Jump to content

Har Loop gett upp 3M teknologin till Hardy?

Recommended Posts

Hejsan. Som ni minns hade Loop kommit ut med deras Cross serie som hade använd sig av 3M teknologin vilket gör spöt lättare och starkare. 

Nu under långt tag hör man inte så mycket om Loop längre, och dessutom så har jag hört att 3M/Sintrix teknologin har köpts utav Hardy då man använder de för sina Zenith och Jet spön, Hardy är väldigt tydlig med att de är dom som har denna teknologin för tillfället.

Vad tror ni om detta?

Sen om ni kan jämföra, Är Zenith bättre än Cross S1? 

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lite som Guns n´Roses platta Chinese democracy..

Fler tillverkare borde jobba på detta viset, så slapp vi en massa halvfärdiga produkter.

Loops nya slogan"På en reahylla nära dig;-)"

Pure Fishing som äger Hardy har som du säger köpt patentet av 3M. Utvecklingen går dock väldigt snabbt och det finns naturligtvis andra som tillverkar nanoresin. Powerlux som deras resin heter är snart 4 år gammalt och det har hänt en hel del inom teknologin sedan dess.

Jag har precis samma uppfattning som Staffan. Materialutvecklingen är våldsam. Det jag hör om nästa generations resiner är väldigt lovande. Ett bra spö kräver dock mer än heta material. När det gäller att få ut egenskaperna med rätt tapering och väggtjocklekar är Loop världsledande. Det är min enkla åsikt. :)

Edited by Marlodge

Precis som Staffan och Marlodge säger så har vi redan ett annat resin som utvecklats under en period. Loop har ju varit medvetna om att licensen för Powerlux skulle försvinna så har aldrig vart ngn oro på bygget. Förstår din fundering då du inte hört så mycket om Loop den sista tiden men jag tror det kommer vara svårt att inte höra i framtiden ;)

Det fina med framtiden är att den alltid ligger steget före... ;D

Tycker vi hört talas om framtiden länge nu, när infaller den i Loops ögon?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tycker vi hört talas om framtiden länge nu, när infaller den i Loops ögon?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Precis....

Ta bara det här med deras nya kläder. Vadarjackor och mycket annat som man bara sett på bild.

Inte en enda av de stora butikerna (FFM, Wittlock eller El-Ge) säljer Loop.

Den kollektionen skulle komma våren 2014.

Nu är det snart 2015.

Pinsamt!

Resinet är iofs bara en del i vad som gör ett spö riktigt bra idag, kolfibern är också annorlunda idag jämfört med tidigare för att passa med nano silica, sen kommer själva utvecklingen av de båda ihop.

Det är här en ny typ av knowhow har utvecklats, Hardy tillverkar även militära applikationer vilket säkert gett dom försprång i utvecklingen. I slutändan är det ju känslan och tillämpningsområdet som är avgörande och det vet man bäst själv. När det gäller Hardy Zenith kontra Loop s1 och Loomis NRX så tror jag att Hardy kör den högsta andelen, sen om det är bättre eller sämre kan jag inte svara på. Nästa ämne i flugspön är grafen men det lär dröja, Chalmers i Göteborg forskar för fullt, läs mer nedan eller vidare på Wikipedia.

Känslan och möjligheten att kasta längre och med mer precision är väl det jag uppskattar med den nya tekniken men det är inte säkert att dom i alla fall "känns bättre".

Med vänlig hälsning, Bratteus

[grafén]) är en allotrop av grundämnet kol, som till stora delar har samma egenskaper och uppbyggnad som grafit. Till skillnad från grafit utgörs grafen av en ytterst tunn skiva, endast ett atom-lager tjockt. Atomerna är ordnade i ett hexagonalt mönster, vilket ger materialet ett antal unika egenskaper utöver dem som delas med grafit. Det är böjligt och mycket lätt, ett flak på en kvadratmeter väger bara 0,77 mg. 200 gånger starkare än stål....

Edited by bratteus

Precis....

Ta bara det här med deras nya kläder. Vadarjackor och mycket annat som man bara sett på bild.

Inte en enda av de stora butikerna (FFM, Wittlock eller El-Ge) säljer Loop.

Den kollektionen skulle komma våren 2014.

Nu är det snart 2015.

Pinsamt!

Jag provade vad som måste varit Loops nya jackor i Skellefteå i somras. Väldigt fina men också väldigt dyra.

Loopjackor finns, jag har flera hemma. Har de tagit slut kommer säkert nya snart. Vad beträffar resinet så är det, som redan nämnts, endast en liten detalj i den färdiga produkten. Den stora fördelen är styrkan om ni frågar mig. Spöt blir inte magiskt bra eller går att kasta längre med. Känslan i spöt är fortfarande något subjektivt. Jag har kastat Loop, Hardy,Sage och Loomis och alla uppför de sig som spön, med lite olika karaktär. Omöjligt att säga vilket som är bäst, mycket enkelt att tycka bäst om något.

klart som fan att du har jackor staffan du är ju sponsrad.   men vi vanliga människor kan inte få tag i jackorna om man inte ska beställa från kanada eller england....här hemma finns dom ju knappt o få tag i   hur jävla vettigt är det egentligen?