Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska på semester till Slovenien i sommar. Undrar vart man enklast köper fiskekort?

Kommer åka genom hela Slovenien så undrar lite vilken sträcka eller vilket område som passar bäst för en heldags flugfiske :-)

Posted

Du har väldigt många vattendrag i Slovenien att utforska. Socadalen är intressant på så sätt att du där har flera vattendrag som ingår i samma fiskekortsområde, du kan således få ett väldigt varierat fiske under en och samma dag från stora Soca till smååarna som Baca och Trebuscica. Fiskekort säljs lite överallt, info om korten och vilka som säljer kan du hitta här: www.flyfishing.si

Behöver du guide, boende eller andra tips så är det bara att du hör av dig!

/Cz

• Like 1
Posted

Tack:-) Det var lite det svaret jag var ute efter. Bra länkar. Tror vi kommer åka längs Soca på vägen ner så förhoppningsvis

så kanske man hittar nått ställe som ser inbjudande på vägen. Guid hade jag väl inte tänkt mej å boende har vi ska ner till polarns släktingar. Men tack ändå:-)

Fler tips skadar inte heller. Fyra mån innan vi åker så suger åt mej så mycket det går innan.

Posted

I Socadalen med biflöden har du ca 150 km vattenvägar som är fiskbara. Självklart kommer ni hitta fisk, fantastiska platser, kristallklart vatten och vakande fisk. Hela Socadalen är fantastisk, inte konstigt man har varit nere 1-3 ggr år sedan början av 2000-talet. Min nästa resa blir i April enl planerna, ser fram mycket emot att få komma ner igen!

Gör det lätt för er, glid in på klubbens kontor, köp fiskekort och snacka med Anka som jobbar där, ni kommer få tips på platser så ni klarar er den dag ni ska fiska där!

Förmodar ni kommer norrifrån in i dalen, varje ställe ni stannar vid kommer ni vilja dra ner till älven och fiska, så mitt tips är också att lösa kort omg när ni kommit ner så ni slipper ångra er att ni inte redan fixat kort när ni ser vakande fisk, eller fiskar som står i strömmen och nymfar aktivt, marmoratan med sina karaktäristiska mörka sträck, som står vid botten och gör utfall mot harrarna den retar sig på eller kilosharrarna som stiger 2-3 meter från botten i det kristallklara vattnet efter små svarta F-fly i miniaturstorlek. Det är då man vill ha kortet löst och spöt riggat! ;)

Posted

Hänger på denna tråd och undrar om området kring Nova Vas rakt söder om ljubljana. Hur är det med fiske kring detta område? Czech verkar ha koll på det mesta, även detta område ?

Posted

Just i Nova Vas vet jag inte exakt hur det är, men du har väldigt nära till Planina och älven Unica därifrån, ca 25 km - En av de finare och mer exklusiva älvarna i Slovenien där bara torrflugefiske är tillåtet på en stor del av sträckan.

Här har du en sida som beskriver flera av älvarna i Slovenien, du kanske hittar ngt mer som ligger i närheten!

http://www.flyfish-slovenia.com/ Gå in under 'Rivers'

Posted

Säsongen är fr April till Oktober i de flesta vattendragen. Hela perioden är bra på sitt sätt under förutsättning att vädret är ok och att de inte påverkas av kraftig snösmältning. Peak får nog ändå ses som slutet av maj, juni, september. Har dock själv haft riktigt bra fiske både i april och framförallt i stekvärmen i juli. Oktober är också intressant på lågvatten, men vädret brukar vara mer lömskt då och dagarna kortare.

Ska du fiska i Unica så skulle jag satsa på maj/juni.

Posted

Så är det, ett av de dyrare i Slovenien. Socadalen och Sava B med biflöden ligger kring 50€ medan andra mindre kända (kolla länken för att hitta ngt mer i närheten) normalt ligger på 20-35€ dag.

Egentligen så har du inte så långt ifall du vill köra upp till Idrijca, övre sträckan http://rd-idrija.si dock kanske inget man kör dagligen men väl värt att testa någon av dagarna!

Posted

Såg att det området verkar billigare o verkligen fint. Ska kolla igenom länken o räkna på avstånd mm

Verkligen stort tack och jag kanske återkommer :-)

Posted

Åker med familjen så det blir nog inget stopp när jag vill;-) Så man får väl stå med gråten i halsen om det blir nått stopp på vägen ner:-)

Kollade på kartan lite och det ser ju ut som dom flesta vattnen är relativt lätttillgängliga från vägen stämmer det?/Kristian

Posted

Stämmer bra, flesta älvarna rinner längs vägarna mer eller mindre. Vissa partier är mer svårtillgängliga dit man får gå en bit, likaså, på kartan kan det se ut som att vägen går intill älven, men du ser inte att vägen går 30 meter över vattennivån. Men som sagt, majoriteten är lättillgängligt!

Posted

Tack för det uttömmande svaret, kollade Unica och det ser fantastiskt ut, men €99/dag för fiskekort känns ju lite i överkant om man så säger...

Har inte varit där men har haft kontakt med en person som har erfarenhet därifrån, och så har man ju läst en del om Unica. Det största orsaken till priset är ju det fantastiska fisket med enorma kläckningar. Det är ju en kalkström och som sådan ska den va toppklass. Kan nog va värt ett besök om du är så nära.

Posted

Hur är det med utrustning? Klarar man sej med klass 5 grejjer . Har förstått att det är sight fiske som gäller då behöver man ju inte fiska på jättarna.

En 5'a funkar fint. Kör själv med klass fem majoriteten av tiden. Har en 4'a som jag varvar med i smååarna emellanåt. Ska du inte jaga de största marmorator så är det inga problem!
Posted

Absolut, var nere i Juli senast 2013, hade fantastiskt fiske! Kvällarna var fantastiska när fisken verkligen gick igång sista timmen, dagarna tillbringades i smååarna med mycket skuggpartier. Varit nere även tidigare år i Juli och likväl då haft riktigt bra fiske! Lämna inte spöt hemma och se till att inte missa vakfesten i skymningen!

• 2 weeks later...
Posted

Låter fantastiskt :). Får vid gudarna hoppas vädret är bra den dan det blir dags, brukar ha otur med sånt.

Hur långt ner i Soca kan man fiska? Vi ska bo ganska långt ner, tänkte så man slipper sitta i bilen halva dan.

Posted

Var ska ni bo?

Du har bra fiske ner till Tolmin, sen tar dammen över. Skulle Soca gå hög (dvs ha otur) så har du flera andra älvar att fiska på samma kort, Tolminka, Idrijca, Baca och Trebuscica, alla är fantastiska på sitt sätt! Se dock till att fiska så länge du får, vakfesten på sommaren kan komma igång precis i skymningen!