkas.

Av någon anledning så hade jag ett helvitte att fota flugorna som var smala och glansiga men som sagt vill ni fota och lägga upp fler bilder så gör gärna det.

thehenkas lilla fluga tycker jag faller under kategorin "hugger dom inte på den här så hugger dom inte". Ruggigt läcker skapelse. Så här säger thehenka själv:

"Min story innefattar Ljungans bättre sträckor, midsommar och brustna drömmar... Håll till godo!"

Den årliga turen till Börtnan med omnejd med brorsan och en kompis var planerad sen länge, vi hade bestämt oss för midsommarveckan denna gången, oftast far vi lite senare mot hösten men inte i somras. 

Första dan möttes vi av skapliga vattenstånd och inte allt för kallt väder, fick lite harr på torrt men ingen speciell fart på fisken. Helst av allt hoppades vi på att Rocken skulle börja kläcka när tempen gått upp lite mer, värmen kom dock aldrig och de släppte på alldeles för mycket vatten...

Midsommardagen vaknade vi till kallgrader, blåst och snö. Jag drog diverse osande eder och förbannade vädergudarna för detta spektakel! Tjurade dock på ändå, men fick dyka rätt ner i nymfboxen och trösta mig med att jag kan varenda grop i älven.

Denna flugan tillsammans med en toktung Pheasant tail fiskad á la tjecknymf blev räddningen och jag lyckades lura både harr och öring strax upp mot 50 cm i dagarna. Efter det blev det mitt standardmönster på nymfer  :)

post-12953-0-59601000-1423168020_thumb.jpost-12953-0-83565200-1423168039_thumb.jpost-12953-0-57051700-1423168061_thumb.j