Jump to content
Sign in to follow this  
danielk

Resa med tvåhands spö?

Recommended Posts

Hej, skall flyga med KLM från Gbg till Aberdeen i Februari och då skall jag ha med mig fiskeutrustning. Någon som har bra tips på nån vettig väska att använda för ett 3-delat 12,6 fots? Verkar som att all fiskeutrustning måste ligga i samma väska annars åker man på enmassa dyra extra avgifter. Det bagage jag har att tillgå på flighten är 1 incheckad fiskeutrustning som får bestå av 1 eller 2 spön, vadare, håv, rulle och draglåda men allt måste packas tillsammans om jag tolkar KLM's regler rätt och 12 kg handbagage men där kan ju inga flugor, rullar o linor tas med.

Tredelat 12'6" blir tufft att hitta väska till. De flesta väskor är anpassade för 4delat eller 3delat 9'. Det senare brukar passa 14' 5delar och kanske 13' 4delar om man har tur.

Fishpond har en bra sådan i canvas med plats för 3 tuber. Dock är det inte plats för rullar i denna. Det enklaste för dig blir nog att kapa till ett avloppsrör.

KLM tar som du skriver betalt för första väskan men det är ett av de billigare bolagen. Har för mig att jag betalade 15euro enkel till Asien för ett par år sedan.

Ola

Tyvärr är jag lite oroad för att hur man än gör kommer man bli blåst på regeln om max 158 cm(L+B+H) och få betala 75 euro per resväg extra vilket ju är en redig pungspark på en flygbiljett som kostade 2000kr. Överväger att hyra fiskespö på plats o bara ta vadare, flugor osv med i det incheckade bagaget. Inväntar besked från "estaten" för att se vad hyra av spö kostar.

KLM är k " k sugare. Skulle flyga ner till Tanzania och jaga, fixade papper på ammunitionen som skulle med då vapen fanns på plats. Väl vid incheckningen så vill ingen röra vid vårt bagage och att ta med det på flyget va nonono. Lyckades fixa en som hämtade allt så det inte gick till destruktion.

Trots papper ifrån kontoret i Holland och att vi ringt och föranmälde allt så blev vi nekade.

Vi hade 3 spön med oss vilket oxå va föranmält det fick vi efter en massa krångel checka in som special utan kostnad.

Mitt val aldrig mer KLM

Hoppas du har bättre tur trevlig resa och sen vill vi ha fiske berättelse att läsa.

har för mej att vi ska flyga med norwegian som inte bryr sej ett skit så länge man inte överskrider vikten och måtten på  deras bagage vilka är väl tiltagna för o pasa en fiskare...billiga är dom desutom. hur det går i slutändan det vette fan.  det ser bra ut på pappret iaf.

Du kan alltså välja "fiskeutrustning" istället för 20 kg bagage om jag fattar rätt? Och sen kan man betala för tillägg? Isf får du väl trycka ner alla spön du behöver i en tub modell större typ avloppsrör ("fiskeutrustning") och sen betala för en extra "vanlig" 20 kg väska där du packar resten. Då kan du inte åka på att betala för mått över maxbegränsning. Ett extra bagage brukar inte vara så fantastiskt dyrt.

KLM är k " k sugare. Skulle flyga ner till Tanzania och jaga, fixade papper på ammunitionen som skulle med då vapen fanns på plats. Väl vid incheckningen så vill ingen röra vid vårt bagage och att ta med det på flyget va nonono. Lyckades fixa en som hämtade allt så det inte gick till destruktion.

Trots papper ifrån kontoret i Holland och att vi ringt och föranmälde allt så blev vi nekade.

Vi hade 3 spön med oss vilket oxå va föranmält det fick vi efter en massa krångel checka in som special utan kostnad.

Mitt val aldrig mer KLM

Hoppas du har bättre tur trevlig resa och sen vill vi ha fiske berättelse att läsa.

Min kontakt med KLM över telefon har varit sådär, känns som att allt är upplagt för att man skall göra fel och få betala dom dyra "på flygplatsen" avgifterna istället för dom betydligt lägre avgifterna dom har på webben. Efter det kom jag ihåg hur det var senast jag flög KLM då jag och min kompis blev ombokade från BA till KLM pga att en snöstorm hade lamslagit hela england och ställt in alla flighter till Heathrow.

Då hade dom på flygplatsen en kö för bagdrop som gick segare än sirap och sen en "skypriority" kö bredvid som man kunde köpa sig in på för 5-6 pund och det kändes så himla beräknat att folk ska tröttna på att det är 45 minuters kö och spendera 5-pund extra....får lite sånnadär "Ryan air-vibbar" från KLM. Förhoppningsvis kan jag hyra ett spö från Kincardine Estate för en vettig summa och bara ta vadare+flugor i mitt incheckade bagage o slippa oroa mig för strul.

Du kan alltså välja "fiskeutrustning" istället för 20 kg bagage om jag fattar rätt? Och sen kan man betala för tillägg? Isf får du väl trycka ner alla spön du behöver i en tub modell större typ avloppsrör ("fiskeutrustning") och sen betala för en extra "vanlig" 20 kg väska där du packar resten. Då kan du inte åka på att betala för mått över maxbegränsning. Ett extra bagage brukar inte vara så fantastiskt dyrt.

Fast kruxet är att första 23 kg incheckade väskan är billig, 14 euro tur o retur, nästa väska kostar 45 euro per resväg. Skulle den sen vara oversized dvs mer än 158 cm i totalmått så är det 75 euro per resväg den kostar. Stor risk att det blir tråkigheter om man har tex en wakeboardväska på 140 cm i längd för att få med tvåhandsspö+övrig fiskeutrustning.

Fast kruxet är att första 23 kg incheckade väskan är billig, 14 euro tur o retur, nästa väska kostar 45 euro per resväg. Skulle den sen vara oversized dvs mer än 158 cm i totalmått så är det 75 euro per resväg den kostar. Stor risk att det blir tråkigheter om man har tex en wakeboardväska på 140 cm i längd för att få med tvåhandsspö+övrig fiskeutrustning.

Ingår inget bagage alls i biljetten du köpt så får du nog bita i det sura.

Men om det ingår ett bagage, vilket ju är det vanliga, så kan du välja att ta det som Fiskeutrustning eller dykutrustning eller skidor osv, då gäller måtten för specialbagage som jag fattar det. Sen har du en väska också som blir ett extra standardkolli. Borde då bli 14 EUR extra för en 23 kg väska plus ett rör med spön?

Jag ska själv ut och åka med Swiss och skidor om typ en vecka och de har precis samma regler som KLM så jag hoppas verkligen det är som jag tror i inlägget ovan... :)

Ingår inget bagage alls i biljetten du köpt så får du nog bita i det sura.

Men om det ingår ett bagage, vilket ju är det vanliga, så kan du välja att ta det som Fiskeutrustning eller dykutrustning eller skidor osv, då gäller måtten för specialbagage som jag fattar det. Sen har du en väska också som blir ett extra standardkolli. Borde då bli 14 EUR extra för en 23 kg väska plus ett rör med spön?

KLM har inget incheckat bagage på europeiska flygningar i ekononomiklass, det får man köpa till.

KLM har inget incheckat bagage på europeiska flygningar i ekononomiklass, det får man köpa till.

Aha ok då fattar jag. Det var ju rätt kass när man ska på fiskeresa.

Men du borde kanske komma undan med att klämma ner spö vadare skor osv i en stor väska typ tvättbag (finns t ex i Ullared) eller hockeytrunk och sen säga "fiskeutrustning" och så tar du resten i handbagage?

Väska för längdskidor kanske funkar?

Edited by Stanley

Aha ok då fattar jag. Det var ju rätt kass när man ska på fiskeresa.

Men du borde kanske komma undan med att klämma ner spö vadare skor osv i en stor väska typ tvättbag (finns t ex i Ullared) eller hockeytrunk och sen säga "fiskeutrustning" och så tar du resten i handbagage?

Väska för längdskidor kanske funkar?

Kommer fortfarande antagligen överstiga 158 cm i totalmått L*B*H och riskera att få betala för specialbagage tyvärr. Får se hur jag skall lösa det men på något sätt löser det sig i slutändan :)

Kommer fortfarande antagligen överstiga 158 cm i totalmått L*B*H och riskera att få betala för specialbagage tyvärr. Får se hur jag skall lösa det men på något sätt löser det sig i slutändan :)

Det är det jag jiddrar om, du borde inte riskera betala för det eftersom man kan ersätta en 23 kg väska med en "fiskeutrustning", det finns inga maxmått på den vad jag kan utläsa? Så ta en lång väska och kläm ner precis det som de har skrivit ner dvs. två spön i tuber en rulle med extra spole en draglåda med linor flugor osv och ett par vadare med skor. Så får de isf förklara på plats varför det inte skulle vara "fiskeutrustning" enligt deras definition på hemsidan.

Det är det jag jiddrar om, du borde inte riskera betala för det eftersom man kan ersätta en 23 kg väska med en "fiskeutrustning", det finns inga maxmått på den vad jag kan utläsa? Så ta en lång väska och kläm ner precis det som de har skrivit ner dvs. två spön i tuber en rulle med extra spole en draglåda med linor flugor osv och ett par vadare med skor. Så får de isf förklara på plats varför det inte skulle vara "fiskeutrustning" enligt deras definition på hemsidan.

När jag pratade med dom på KLM hävdade dom att det var 158 cm som gällde. Jag får ringa och prata med dom igen, hon som jag fick prata med hade inte superbra koll kändes det som och man vill ju verkligen vara säker på att man inte åker på 150 extra euro på biljetten.

När jag pratade med dom på KLM hävdade dom att det var 158 cm som gällde. Jag får ringa och prata med dom igen, hon som jag fick prata med hade inte superbra koll kändes det som och man vill ju verkligen vara säker på att man inte åker på 150 extra euro på biljetten.

Det brukar vara så att bagdrop inte är så sugna på att kriga om sånt här, jag har alltid fått med mina stora tuber och grejor utan prut, bara det varit anmält enligt regler så har det varit lugnt. Har dock ej åkt med KLM så ta mitt råd med en nypa salt.

Varje år jag åkt till Skottland har jag haft en snowboardväska + handbagage som jag packat mina saker i. När man checkar in blir man hänvisad till specialbagage och aldrig fått någon extra utgift.  

om du anmäler dig till deras grattis bonus program fly blue så har man 50% på bagage. 

för mig kostar det 2500 ToR arlanda aberdeen med ett bagage + spötub och handbagage

Brukar flyga sas till Aberdeen men de har aldrig kollat längd på en aluminum/Spöväska. några gånger har jag tagit en spötub inne i karbinen som extra säkerhet om spöväskan skulle försvinna. Estatet har säkert utrsutning att låna ut, men lär vara blandad kvalité.

skall man ändå åka hade jag aldrig tvekat på att ta med mig egna och isåfall betala några hundringar för det.

om du anmäler dig till deras grattis bonus program fly blue så har man 50% på bagage. 

för mig kostar det 2500 ToR arlanda aberdeen med ett bagage + spötub och handbagage

Jo jag är anmäld där redan. Skall som sagt prata med dom igen känner jag då den personen jag fick prata med inte verkade ha någon jättekoll. Är lite förvirrande på deras hemsida också för där finns ingen storleksbegränsning angiven för totalmått på sportfiskeutrustning men kundtjänsten hävdade att det var 158 cm. Får väl se vad det hela leder fram till.