Jump to content
Sign in to follow this  
A.Ringh

Bästa flugspöt

Recommended Posts

Orvis T3 och Winston boron ll lär jag ju säga med en Danielsson 4-7 Lw evotec är mina favoriter. Har testat många spön...men där ligger hjärtat och känslan som bäst. Har dom i klass 3-6. Dom klarar allt. Mumma mumma. ..

Powell Silver Creek 4/5 8'2" Ren kärlek. Ett riktigt bra alroundspö för fiske överallt. Känsligt nog att fiska bäcköring med och kraftfullt nog att dra iväg streamers efter regnbåge. Kan inte bli mer alround. Därimot 2delat vilket inte alltid är de bästa vid längre resor. :)

Loop Evotec 590 MF givetvis X-grip med en Loop/Danielsson LW 4-7 är min favorit. 

Edited by Oscar.m
  • Like 1

Älskar de här trådarna (jo, det har funnits några stycken). Mest av allt tycker jag likt Sunray att de ger uttryck för folks åsikter i första hand, och tjänstgör som tips i sjunde hand. Men de är roliga att läsa. Själv så har jag ingen favorit (nä, inte ens ett Loop). Min dagsform, hur mycket jag sovit, ätit eller om jag generellt otränad påverkar för mycket för att kunna välja ett spö, därtill finns för många bra spön. En vän som kan detta med spön sa en gång... "Staffan, ett bra spö är ett spö som inte krånglar eller går sönder, ett spö där tillverkaren inte sviker om det skulle hända något". Ganska klokt faktiskt :)

• Like 2

Anledningen varför jag har så många spön och varje gång sliter med att välja vilka 1-3 jag skall ha med för dagen är ju just att det finns många bra spön men inget som är bäst på allt. Det spö som är mest alrund för mig och klarar allt från fjädermygg till streamers (med rätt lina) är absolut inte den jag bara skulle använda till bara streamers eller torrfluga (Sage One 390), men om jag bara fick välja ett spö så skulle det nog kanske bli den... 

Sunray och Staffan D har helt rätt......Det finns inget spö som är bäst, bara spön som passar bäst till den enskilda kastarens sätt att använda grejerna....

• Like 3

Men nog får man wow-upplevelser ibland när man testar nåt! men ofta är det ju inte bara spöt som gör det utan en välnavvägd kombo med en lina som passar en bra också.

• Like 1

Det finns bättre och sämre, visst, men jag tycker det ändrar sig lite efter humör också... lite som med kläder. Ibland är kostym rätt, ibland jeans.

...och ibland mysbraller!

Det finns bättre och sämre, visst, men jag tycker det ändrar sig lite efter humör också... lite som med kläder. Ibland är kostym rätt, ibland jeans.

Bäst hitills! [emoji4]

(jag har redan ändrat min preferens sen jag skrev i tråden och hade egentligen kunnat droppa vilket som helst av favoriterna, beroende på vilket fiske jag tänker på. Sannolikt har jag ändrat mig igen nästa gång någon uppar tråden.)

Edited by Troutman
  • Like 1

En duktig fiskare med ett dåligt spö fångar mer fisk än en dålig fiskare med ett jättebra spö.

Jag är halvbra :)

Edited by Foam
  • Like 3

En duktig fiskare med ett dåligt spö fångar mer fisk än en dålig fiskare med ett jättebra spö.

Jag är halvbra :)

Dagens sanning :)

Här hade jag tänkt kommentera en artikel om #5-spön. Länkad av Ixoye på första sidan av denna tråd. (Tack för god läsning). Räddade ett par gryningstimmar idag. Läs den .

Det är en "Shootout" ( ja ,den är amerikansk) från Yellowstone Angler där fler än tjugo spön testas. Läs noga och titta på vad som värderas...

Återkommer när ni hunnit läsa :P.

(Tro inte att jag kunde länka till artikeln :angry:. Men ni hittar ändå. )

En ledtråd. Kolla bl a kastavstånden de utvärderar och poängsätter.

EDIT

Jag tycker det är spännande att 20/60 kastpoäng tilldelas för precisionskast på ett avstånd av 25 fot.

25 fötter är ju 7,6 meter !!

Med en tafs på 12 fot är det 13 fot kvar till fluglinan och det kan ju knappast anses jättemycket.

I detta sammanhang skriver artikelförfattaren om kast "från toppöglan" och med "nästan endast handledsrörelser".

Sådana egenskaper hos spön lyckas inte jag hitta mycket skrivet om, däremot om kastkanoner , rulltömmare, bombare mm.

Tacksam för hjälp att hitta t ex trådar här på forumet eller andra länkar om mysfiske på sju meters avstånd... Tenkara kanske??

Edited by Ingemar

Möjligt att det är skräp. Möjligt att jag bidrar härtill.  :unsure:

Faktum kvarstår att det verkar lättare att finna inlägg/info om långkastande spön än kortkastande precisionsunder.

Eller också är det jag som inte lyckats knäcka den språkliga koden.  Då står jag för det och tar tacksamt emot lästips.

Idag till exempel rullar en respektingivande SVvind in och skakar altantaket. Trots detta skulle jag hellre kasta prick på litet längre avstånd än de de dryga sju meter jag nämner ovan. Skulle kastat med barnbarnen idag men det sk-t sig.

Ha d gött

• Like 1