Hoppa till innehåll

Bör prislappen på laxfiske regleras?


Laxarnas prins

Recommended Posts

Priset på att kunna fiska är presis så mkt som man är villig att betala. Om man inte vil betala så får andra med mer vilja tilgång att fiska. Oansätt finnst där alltid nogra som vil betala och alltid finnst där en som har mera pengar att bränna av.

En annan fråga; hur mkt är lagom att bränna av för en vecas laxfiske på et moderat vall? Nu får man ta max 2 laxar på en såhär vecka och hur mkt är rimligt att betala för 12vecor (sesong) och enbart 4 laxar?

Personligen tror jag det kommer att bliva mkt älvhoppning kommande sommar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Norge måste ta itu med laxproblematiken och att man kan fiska i svenska älvar där fisket är i många fall bättre än i Norge. Då slipper man bli blåst på pengarna som jag ser det. Här i Sverige har man i alla fall börjat få ordning på laxfisket både i hav och älvar. Gör som jag och många andra

stanna hemma och fiska i våra svenska älvar vi har mycket att erbjuda till en rimlig peng. Med vänlig hälsning och en god jul från norrland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det enorma priser men som föregående talare i tråden så är det nog så att så länge det finns efterfrågan 

så får markägarna uthyrt. Sedan är ju det med antal fisk en annan del. Men det får vi väl hoppas kommer att ändras på sikt.

 

Men om man kollar från ett annat perspektiv, som jag ser utifrån mig själv som hinner eller bara kan fiska kanske en vecka per år, så tycker

jag att det är en ren semester att åka iväg med kompisarna och fiska. Det är så mycket mer än att "måste ha fisk för jag har betalt en j-vla massa pengar".

Vet inte hur det är med er andra men jag har inte den inställningen att jag åker upp få att jag måste få fisk. Så gott om fisk är det ju inte i vissa älvar men det vet 

man ju redan när man åker. Får man däremot någon fisk så tycker jag det är en bonus.

Får vi nu bara ta ett visst antal fiskar per vecka/säsong så vet vi ju redan att kilopriset är enorm högt jämfört med att gå och köpa i affären. 

 

Jag måste nog säga att bara åka iväg till Tröndeälvarna och fiska med kompisarna som man kanske inte träffar så ofta är för mig värt dom pengarna.

Men, vi är ju olika och tur är väl det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt, men dom kommer nog inte att annonsera reduserade priser. Priset på en veckas fiske eller dygn kommer nog mera att vara dagspris som gäller och med sådant prissystem bliver det lite hopplöst att plannera en budget pris i förväg tilpassat tid för semester. Annat att tänka på är att man behöver en plats att bo, boende blir troligen en större utmaning enn att hyra fiske. Troligen kommer flera campingplatser att stänga på grund av dessa rigida regler som innförs. Tilbaks står man då med boende hos älvägare til hutlösa priser. Inte sällan övergår dessa hotelpriser. Allemannsrätten ger oss enbart möjlighet att campa i utmark i 3 dygn, sän får man flytta. (sova och skita i skogen)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...