Hoppa till innehåll

Vision Glassic


Hermansson

Recommended Posts

Ska försöka hinna med en tur till strömmen efter lunch idag. Tänkte det kunde vara kul att jämföra lite med Orvis och Hardys glasfisberspön även om de ligger en prisnivå uppåt. 

 

Läs mer om dem här: 2418C55F-4DA8-40B8-9BCF-8EDF76F28544.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2014-12-02 at 11:23 Jonas sa:

Ska försöka hinna med en tur till strömmen efter lunch idag. Tänkte det kunde vara kul att jämföra lite med Orvis och Hardys glasfisberspön även om de ligger en prisnivå uppåt. 

 

Jag funderar på ett 3/4 så det vore roligt att även veta vad du använder för lina till spöt. Jag funderar på en vibe 65. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanon test, nu vet jag att det är ett såfant som kommer att införskaffas till min lilla å med bäcköring och harr av mindre modell.

Eftersom du har testat fler glasspön än mig, tror du att det blir för lågt att gå på en 2/3:a till min lilla å? Den är verkligen liten, ca 5 m bred och håller fisk på ett par hekton bara. Kamske roligare med en 2/3:a? Har liten koll på skillnaden i glasfiberväg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Cult fiber 6,6 #4/5 jag kört några år.

Fast prisskillnaden är ju marginell de spöna emellan så var du får halva priset ifrån förstår jag inte riktigt? (500kr)

 

Jag hade med det spöt men det matchar ju inte klassmässigt så en rak jämförelse de spöna emellan funkar inte riktigt bra och jag valde att helt utelämna det i testen av den anledningen.

 

Oavsett tog jag några snabba kast med fibern det sista jag gjorde och jämförde för skoj skull. Min spontana känsla var att de var rätt lika i känslan förutom att man känner att fibern är ett mycket kortare spö. Jag tog för få kast för att ge mig på en mer djuplodande jämförelse men jag återkommer. Ska försöka hitta en lucka i morgon eller under helgen. Ska ändå ut på toppjakt i morgon och Ogströmmen går rätt genom jaktmarkerna så det kan funka fint med ett litet kastbreak :)

 

 

 

Kan vara kul att veta skillnaden mot ett vision cult fiber som säkert skulle passa ditt vatten men kostar nästan hälften. Jonas, du har provat båda, vad är skillnaden?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Det kan vara så men samtidigt ska man tänka på att ett grafitspö i #3 oftast upplevs som betydligt styvare (och framförallt tristare att drilla fisk på) än ett glasfiberspö i #5.

 

Jag har kommit fram till att #4 eller #5 nästan alltid är rätt klass för glasfiberspön. #3 (2/3) spöna tycker jag brukar vara mediokra kastmässigt men det finns givetvis undantag. ...fast på rak arm är det enda undantaget jag kan komma på Orvis superfine glass i #3 som är det utan konkurrens bästa spöt jag testat i den klassen.

 

Jag fiskar ofta små skogsbäckar och jag tror att du blir helnöjd med ett #4 spö samtidigt som du blir mer allround om du skulle besöka ett vatten som är något större eller om du vill fiska en något större fluga.

 

Jag har inte testat Glassic i #3 så jag kan tyvärr inte uttala mig om just det spöt.

 

 

 

 

Kanon test, nu vet jag att det är ett såfant som kommer att införskaffas till min lilla å med bäcköring och harr av mindre modell.

Eftersom du har testat fler glasspön än mig, tror du att det blir för lågt att gå på en 2/3:a till min lilla å? Den är verkligen liten, ca 5 m bred och håller fisk på ett par hekton bara. Kamske roligare med en 2/3:a? Har liten koll på skillnaden i glasfiberväg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack.

Det kan vara så men samtidigt ska man tänka på att ett grafitspö i #3 oftast upplevs som betydligt styvare (och framförallt tristare att drilla fisk på) än ett glasfiberspö i #5.

Jag har kommit fram till att #4 eller #5 nästan alltid är rätt klass för glasfiberspön. #3 (2/3) spöna tycker jag brukar vara mediokra kastmässigt men det finns givetvis undantag. ...fast på rak arm är det enda undantaget jag kan komma på Orvis superfine glass i #3 som är det utan konkurrens bästa spöt jag testat i den klassen.

Jag fiskar ofta små skogsbäckar och jag tror att du blir helnöjd med ett #4 spö samtidigt som du blir mer allround om du skulle besöka ett vatten som är något större eller om du vill fiska en något större fluga.

Jag har inte testat Glassic i #3 så jag kan tyvärr inte uttala mig om just det spöt.

Tack för responsen, då låter det som att det är säkrare att gå på en #4. Var orolig för drillningen av fisken av mindre modell med högre klass på spöet. Samtidigt som man är grön på det här med glasspön. I skogsbäcken blir det sällan tal om npgra regelrätta kast, endast på vissa platser. För det mesta får man använda fantasin för att få ut flugan till tänkt plats :)
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas för ett jävligt väl utfört test.

Köpte 3/4:an med 70% rabatt på ProFlys utförsäljning redan förra helgen. Blev 3/4 då 2/3 redan var slutsåld och 1/2 kändes som en onödig leksak. Köpte det lite på vinst och förlust, men nu känns det som om det kan bli ett välkommet tillskott i arsenalen.

Monterade på en Imago Gaia och jävlar vilken snygg combo det blev, rullfästet går i exakt samma färg. Riktigt skön retrokänsla. Nu behöver jag bara få tag på en Cortland Classic Sylk WF4F så blir det en riktigt fin julklapp till mig själv.

Tack igen Jonas för att du tog dig tid.

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...
On 12/4/2014 at 4:11 PM, Jonas said:

@Jonas
Jag vet att det här är väldigt gammalt men länken funkar inte och jag vet inte om testet finns kvar på sidan och hur jag isf kan leta reda på det. Har du koll?

Har precis köpt ett beggat Glassic utan att ha koll på glasfiber så det skulle vara kul att läsa dina intryck och jämförelser du hade då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago, Sahlberg said:

@Jonas
Jag vet att det här är väldigt gammalt men länken funkar inte och jag vet inte om testet finns kvar på sidan och hur jag isf kan leta reda på det. Har du koll?

Har precis köpt ett beggat Glassic utan att ha koll på glasfiber så det skulle vara kul att läsa dina intryck och jämförelser du hade då.

https://web.archive.org/web/20150417003413/http://www.edgeflyfishing.com/flugfiske/utrustning/produkttester/item/65-vision-glassic

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...