Hoppa till innehåll

Islandstips från läktaren.


Islandsgubben

Recommended Posts

14 hours ago Redtag88 sa:

Ok.

Jag är riktigt sugen på Tungnaa men det har för min del inte blivit av än!! Och nästa Islandsresa kommer gå bland annat till Eldvatne det är en vår och höst älv och Tungnaa är en sommarälv så får ta den vid ett annat tillfälle.

Tjena Redtag88

Du bör kolla upp Eldvatn då det var översvämningar i samband med vulkanisk aktivitet under Vatnajökull under vintern som täppte till genomströmningen under lavafälten med följd att vattnet i det närmaste försvann. Det har ansökts om att leda av vatten från Skaftá via nya kanaler för att hjälpa upp vattenståndet i havsöringsåarna, men jag har ingen aning om hur det går eller blir.  Jag luskar vidare och förhoppningsvis löser det sig innan ni skall dit men man vet ju aldrig..?

http://icelandreview.com/news/2015/10/01/travelers-stay-away-skafta-river

/edit/

De har öppnat 2 rör som leder vatten under lavafältet och vattnet har 8 dagar senare börjat rinna ut i Graennlaekur och Tungalaekur. Huruvida det påverkat de andra åarna i närheten får kollas upp.

http://www.mbl.is/veidi/frettir/2016/07/15/vatn_byrjad_ad_renna_i_grenlaek/

Vänligen/ Jensa

Redigerad med Islandsgubben
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Redbeeerd sa:

Kalda idag: 7 rödingar över kilot, största gissningsvis lite över 3. Zon 1 för hela slanten. Jag tog alla utom en på streamer,  men fiskesällskapet landade en stor mängd fin fisk på torrt. Största låg på 2.5 tror jag.

Det låter som ni har haft ett fint fiske efter Röding!! Gött...

Själv sitter man i bilen på väg till Ammarnäs! Ska bli gött o jaga Stor Öring denna vecka ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Islandsgubben sa:

Tjena Redtag88

Du bör kolla upp Eldvatn då det var översvämningar i samband med vulkanisk aktivitet under Vatnajökull under vintern som täppte till genomströmningen under lavafälten med följd att vattnet i det närmaste försvann. Det har ansökts om att leda av vatten från Skaftá via nya kanaler för att hjälpa upp vattenståndet i havsöringsåarna, men jag har ingen aning om hur det går eller blir.  Jag luskar vidare och förhoppningsvis löser det sig innan ni skall dit men man vet ju aldrig..?

http://icelandreview.com/news/2015/10/01/travelers-stay-away-skafta-river

/edit/

De har öppnat 2 rör som leder vatten under lavafältet och vattnet har 8 dagar senare börjat rinna ut i Graennlaekur och Tungalaekur. Huruvida det påverkat de andra åarna i närheten får kollas upp.

http://www.mbl.is/veidi/frettir/2016/07/15/vatn_byrjad_ad_renna_i_grenlaek/

Vänligen/ Jensa

Hej Jensa

Det låter ju verkligen illa!!

Jag hade inte en aning om detta förens nu!!

Hör du någon mer info om älvarna i söder får du gärna tala om det.

Ha de och hoppas erat fiske går bra.

Mvh Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njae, det kan ju också vara hur bra som helst, precis som vanligt.:-) Hur som helst kommer fisket i Vatnamot, där många åar rinner ut, vara fullt av fisk!  http://www.vatnamot.is/vatnamot/kort-af-veidisvaedinu/

 

Jag håller ett öga på utvecklingen. När skall ni dit?

Är hemma i Sverige nu med duktiga blåmärken på kastarmen efter 9 stycken 12 timmars pass i rad. Laxfiske är hårt jobb...

Rapport kommer då jag lyckats samla ihop kroppen med huvudet.

 

 

Jensa

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 18 juli V292016 at 10:39 Redtag88 sa:

Hej Jensa

Det låter ju verkligen illa!!

Jag hade inte en aning om detta förens nu!!

Hör du någon mer info om älvarna i söder får du gärna tala om det.

Ha de och hoppas erat fiske går bra.

Mvh Erik

Har varit i kontakt med Kristjan på Eldvatn,(veidi.is) och han försäkrade att vattennivån var i det närmsta normal i Eldvatn. Det låter ju betryggande. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Ni som fiskat Tungnaa i maj - var har ni fiskat då? Vi blev rekommenderade att fiska i de nedersta poolerna (av fiskerättsinnehavaren: "Där står det alltid fisk"), men när vi kom dit gick det att vada över älven överallt. Jämnt vattenflöde utan synliga ståndplatser. Skittrist! :-(

Har ju sett klipp från andra pooler där älven rinner mellan bergssidor och där det forsar på ordentligt. Frågan är om de är tillgängliga under säsongens första veckor, eller om det helt enkelt inte går att ta sig dit utan en rejäl 4x4 pga snö.

Någon som har koll?

Något karg tältplats...

camptungnaa_2819.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Framkomligheten kan vara starkt begränsad då ni kör fjallavegur de sista milen. Bäst är att kolla på vegagerdin.is innan ni ger er av. Har inte fiskat där i Maj tidigare så där kan jag inte hjälpa dig. Det känns som om de övre sträckorna kräver 4x4 med 38 tums Monster mudders om de ens är öppna.

 

Vänligen/ Jensa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hawkeys sa:

Funderar på en resa till Island i mitten av augusti. Vad är bästa tipsen för denna tid?

/Håkan

Tjena Håkan!

 

Vad är du ute efter? Lax, HÖ, Ö, eller RÖ? Bra tid för åarna runt Kirkjubaerjarklaustur på sydlandet iaf.

 

/ Jensa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ok då var det dax igen :D ojoj vad jag längtar till denna underbara ö.

På söndag bär det iväg till Norra Island för första gången, där skall vi fiska i två älvar efter Brunöring, Röding och Havsöring.

Denna vecka visar tempen mellan +10 till 14 grader men när vi kommer dit ser det ut att bli mellan +3 och -2 burrrrrrrr :wacko:

Men vi får väl hoppas vädret ändrar sig :D men inget kan förstöra denna resa för nu är abstinensen riktigt stor.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago Redtag88 sa:

Ok då var det dax igen :D ojoj vad jag längtar till denna underbara ö.

På söndag bär det iväg till Norra Island för första gången, där skall vi fiska i två älvar efter Brunöring, Röding och Havsöring.

Denna vecka visar tempen mellan +10 till 14 grader men när vi kommer dit ser det ut att bli mellan +3 och -2 burrrrrrrr :wacko:

Men vi får väl hoppas vädret ändrar sig :D men inget kan förstöra denna resa för nu är abstinensen riktigt stor.....

Får rapporter om att Þingvallavatn levererar nu! Flera öringar på 6- 9 kg. Värt en extra dag kanske...:-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-02-10 at 07:36 Hawkeys sa:

Tjena Jensa,

Tack för tips! Vi är i första hand ute efter Ö och RÖ.

/ Håkan

 

Hej Håkan!

Nu har jag tinat upp, ledsen om svaret dröjt.

Jag hade satsat på Breidalsá övre sträckorna cirka 10 mil öster om Höfn i Hornafirdri. De är faktiskt riktigt bra och billiga! De ligger över laxsträckorna så det kostar bara en bråkdel av dessa. Ifall ni pratar med riverkeeper Suddi så kan ni sedan nattfiska nere vid vägbron efter havsvandrande röding som kommer in i stim när floden kommer. Tabell på tidvattnet står i de flesta tidningarna.

Vänligen/ Jensa

Redigerad med Islandsgubben
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Islandsgubben sa:

Får rapporter om att Þingvallavatn levererar nu! Flera öringar på 6- 9 kg. Värt en extra dag kanske...:-)

Ja kan eventuellt bli ett kvällspass i sjön sista lördagen då inget fiske är inbokat vi får se väder o vind men inte omöjligt.

Förra årets två pass i sjön blåste ju bort så är riktigt sugen på att testa igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Glömde ju ge lite info om hur fisket gick på Island ;)

Det regna, blåste, hagla, snöa så in i bomben!!!! Men lite fisk fick vi :)

Men nu har vi två år på raken haft väldans otur med vädret....

Tyvärr blev det bara fiske på norra island i älvar så Pingvallasjön får vänta till nästa år men då jävlar blir det 10 dagar i sjön för då skall grisen upp :D

IMG_20170514_203124_890.jpg

IMG_20170513_082827_954.jpg

IMG_20170512_142348_123.jpg

IMG_20170509_171555_266.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-06-11 at 21:21 Redtag88 sa:

Glömde ju ge lite info om hur fisket gick på Island ;)

Det regna, blåste, hagla, snöa så in i bomben!!!! Men lite fisk fick vi :)

Men nu har vi två år på raken haft väldans otur med vädret....

Tyvärr blev det bara fiske på norra island i älvar så Pingvallasjön får vänta till nästa år men då jävlar blir det 10 dagar i sjön för då skall grisen upp :D

IMG_20170514_203124_890.jpg

IMG_20170513_082827_954.jpg

IMG_20170512_142348_123.jpg

IMG_20170509_171555_266.jpg

Tänkte på er då jag såg vädret. Hugaliga! Gött ändå förstår jag. / Jensa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej,

Åker till island i mitten på augusti, för att vandra mellan Landmannalaugar och Thorsmork, är det någon som har koll på om det är värt o ta med flugspö längs den sträckan? Hur funkar det med desinfektion av fiskegrejer, är det omständigt ( tidskrävande) på flygplatsen? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gå på rött i tullen och säg att ni har fiskegrejer, går oftast ganska fort beroende på om det är fler fiskare där samtidigt eller om ni är själva.

Vi brukar betala mellan 500-750kr och då har vi varit 2-4 pers med MYCKET fiskesaker......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Gesson!

Kan närmast beskrivas som högalpint område. De största chanserna får ni när ni startar i Landmannalaugar då det finns några intressanta sjöar med röding och öring i närheten. Alltid lönt, med andra ord.

Jag låter de aldrig komma nära mina flugor när jag passerar tullen. De förstör dem fullständigt, tycker jag. Får ofta frågan om jag inte har flugor också men svarar alltid att jag skall köpa dem lokalt. Men det är klart, jag har ju enbart nybundet med mig..:-)

 

/ Jensa

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Islandsgubben sa:

Hej Gesson!

Kan närmast beskrivas som högalpint område. De största chanserna får ni när ni startar i Landmannalaugar då det finns några intressanta sjöar med röding och öring i närheten. Alltid lönt, med andra ord.

Jag låter de aldrig komma nära mina flugor när jag passerar tullen. De förstör dem fullständigt, tycker jag. Får ofta frågan om jag inte har flugor också men svarar alltid att jag skall köpa dem lokalt. Men det är klart, jag har ju enbart nybundet med mig..:-)

 

/ Jensa

Nej precis som Jensa säger låt bli att lämna in flugorna!! 

Har aldrig haft bekymmer med detta tidigare år men vid årets resa blev säkert 80% av flugorna förstörda!! Guldskallarna samt krokarna blev missfärgade så in i bomben, såg nästan ut som dom legat i saltvatten under en längre tid.....

Dom måste ha ändrat medel som dom rengör med.

Hädanefter blir det att samla ihop 1-2 askar med skitflugor som jag lämnar in så slipper dom fråga :P

Så får fin askarna ligga kvar i bagaget :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det hänt något. Förra året blev vadarna helt missfärgade efter badet, och det har aldrig hänt förut. Inte för att det gör så mycket, men det säger lite om styrkan på kemikalierna som används.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...