Jump to content
Sign in to follow this  
Aleks

Opti stream, felklassad eller tung?

Recommended Posts

Tjenare!

Har idag en opti streamlina som sitter på mitt multi spö, en #5 som känns väldigt tung, är linan verkligen rätt klassad eller är den bara ovanligt tung för sin klass?

Jag kastar den nämligen utan problem på mitt msx sapphire #6 där den känns helt perfekt.

Ja jag upplever att optistream #5 är samma vikt som gamla adepted #6 så jag skulle nog vilja påstå att den är en klass för tung.

Jag har inte vägt dom men det är känsla jag har också.

Upplever att det slarvas mer numera med klassningen,lika vanligt med felklassade spön också kan jag tycka.

Opti stream #5 väger 11-12g beroende på om det är gamla eller nya. Om den är felklassad är upp till var och en att avgöra. Klumplängden är 7,5-8 m beroende på om det är gamla eller nya. Tjockleken på klumpen motsvarar en #7 lina, tycker jag. Meningen är ju att man skall kunna ladda spöet med lite lina utanför toppen. En #5 lina med klump på 11-12m med samma vikt som opti stream upplevs som lättare, tycker jag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja vägde upp den till 11.1g..så jo, den är "felklassad"...förklarar varför det kändes som att kasta en vattenfylld plastpåse med multin...

Den är ju tänkt som en lina för trånga lägen med lite lina utanför toppen.

Fiskar själv en 4 till ett grayline 4, perfekt men inte för långa kast då tappar man(jag) kontrollen.

Sen slits den ut fort utanför klumpen.

Pip

Den är ju tänkt som en lina för trånga lägen med lite lina utanför toppen.

Fiskar själv en 4 till ett grayline 4, perfekt men inte för långa kast då tappar man(jag) kontrollen.

Sen slits den ut fort utanför klumpen.

Pip

Precis så känns den ja, korta kast = underbar, men så fort man får ut lite lina så är den som en död sill på spöt

Den linan ska inte kastas överhands med en massa runingline utanför spötoppen. Max en halvmeter om ens det för underhandskast och om du har rätta stopplägen vid överhands med den halva metern runningline och ett potent spö så är det ändå ett helvetiskt klipp i den. Självklart så kastar du längre med tex Optistillwater eller annan med längre klump.

Jag har själv som Lärkan GreyLine 9' #4 och Optistream av den äldre modellen (Scientefic Angler?). Fungerar klockrent rätt använt.

Nu ser jag att de nya Optistream (jag har för mig att de bytte tillverkare för några år sedan) har en klumplängd på 8 meter och väger 10 resp 12 gram för #4 och 5. De gamla som jag använder har en klumplängd på 7,6 meter och väger 9 resp 11 gram för #4 och 5.

Kanske Loop-armén här på Edge kan bringa klarhet.

Edited by kaxeshusse

Linan är optimal för strömmande vatten. Rollkast och switchkast är den grym till. Likaså mendningar och diverse speytekniker. Det går även utmärkt att kasta överhandskast. Men inget överhäng! Med det sagt så,ja, linan är tyngre än de 9, 5 g som en femma ska väga in på.

Jag körde en #4 Opti stream lina till min Streamdance femma och det var en grym kombo. Jag testade att sätta på en femma men då strejkade spöt  :D och det var en stooor skillnad tycker jag så jag sålde femman direkt. Sjukt rolig lina att fiska med och jag kan faktiskt sakna både spöt och linan men jag har lärt mig att gå vidare  :ph34r:

Jag flikar in och frågar här då jag är nybörjare, jag fick köpa en ny Evotec G4 4/6 rulle som var laddad med en splitter ny opti stream klass 4 Lina fick det var ynka 2000 kr. Jag har ett Evotec medium fast #5 spö och trodde att jag var tvungen att byta ut linan till en #5 men så är inte fallet med denna lina alltså?

Vad tror ni kombon evotec #5 med opti stream #4 lina.

Blir lite konstigt när man köper en kortklumpad lina och tkr den känns tung med mkt lina ute..   Att den ÄR tung enligt klassning- ja tydligen.  Men är den tung för sitt tänkta ändamål? dvs i strömmande vatten och bara klumpen ute?  

Jag flikar in och frågar här då jag är nybörjare, jag fick köpa en ny Evotec G4 4/6 rulle som var laddad med en splitter ny opti stream klass 4 Lina fick det var ynka 2000 kr. Jag har ett Evotec medium fast #5 spö och trodde att jag var tvungen att byta ut linan till en #5 men så är inte fallet med denna lina alltså?

Combon du nu har kommer att funka utmärkt, effekten du får är att du får en snabbare combo och att du får jobba lite mer för att ladda spöt maximalt.

Combon du nu har kommer att funka utmärkt, effekten du får är att du får en snabbare combo och att du får jobba lite mer för att ladda spöt maximalt.

Okey men innebär det att det blir svårare att fiska? Jag är som sagt nybörjare, försäljaren av rullen rekommenderade till och med att jag skulle köra med en klass 6 av opti stream till min #5 evotec

varför sa han aldrig kanske bara var försäljningsknep?

Edited by Denho486

Min Evotec 85 (8,5 meter klump, 12g) funkar utmärkt att kasta tom med ett #7 spö (957 Radian), så din opti stream kommer nog absolut inte att vara för lätt och svårkastad. Tror det blir optimalt för en nybörjare  :) .

Min Evotec 85 (8,5 meter klump, 12g) funkar utmärkt att kasta tom med ett #7 spö (957 Radian), så din opti stream kommer nog absolut inte att vara för lätt och svårkastad. Tror det blir optimalt för en nybörjare  :) .

Åhh vad skönt att du säger det, då kan jag lägga fokus på ett hitta en extra spole + en passande sjunkande lina när det blir lite djupare och mer strömt! :)

några tips på sådan lina? gärna loop

Opti Stream finns som clear int också.

Vh

Staffan

Finns den? Jag hittar den inte :/ hur snabbt sjunker den linan då? :)

Sorry, jag var lite för snabb. Jag har en prototyp, den finns inte i butik ännu. Vi har många grejer på gång så ibland är det svårt att veta vad som är klart och vad som är under utveckling.

Sorry, jag var lite för snabb. Jag har en prototyp, den finns inte i butik ännu. Vi har många grejer på gång så ibland är det svårt att veta vad som är klart och vad som är under utveckling.

Jaha fasen då :/ när kommer den till butik? :)

Köpte mig en Opti stream #5 (engång)..klart för tung!...slog över å det grövsta..trots nätt behandling.