Hoppa till innehåll

Danielsson f3w 4seven eller Original DryFly?


Henriku

Recommended Posts

Var i kontakt med Danielssons idag på tfn. Känns efter det samtalet att f3w var ett bra köp för mig! Originalrullen kräver mycket mer vård och som det konstaterats tidigare i denna tråd är den mer utsatt för smuts än f3w. Rullen bör vara i min ägo idag alternativt imorgon.. väntar med spänning :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i kontakt med Danielssons idag på tfn. Känns efter det samtalet att f3w var ett bra köp för mig! Originalrullen kräver mycket mer vård och som det konstaterats tidigare i denna tråd är den mer utsatt för smuts än f3w. Rullen bör vara i min ägo idag alternativt imorgon.. väntar med spänning :P

Klart som fan att det blir bra. Don't worry.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda kruxet med original-rullarna är att man måste hålla löphjulen rena. Minsta lilla skräp så hackar det i rullen. Jag har tidigare använt Original-rullar i många år, det var inget stort problem, även om det fanns där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en salig blandning av rullar och däribland några looprullař.

Jag gillar orginalkonceptet och problemen med skräp i rullen brukar vara lätt att avhjälpa genom att doppa rullen i vattnet och dra ut litet lina så är den rensköljd i ett nafs.

Nackdelen med dryfly som jag ser det är att den rymmer litet för litet lina/ backning annars är det en underbar rulle,fast vill man ha en rymligare rulle är det ju bara att välja en större orginalrulle så det är ett litet problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fått hem rullen för ca 1v sedan och den ser finfin ut :) Förstår dock inte grejen med den lösa delen som trycker fast spolen med rullen. Varför sitter inte den direkt fast i spolen? Den hade fyllt samma funktion ändå. Nu blir det istället en del till att inte tappa bort :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Blåser lite liv en gammal tråd.

 

Danielsson har kampanj på F3W 4Seven nu och säljer den för 1901:- och Dry Fly kostar 1585:- Lite sugen blir man att trycka på köpknappen. F3W som jag är intresserad av är ju ganska rejält nedsatt. http://shop.danielsson-flyreels.se/flugfiske/flugrullar/f3w-flugrulle/flugfiskerulle-f3w-4seven.html

 

/Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blåser lite liv en gammal tråd.

 

Danielsson har kampanj på F3W 4Seven nu och säljer den för 1901:- och Dry Fly kostar 1585:- Lite sugen blir man att trycka på köpknappen. F3W som jag är intresserad av är ju ganska rejält nedsatt. http://shop.danielsson-flyreels.se/flugfiske/flugrullar/f3w-flugrulle/flugfiskerulle-f3w-4seven.html

 

/Mats

4Seven är (en) av världens bästa rullar!! Du blir inte besviken. Priset är sanslöst billigt.(jag jobbar inte hos Danielssons).

Pip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Notera dock att det inte är någon "kampanj" utan att de klippt sina mellanhänder och börjat sköta all försäljning från fabriken. De nya låga priserna lär med andra ord bli kvar så du behöver inte känna någon stress att slå till ögona böj.

 

Men ja, väldigt mycket rulle för pengarna är det numera :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske är så det är. Jag fick lite retroaktiv löneförhöjning nu. Undrar om det inte var just 1901 kronor...  :)

 

/Mats

 

Slå till, du hittar inte någon bättre rulle för dom pengarna, jag har en själv och är supernöjd med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller köp min Danielsson LW 4Seven som jag köpte nyss via Danielsson. Det är deras tidigare version som dom gjorde ett par ex av. Säljer den för samma pris som jag gav den för dvs 2500kr då den inte är använd. Jag inser tyvärr att jag behöver pengarna till annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Båda två är fina rullar. Den stora skillnaden när det gäller funktionen är att Originalaren är känslig för smuts på banan och löphjulen. FW har kapslad broms som fungerar i alla lägen.

Redigerad med Gäst
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

En gammal tråd men häromdagen beställde jag en F3W 4Seven. Har gått och ruvat på den länge men nu blev det en födelsedagspresent till mig själv. Hoppas den dyker upp om någon dag. Inte för att min gamla Vision GT är dålig på något sätt men en Danielsson har alltid hägrat. Dessutom är det ju bra att ha en reservrulle som är funktionell och bra. 

 

/Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis på födelsedagen.

Bäst att sköta presenterna själv så det blir ordentligt gjort. Jag vill påminna om att man kan fira många olika födelsedagar beroende av räknesätt. Dessutom kan julgåvor spridas över tid. Dessutom har jag permanent fars dag. Detta ger goda möjligheter till en sund uppbyggnad av fluggarderoben.

 

Om du har en fru (motsv) kan även hon få presenter med sk "riktad användning". En gång fick min kära hustru en motorgräsklippare på mors dag. Den var röd och tung och fin och lät bra. Där spände jag bågen en aning hårt kan jag säga...

 

Men du har slagit in på rätt väg... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är nybörjare, till att börja med.

Jag har ett kunnan flugfiskespö klass #4/5 9 fot. Har fiskat en del med vänners grejer och tycker att det är kanonskoj, så jag kommer fortsätta med detta! :)

 

Mitt problem är att jag inte äger en rulle och lina. Där kommer ni in i gamet :) Är det värt att satsa på en Danielssonrulle på direkten? Istället för att köpa två gånger är min tanke.

 

Hur är deras klass #5 lina?

 

/Brunsås

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ brunsås. Välkommen in i gänget. Mycket glädje och viss galenskap väntar dig. Jag håller helt med Ixoye. Köp en Danielsson nu så har du det avklarat. Annars blir du bara stående med en massa mindre bra rullar som du inte är riktigt nöjd med. Tro mig ;)

 

Och om du sedan vill sälja ditt Kunnanspö så kom ihåg mig. Jag älskar Kunnans småspön. :wub:

 

Du frågade om Danielssons fluglina. Jag har uppfattat att de linorna är utvecklade för att passa deras nya serie flugspön. Den är säkert jättebra. Jag har fått fiska ett Danielssons Compound 490-4 tror det var förra sensommaren. Det blåste liten jä-vul i rak motvind över sjön på en vacker plats i Dalarna. Spöt var löjligt lätthanterligt då, trots all snabb frisk luft.

Att köpa denna lina till Kunnanspöt nu tror jag är overkill. Köp nån enkel WFlina av standardtyp och känn dig för först. Därefter tror jag du byter spöt efter ett tag, tyvärr. Rullen lär du inte byta frivilligt :)

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era utförliga svar, hjälper oss nybörjare otroligt. Jag har som sagt bara ägt ett spö än så länge, så man vet inte vad man missar. Så nångång i framtiden lär man väl byta :)

 

Jag skickade ett mail till Danielsson och fick förslag på deras F3W 2-6 med tillhörande klass 5 lina. Detta med linor är ju en DJUNGEL! Men verkar som att WF linor är det jag ska kika in mig på.

 

/Brunsås

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog klarat mig med en  F3W 2six också. Har väl egentligen ofta lite för tunga grejer i förhållande till fisket. Men fiskar en del i tjärnar med behov av att kunna få iväg flugan en bit plus att att jag fiskar en del havsöring i strömmande vatten. Kanske blir det i framtiden ett lättare spö och en Dry-fly. Läste i en tråd att de flesta ägare av Danielsson har flera stycken så det är väl bara att hänga på trenden.

 

/Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@brunsås. WF-linan ( betyder Weight Forward = Vikt Framåt), som har  lite extra vikt i framdelen är en mycket bra början ( ...och även fortsättning)

F3W 2six är en liten fin rulle som har broms. Detta kan vara praktiskt i många lägen.

Original Dry Fly har ingen vanlig broms. Men du kan öka friktionen i rullen lite så den inte övervarvar när du kastar. Resten bromsar du med en hand eller pannan när du fightar fisken. En mycket fin känsla det med.

 

Lycka till.

 

 

PS Gå till biblan och låna några böcker om flugfiske så kommer du in i alla ord och sånt. En del bibliotekarier är rätt snygga också. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...