Jump to content

Klass 3 för torrfluga!

Markusth

Recommended Posts

Hej!
sitter i tankarna om att köpa en julklapp till mig själv. (ursäkt för att köpa saker)

Är så att jag vill ha ett klass 3 spö för torrflugefiske i långsamt strömmande vatten.

Idag är de spöna jag använder och trivs med ett GL Lecie 9" #5 MF och ett GL lecie 10" #8 mf.

söker nu liknande spön fast klass 3 då, tittat på både Scott A4 eller ev ett Fario?

Andra tips?

Om ni har något spö som kan passa mig så tipsa gärna. Är även svag för nedsatta pris måste jag säga.

Mvh Markus

Winston kommer alltid att var nr. 1 för mig när det gäller torrfluga. Dock inte det billigaste, men har byggd båda mina Winston själv (blir lite billigare då).

Fario har jag inte varit så imponerad av, kändes lite topptung (men kan ha varit dålig dagsform från min sida).

LPXe är står sig fortfarande väldigt bra i konkurrensen tycker jag (trots många år på nacken) och borde kunna gå att hitt till ett bra pris.

Och om du inte är känslig för billigare byggvalitet måste jag säga att GL EXP4 serien är riktigt fin (passade mig bättre än tex Hardy Zenith och Jet).

/Petri

Bryter in med en fråga...

Hur ska man resonera kring längden på spöt? Fario #3 finns ju både i 7.6 och 8.6 fot t.ex.?

Vilka för-/nackdelar ger ett längre resp. kortare spö? Hur påverkas kastegenskaperna?

Jag har hittills bara fiskat med 9-fotare i klass 5 och 6 och därför aldrig funderar kring detta innan jag nu ska skaffa en 3:a till fisket i en mindre å.

Tycker generellt att kortare spön är skönare att kasta. Längre spön blir gärna lite sladdriga (långsamma). Framförallt ju längre ner i klasserna man går...

Med längre spön är det dock lättare att kontrollera linan i strömmande vatten (där man ändå inte behöver kunna kasta lika långt).

Har Winston BIIIx 8'6" och den tycker jag är helt perfekt, men vet att jag alltid blir imponerad av kompisens LPXe #3 7'6" på grund av dess kontroll och detta tror jag beror på dess kortare längd jämfört med BIIIx:en.

Har precis köpt ett 9'4" som är faktiskt riktigt skön att kasta med också med tanke på längden. Den är till för torrfluga/nymf i strömmande vatten.

https://www.facebook.com/jan.siman/media_set?set=a.10152863330921445.1073741855.765396444&type=1&pnref=story

/Petri

Edited by peke

Jag gillar verkligen 7'6" skarpt är så användbart och smidigt också i sjöar med träd inpå stranden för att komma under nedhängande grenar och jag upplever inte att kastlängden kortas. Men jag bytte till mig ett Scott G2 8'4" klass 2 av edgeare som jag kör med en Wullf TT #3 lina. Grymt trevlig kombo för torrfluge/midge-fiske även i sjöar... men jag är ju van vid djupt flexande långsamma spön.

Längden på spön är ju väldigt debatterat, för- och nackdelar med båda alternativ.

Jag föredrar kortare spön i lättare klasser för fiske med torrfluga i mindre strömmande vattendrag.

7'6" - 8' tycker jag är perfekt längd för torrflugefiske i de lättare klasserna. I klass 3 hade jag valt 7,6".

Behändiga, lättkastade och förmågan att styra lina är helt okej. Tycker att precisionen och känslan blir mycket bättre med ett kortare spö.

Har ett 6'6" som jag älskar att använda till de minsta åarna - men under 7 fot håller jag med om att det blir lite begränsande avseende linkontroll på vattnet. Det kan också vara väl kort ibland om man behöver nå utanför krånglig vegetation i strandkanten.

Edited by Troutman

Testade det nya Guideline Fario CRS på Uppsalamässan nyligen. Det var visserligen en femma, men det kändes riktigt trevligt. Det tyckte också min kompis, som testat en hel del spön. Billigare än andra tillverkares premiumserier. Men jag skulle kolla runt lite på nätet för det reas mycket nu.

Fario är mycket fina spön, speciellt i den prisklassen.

Gällande längden, så uppskattar jag de som är lite längre, just för att man kan styra flyga/linan bättre i strömmande vatten.

Fast konstigt nog känns den kortare mer "rätt" i en klass 3, när man tittar på det, men fiskar jag skulle jag tagit det längre..