Hoppa till innehåll

Torrdräkt istället för vadare?


Porta

Recommended Posts

Hej,

Jag har nyligen investerat i en havskajak bla i syfte att ge mig ut i skärgården till öar, kobbar och skär för att fiska havsöring från dessa, inte från själva kajaken alltså.

Eftersom fiake kommer att bedrivas när vattentempen är allt annat än badmässig kommer jag att investera i en torrdräkt.

Jag undrar nu om någon testat att bedriva vadfiske iförd torrdräkt och kan komma med lite refletioner?

Det borde ju fungera att använda torrisen som vadare med neoprensockor och vadarkängor.

Man vill ju gärna slippa att svida om från torrdräkt till vadarbyxor i novemberregn ute på en kobbe i skärgården :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nyligen investerat i en havskajak bla i syfte att ge mig ut i skärgården till öar, kobbar och skär för att fiska havsöring från dessa, inte från själva kajaken alltså.

Eftersom fiake kommer att bedrivas när vattentempen är allt annat än badmässig kommer jag att investera i en torrdräkt.

Jag undrar nu om någon testat att bedriva vadfiske iförd torrdräkt och kan komma med lite refletioner?

Det borde ju fungera att använda torrisen som vadare med neoprensockor och vadarkängor.

Man vill ju gärna slippa att svida om från torrdräkt till vadarbyxor i novemberregn ute på en kobbe i skärgården :-)

Om du har en klassisk havskajak som man sitter inuti behöver du väl knappast torrdräkt? Eller är det en sån sit on top?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man dyka i torrdräkt, vada i klassiska neopren :blush:  (Äre någon skillnad, kanske flytförmågan?) så inbillar jag mig att man även kan vada i torrdräkt!  Leta info på dykforum om hur du klär dig, jag gjorde en snabbgoogling och info finnes!  :)

Redigerad med Grillen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av torrdräkt till kajak, men har dykt en hel del och använda en dykartorrdräkt som vadare är nog ingen fördel, såvida man inte sysslar med våghalsig vadning i kallt vatten där risk för livet ständigt finns. En dyktorrdräkt är mer jobb med att få av och på, styvare att röra sig i samt dyrare. dessutom är den ju torr, dvs lufttät så då skapas kondens så fort kroppen börjar svettas. Men, är den någon som provar är jag intresserad att höra, finns säkert förbättringar hos vadare som industrin missat och som kan förbättras. Kanske en kombo av vadare-jacka som sitter ihop och skapar någon typ av vattentät hybridvariant?  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antar att det är överlevnadsdräkter av den sort som numera är väldigt populära hos spinnfiskare? Exempelvis ursuit geronimo? Har haft samma tankar själv och det borde funka bra! De har ju halsoch ärmtätning och integrerade goretexsockor. Tror det funkar alldeles utmärkt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av torrdräkt till kajak, men har dykt en hel del och använda en dykartorrdräkt som vadare är nog ingen fördel, såvida man inte sysslar med våghalsig vadning i kallt vatten där risk för livet ständigt finns. En dyktorrdräkt är mer jobb med att få av och på, styvare att röra sig i samt dyrare. dessutom är den ju torr, dvs lufttät så då skapas kondens så fort kroppen börjar svettas. Men, är den någon som provar är jag intresserad att höra, finns säkert förbättringar hos vadare som industrin missat och som kan förbättras. Kanske en kombo av vadare-jacka som sitter ihop och skapar någon typ av vattentät hybridvariant?

Vadare och jacka i ett finns redan:-)

http://www.dan-tackel.com/6583/scierra-zeal-dry-suit-stocking

Redigerad med diesel82
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antar att det är överlevnadsdräkter av den sort som numera är väldigt populära hos spinnfiskare? Exempelvis ursuit geronimo? Har haft samma tankar själv och det borde funka bra! De har ju halsoch ärmtätning och integrerade goretexsockor. Tror det funkar alldeles utmärkt!

Jo, jag har kikat en hel del på just Ursuks utbud av torrdräkter.

Fiske anges ju som en av aktiviteterna som dräkterna lämpar sig för men jag är intresserad av reflektioner kring just "vadningserfarenheter" i torrdräkt.

Tror precis som du att det "bör" fungera utmärkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har en klassisk havskajak som man sitter inuti behöver du väl knappast torrdräkt? Eller är det en sån sit on top?

Torrdräkt används ofta till paddling med bla havskajak i syfte att öka chansen till överlevnad vid ofrivilligt dopp i kallt vatten (isolerande lager under krävs förstås).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om du inte redan har köpt en torrdräkt så rekommenderar jag http://www.wetsuitoutlet.co.uk. Billigare än i Sverige samt gratis frakt med DHL. Har själv en Typhoon PS220 som jag är extremt nöjd med. 100 % vattentäta muddar av neopren i hals och handled! - inget latex alltså. superskön att paddla med och fiska + att den andas extremt bra.

Att vada med torrdräkt går dessutom alldeles utmärkt, har själv vid ett flertal tillfällen hoppat av kajaken i grunt vatten för att drilla stor fisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...