Hoppa till innehåll

Byte av agatlinförare på Hardy Perfect


Recommended Posts

Har du frågat Hardy? Dom har väl sin verkstad kvar och servar gamla rullar?

 

Annars Chris Henshaw kanske kan hjälpa dig. Han jobbade på Hardy förut, men bygger egna rullar i Perfect-stil som är helt makalösa. Jag har inte hans kontaktuppgifter, men här har du hans alster postade på Clark's:

 

http://classicflyrodforum.com/forum/viewtopic.php?f=72&t=38025

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så småningom svar från Hardy, 120 pund, tål att tänkas på. Kanske bättre att byta till nickelsilverring i stället för agat.

Ja vi får nog försöka att hitta alternativ för service för våra Hardy-grejer i framtiden. Mycket har hänt för företaget i de senare åren. Jag var en sväng förbi fabrik/affär/museum i Alnwick denna sommar. Tog bussen ned från Edinburgh. Alnwick är en fin liten stad, fabriken finns där men inte mycket av produktionen längre. Jag pratade lite med personalen och det var en inte så mycket de hade att erbjuda ( i affären ) - de visste helt enkelt inte hur framtiden skulle se ut med nya ägaren Pure-Fishing.

Den nya  ägaren ( ABU,Pure-fishing  ) verkar dock vara angelägen om att ta tillvara värdet av varumärket Hardy. Jag bröt spetsen på ett Hardy Origen ( 2004-2005 ) i våras. Hardy i England kunde inte reparera / ersätta men hänvisade mig till ABU i Svängsta. Här var man osäker på om / när en ev. reparation / byte kunde ske så man tyckte att jag skulle välja ett nytt spö. Jag valde ett Zenith 9"#5 och det skickades från ABU i Svängsta, returportot betald för mitt trasiga spö. Har fiskat ett par gånger med mitt Zenith och det är ett bra spö, riktigt bra, både att kasta med och för fight.

Jag vet att Highfield the shop, i canada, Brittisk columbia, Nanaimo har en avdelning för reparation av Hardy-grejer,också riktigt gamla, ok långt borta, men kan ju vara bra att höra sig för där.

Tight lines !  Steen

Redigerad med sovereign
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej, det finns en Skotte som bor i Polen han heter John Mackenzie. Han är expert på att renovera gamla hardy rullar dessutom väldigt trevlig. Han har fixat en ny agat i en av mina rullar. Han kan i princip fixa allt som har med gamla flugrullar att göra. Dessutom billigare och bättre än Hardy.

Jag har satt i agater till några rullar jag bygger själv. John har visat mig hur man gör.

Men mr Mackenzie är kung när det det gäller rullreparationer. Tror dessutom det är större chans att han åtar sig jobbet än Chris Henshaw.

Om du är intresserad kan jag förmedla kontakten till John.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jag har i första hand skickad mail till Hardy, återkommer när jag har svaret.

Omnågon är intresserad, så köpte jag agatringen från Brindley John Ayers

http://www.vintagefishingtackle.com/

Ole

Hade han agat till Perfects? Jag var inne på hans sajt men hittade bara agatringar till st George. Dessa är större än de som sitter på Perfect-rullarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera John Mackenzie. Han är inte i närheten så dyr som Hardy.

Och dessutom oerhört skicklig. Han är en sån som många samlare skickar sina dyrbaraste klenoder till. Han kan nog byta agater i sömnen..

Det är nog inte så enkelt som att bara att gå in till nån juvelerare och få det gjort.

Dels måste man borra ur niten som håller linföraren, ta ur linföraren ur rullen och sen måste man tillverka en speciell hållare (eller ha en färdig på hyllan) så man kan fästa upp ringen i svarven. Sen trycksvarvar man in agatringen i nickelsilver-linföraren, tillverkar en ny nit i mässing och nitar fast linföraren igen.

Det är inte jättesvårt men det är bra om gjort det några ggr tidigare.

Bifogar en bild på ett rullprojekt med tillhörande agatringar som jag satt in själv.post-16551-0-96157900-1420147526_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

Lessen att jag missade dit inlägg, J Gustavsson. Har tyvärr hunnit skicka rullen till Steve Boncey, och han vill göre ett försök. OM han inte lyckas, så vore det bra med adressen till John Mackinze, låter lovande.

Verligen imponerande arbeten, röd agate är jo klart vassare än det rökförgade som jag har till min perfect. Hoppas att ringen passer, enligt Brindley John Ayers skulle ringen ochså passa 3 7/8 perfect.

Ole

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, en grej att tänka på när man skall spinna in den nya ringen är att man måste glödga hållaren innan så den blir mjuk. Sen får man pressa tillbaka kanten så agaten går i. Och sedan pressa kanten över agaten igen. Annars är det risk att den tunna kanten på hållaren spricker.

Om det blir aktuellt kan du pm:a mig så får du John's adress.. :)

Röd agat är fint men det satt ju bara på vissa av de riktigt tidiga perfectarna. Senare blev det rökfärgade eller vita( transparenta)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Äntligen har jag fått bytat agatringen. Verkar bra. Hoppas att den håller. Steve Boncey som gjorde det, var inte så förtjust i uppdraget, men han lyckades få agatringen på plat och bevare den originala nickersilcerhållaren .80 pund inkl frakt.

John Mackinze är kanske rätta personen för sådanna job.

Fördsökt ladda upp bild, men misslyckades.

Tack för alla svar.

Ole

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det blev ju fint! Vad är det för rulle med linföraren i brons? Dingley?

Tack, är inte någon datorexper precis.

Ja, Rullen är sannolikt Dingley, men av sonen, Ernest Dingley. Sold av Sharpes under namnet "Scottie". Har 2 laxruller av Walter Dingley i Perfect model, med linförare i brons. Trevliga och mycket välgjorda, känns dock tyngre än Hardys.

Ganske intressant med icke-Hardy Perfect ruller.

Ole

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...