Hoppa till innehåll

Ribnik i maj


Joliet

Recommended Posts

Undrar hur grabbarna har det där nere nu?

Tack vi har det bra

Lite väl mycket folk men... Alla i vårat gäng har dragit fisk och de flesta även fiiiin. Nymfer på förmiddagen och torrflugor på eftermiddagen.Red Palmers och Sedges funkar ok. Även Emergers har också funkat bra. Lite segt fiske idag men i övrigt har Ribnik levererat. Det har också dragits riktigt stor fisk ovanför bron vid Aqua...på streamer.

Bistro from Bosnia.

/Järk

Redigerad med Koppjärk
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fluktat förbi forumet några gånger och kännde att det var läge ett regga mig nu! Blev lite sugen på Bosnien efter att ha sett de fina bilderna samt fiskarna! hade nog förträngt hur fint det var där nere. Jag var nere en sväng 2000 eller om det var 2001 och det var bilvägen på den tiden, det var fortfarande en hel del militärer och minskyltarna stod ståtligt på varenda gräsplätt. Det var ännu lite lur att passera gränserna. Barnen som råkade sparka ut bollen på bakgården blev en boll fattigare.

 

Det var ingen som gick utanför vägarna och vi hade en guide som gick först och trampade ner gräset för oss. idag är det betydligt tryggare där nere och flyga ner är  ett bättre alternativ. Frågan jag egentligen hade för jag kollade lite flyg igår och det ser ut som att försommarfisket hinner jag inte med i år då suget kom en månad för sent. Men hur är det med hösten? svårfiskat eller är det bättre att vänta tills nästa år och göra en riktig plan. dels för att hinna fylla på med flugor? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Höstfisket är helt underbart!! Jag tycker t.o.m. det är ÄNNU roligare än vårfisket :)

Höstarna är inte lika tokvarma som juli-augusti utan blir mer lite lagom d.v.s. som svensk högsommarvärme, runt 25-26° , Det är naturligtivs rejält mycket lägre vatten och mer växtlighet än vår/försommarfisket

..Så visst,  det blir ju svårare då att presentera nymfer och torrissar såklart och så kläcker det oftast i lite mindre storlekar...

Men det är superkul! rekomenderas varmt! September Oktober är oftast suverän tid att åka! Har man tur o prickar Cinnamon sedge kläckningen kan man ha grymmt bra torrfluge fiske på stora nattsändor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur brukar ni resa? researangör eller efter eget huvud? Blev riktigt sugen att uppleva det fina vattnet där nere igen. Kommer ihåg första gången jag hoppade i och då tog jag sonika ett skutt ner i vattnet för det var ju knappt knädjupt, döm om min förvåning när vattnet inte stannade förän det nådde midjan  :o Glömmer heller inte dessa ljusbruna ormar som simmade runt i vattnet trotts att det var riktigt kallt.  En del var en bit över metern inget för dem med ormfobi...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var man hemma efter en vecka i Ribnik. Sol, trevligt sällskap, fint fiske, Nektar och "ett par" skvättar Slivo. Ska man vara fånig så kan man konstatera att det var rätt mycket folk i och kring älven men å andra sidan, förväntar man sig ödslighet och ensamhet á la vildmarksfiske kanske man har täkt lite fel. Jag såg bara en orm och nån råtta i vattnet men desto mer fisk. Årets hetaste trender: Bandyrövens dräparfluga och sit-fishing for good sized trout ;)

/Järk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi var ju ner 2001 och fiskade mest i unac. Det fanns fortfarande inga fungerande telefoner och många hus hade trasiga tak. De som inte hade det hade spritt nya. Husen fungerade som måltavlor för att skjuta in kanonerna. Det var i stort otrampat överallt och det bidrog nog till att det var så mycket med orm, för det kryllade verkligen av dem. Minns även de stora bäcksländorna på ca 5cm som jag inte såg någon fisk ta. Borde vara öringmat men de har väl så mycket annat att äta och som troligen smakar bättre :P

 

Ska maila dem för att se om jag kan ta mig ner. samt om det finns passande flyg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt underbart och fisket klart bättre än förra gången  :D Jag band en spent spinner #12 och fick sedan sitta å binda åt hela gänget !! Den utklassade redpalmer med hästlängder på sena eftermiddags fisket !! Mycket öring från 8hg till upp mot 2kg , jag provade nymf 1 gång på lånat spö = 5 kast , 1 tappad och 1 fångad harr på 1kg men någon mersmak fick jag inte :P Bifogar en mycket tilltufsad bild på min fluga , vill ni läsa mer om vår vecka så har jag bloggat varje dag på min blogg ! Skitfiske på er alla som åker ner !!

post-10959-0-92534800-1432208175_thumb.j   

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det att åka själv? Har både tid, lust, och det sista! Men ingen att åka med. Oftast så flugfiskar jag själv förutom en vecka per år! ibland två som jag kan lura iväg en kompis eller två till Härjedalen. gränsen går där och det är stor skillnad att försöka få iväg dem på ett lyft med helikopter eller en resa till Bosnien, det är i princip omöjligt. 

 

En som vill ner!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...