Jump to content

Danielsson f3w 4seven eller Original DryFly?

Recommended Posts

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tycker att Dryfly snarare borde jämföras med F3W 2 six. 4seven är större. Hur som helst så tycker jag att F3W är en gedignare rulle än Dryfly. Kan inte förneka att originalserien är lite vackrare att

Cortland gör tåliga linor. Deras 444 SL en lättkastat lina, tror klumpen är runt 13-14m. En klar favorit!

Gick alldeles utmärkt att drilla hem en 100 cm lax på Original 2W. Tror det är en vanesak. Har båda.

Linmärken och sånt väntar jag att ge råd om till de " tunga elefanterna" varit här och dansat.

Tänk dock på att hålla nere priset. Trots att linan är en mycket viktig del i flugfisket, långt viktigare än flugorna.

Du kommer nämligen att låta linan utforska livet i strandkanten genom att

+ linan fastnar överallt på väg fram mot vattnet,

+ du lägger upp linan snyggt för ett kast och finner att den blixtsnabbt krupit ner i en fin porsplanta medan du kastar,

+linan kryper in under dina fötter och mals i sand grus och lera,

+ linan bosätter sig tryggt förankrad i tallen bakom dig. En talltita använder den att hänga tvätt i eftersom den sitter mycket högt upp och är fastknuten med tafsen på ett magiskt vis efter ett bra bakkast.

+ du får ut ett snyggt kast precis vid näckrosbladen och flugan sjunker stilla där du vill. Då har den träffat herr Algren och fastnat där tills du drar av den eller vanligen tafsen.

Här finns mycket mer att skriva, men icke nu.

Alltså: billig stryktålig lina att högakta

Edited by Ingemar

Ja precis, jag kan behöva lite extra skjuts framåt med linan :)

Rent spontant, lättkastad lina att börja med? För klass #4/5

Cortland gör tåliga linor. Deras 444 SL en lättkastat lina, tror klumpen är runt 13-14m. En klar favorit!

• Like 2

Linmärken och sånt väntar jag att ge råd om till de " tunga elefanterna" varit här och dansat.

Tänk dock på att hålla nere priset. Trots att linan är en mycket viktig del i flugfisket, långt viktigare än flugorna.

Du kommer nämligen att låta linan utforska livet i strandkanten genom att

+ linan fastnar överallt på väg fram mot vattnet,

+ du lägger upp linan snyggt för ett kast och finner att den blixtsnabbt krupit ner i en fin porsplanta medan du kastar,

+linan kryper in under dina fötter och mals i sand grus och lera,

+ linan bosätter sig tryggt förankrad i tallen bakom dig. En talltita använder den att hänga tvätt i eftersom den sitter mycket högt upp och är fastknuten med tafsen på ett magiskt vis efter ett bra bakkast.

+ du får ut ett snyggt kast precis vid näckrosbladen och flugan sjunker stilla där du vill. Då har den träffat herr Algren och fastnat där tills du drar av den eller vanligen tafsen.

Här finns mycket mer att skriva, men icke nu.

Alltså: billig stryktålig lina att högakta

Hahaha. Ja linan kommer få bekänna färg med all sannolikhet. Det är så svårt att veta vad som menas med en billig stryktålig lina om man läser vad säljarna skriver. För då är alla linor billiga och stryktåliga :) Och som sagt, kostar det en hundring extra så köper jag hellre en gång än två.

Jag skall kolla upp vad det är. Tack för tipset.

Under många år körde jag med Loop Traditional 2 och Cortland 444SL. En riktig drömkombo till spön mellan 8'6" och 10' #4-7. Jag använder fortfarande samma rulle på mina #6-spön, medan en LW4seven numera sitter på #5-spöet. På fyran har jag en Traditional Nymph, eller Dryfly. På trean en Traditional 1. På sjuan och åttan en LW 6nine eller Traditional 3. Och så vidare.

Vad jag vill ha sagt är att den ena rullen inte är bättre än den andra, utan tycke och smak måste få avgöra.

Det sämsta med f3w rullarna som alla glömmer är att den rullar alldeles för lätt. Något kast och den rullar upp linan själv, helt kast om du frågar mig. Det skulle funnits någon fines så man kan ändra på invevningstyngden. Jag väljer bort f3w rullarna och kör med lw eller original som går tyngre. Till ditt fiske kommer du garanterat aldrig behöva en broms som f3w eller lw har.

Borde vara samma princip som på LW-rullarna, där kan du ställa ursprungsmotståndet själv genom sidoskruven, kolla manualen så står det hur man gör. :-) För övrigt bästa rullarna som finns och ursnygga, har kört de flesta varianterna för lättare fiske och har 5 st just nu varav favoriterna är F3W 2six och LW4seven.

• Like 1

Cortland 444 SL var den första linan som fick mig att le brett när jag var nybörjare, den har lite hårdare coating än normalt vilket jag uppskattade väldigt mycket som nybörjare, den kändes lättare att hantera på något vis, hur som helst, det är en mycket underskattat lina som är lika bra idag som för 30 år sedan.

• Like 1
  • 1 month later...

Tillbaka till Danielsson F3W 4seven efter lite linsnack. Idag blev det premiärfiske med nya rullen. det var ett tag sedan jag fick den så jag har hunnit klämt och känt på den en del.

Det jag stört mig på billigare rullar jag ägt är främst att dom varit mer eller mindre glappa i spolens lagring. Efter allt positivt som skrivits om rullens kvalitet hade jag förväntat mig högsta precision men blev tyvärr besviken. Även på en Danielsson finns ett väl kännbart glapp i spolspindeln. Jag hade kanske för höga förväntningar.

Nu är det väl egentligen ingenting man tänker på när man fiskar men lite av kvalitetskänslan försvinner i mitt tycke. Även vevknoppen tycker jag känns lite billig och fladdrig. Är betydligt bättre på min Vision GT

Det som uppfyller förväntningarna är finishen och bromsen. Bromsen är lika ryckfri och len som det beskrivits. Förutom det jag nämnt känns rullen gedigen och väl ihopskruvad. Det känns verkligen som att bromshuset är vattentätt på riktigt. Att spolen är separerad från navet eller fälgen som dom kallar det gillar jag. 

Trots lite glapp är jag dock övertygad om att jag kommer att trivas med rullen och framförallt kommer  den med sina dubbla kullager inte att bli glappare under överskådlig tid.

/Mats

Edited by senmathal