Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då fattar jag hur det funkar.

Tack för länken.

Nano material håller man väl på och diskuterar om det är hälsosamt.

Negativa jonerna är kända för att döda bakterier.

Det som är svårt att svara på är hur varma de är. Nästan så jag vill prova.

Posted

Har kört FIR sedan dom kom första gången och jag måste säga att jag är imponerad! Känns knappt att man har dom på sig och dom håller faktiskt handen tempererad. Fiskade med dom en hel dag utan att ens tänka på dem. Men har man dock börjar frysa om händerna så får man inte upp värmen igen med dessa vantar, utan får då slänga på sig ett par rejäla tumvantar och värma upp händerna och sedan byta till FIR igen. Men alla är vi olika, jag har ganska kass cirkulation i händerna.

//Marcus

• 2 weeks later...
Posted

Fick tag i en representant från guideline...här har ni lite info.

Hej Aleks!

Nedan tabell stämmer ganska väl överens med FIR Skin handskarna, min egen hand är 21,9 cm och ett par M (som är minsta storleken) sitter bra på mig.

Storleksguide Handskar

Mät handens omkrets i centimeter med ett måttband strax under knogarna för att få fram din storlek.

Mått cm 17,8 20,3 22,9 25,4 28,0 30,5

Storlek 7 8 9 10 11 12

Storlek XS S M L XL XXL

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Ett par sådana får man ju prova! Skulle värma till mina gamla lite på engångsgrillen senast men glömde visst bort dom medans korven gled ner i magen så dom brann upp/brände hål   :lol:

Edited by raekaN
  • Like 1
  • 1 year later...
Posted (edited)

Hur är guidelinehandsken jämfört med Simms?

Denna i ull

http://www.simmsfishing.com/shop/socks-gloves/wool-half-finger-glove.html

Lite mer modern

http://www.simmsfishing.com/shop/socks-gloves/exstream-half-finger.html

Eller denna?

http://www.simmsfishing.com/shop/socks-gloves/exstream-foldover-mitt.html

Behöver något för HÖ-premiären...tar gärna tips!

Edited by Shaun
Posted

Jag har som och dom är bra för dom är smidiga och man har känslan kvar när man flugfiskar.

Dom är varma och sköna tills dom blir blöta som allt annat vid denna årstiden.

Tycker dom är bra.

Posted

Jag vet inte om det är placeboeffekt eller inte men jag tycker att de funkar, iaf under lite halvruggiga vår/höstdagar.

Jag har en del problem med dålig cirkulation i händer/fötter men hatar normalt att ha handskar på mig när jag fiskar, de här funkar dock eftersom de är så tunna.

Ska tilläggas att jag inte är någon kustfiskare/vinterfiskare dock.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Posted

Jämfört med neoprene, vad tycker ni då?

Betydligt smidigare än neoprene. Upplever dom aldrig som "i vägen" vilket ja ofta gör med dom neopren ja haft

Posted

Hur är guidelinehandsken jämfört med Simms?

Denna i ull

http://www.simmsfishing.com/shop/socks-gloves/wool-half-finger-glove.html

Lite mer modern

http://www.simmsfishing.com/shop/socks-gloves/exstream-half-finger.html

Eller denna?

http://www.simmsfishing.com/shop/socks-gloves/exstream-foldover-mitt.html

Behöver något för HÖ-premiären...tar gärna tips!

Första paret = klumpiga, tar upp vatten och håller kvar det = blir jättekallt

andra paret = Bra i alla områden förutom att dom är klumpiga

3 paret = för klumpiga

Jag kör firskin pga dom är tunna och lätt hanterliga och det var det jag sökte...om dom värmer bättre än andra vette fan... man får ju ta pauser med dom flesta tycker jag...

Posted

Var och klämde på firskin, half fingerglove, och den sista. 3an är varm. Tvåan är en trea och firskin känns bra tajta osv men den har en tumme som känns kort/lång. Känns som den kommer kunna skava. Bästa skulle vara en fir och en 3a men det blir ju typ 1000kr...

Svår beslutsångest.

Posted

Dom i ull är bäst av de tre, ull värmer även när det är vått!

Nackdelen med dom är att de är ganska trånga om man har vuxna händer, man bör prova så dom inte sitter för tight.

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
Posted
På 4/1/2016 at 08:23 Lethul sa:

det var precis detta jag undrade också, har dålig erfarenhet av vattentäta handskar som blir fyllda med kondens och aldri torkar när de blir blöta, någon som testat dessa FIR CGX handskar?

Posted
58 minutes ago Ismo sa:

Ull!!! bara Ull värmer..

jo ull är fint, men nog brukar jag klara kirunasommar i primaloftkläder också. nu ska vi se om dessa mumbojumbohandskar klarar stockholmsvintern, beställde ett par för o se vad det är för nåt...

Posted (edited)

Hade på mig firskins idag, de fungerar i samma princip som neopren, dvs de blir blöta, men när väl handen har värmt upp vattnet så isolerar de bättre än andra, tex ull. Problemet med ull är ju att när du väl doppar handen i vattnet så bytt det varma vattnet (som din hand redan har värmt upp) ut mot nytt, kallt vatten. 'Vattencirkulationen' i firskins är långsammare vilket betyder att mindre värmeenergi försvinner varje gång man doppar handen på nytt.

För de som inte vet, så värmer ull även när det är blött på grund av två saker. Dels för att de inte suger åt sig så mkt vatten, dels för att de torkar långsamt. Det är när vatten ångas (vanten torkar) som värmeenergin försvinner vilket är det vi upplever som 'kallt'. Ull suger åt sig mkt vatten och torkar fort, därför är det sämst. Syntet suger åt sig lite vatten, men torkar fort, så bättre än bomull men sämre än ull. Fir skins suger åt sig lite vatten och håller kvar det vattnet som den suger åt sig väldigt länge (alltså torkar extremt långsamt) därför upplevs den som varm även när den är blöt. Bättre än ull, tycker jag. Som en kombination av ull och neopren, skulle jag vilja säga. 

Edit, fir skins är oxå vindtäta (vilket är svårt med ull), och om de släpper igenom vatten väldigt långsamt fungerar de lite som neopren, men innermaterialet håller dem bekväma mot huden (dvs mkt skönare och smidigare än neopren).

Edited by peke
  • Like 1
  • Thanks 1