Jump to content
Sign in to follow this  
Aleks

Opti stream, felklassad eller tung?

Recommended Posts

Det enda säkra med linor, gäller även Loop som jag hjälper, är att låna av kompisar eller hygglig butik och prova på sitt spö. Jag har flera OptiStream jag fiskar både öring och lax med. Även jag hade haft svårt att pricka rätt utan att ha provat praktiskt. Flugfiske är för komplext för att fungera som en "beställa på nätet efter tabell" sport. Exempel: en god vän köpte ifjol en Rio Gold. Han hatade den direkt. Varför? Jo, han hade köpt en linklass för tung i tron att man som erfaren alltid kliver upp en klass från vad spöt anger. Detta är alltså inget problem specifikt för Loop. Låna runt och pröva om ni inte skall köpa nytt av det ni VET funkar.

M

Köpte mig en Opti stream #5 (engång)..klart för tung!...slog över å det grövsta..trots nätt behandling.

Men du vet väl att Opti stream inte är något för nybörjare!!!???  ;)  :P  :blink: 

Men du vet väl att Opti stream inte är något för nybörjare!!!???  ;)  :P  :blink: 

Hmm..skall väl vara det då! :lol:

Exempel: en god vän köpte ifjol en Rio Gold. Han hatade den direkt. Varför? Jo, han hade köpt en linklass för tung i tron att man som erfaren alltid kliver upp en klass från vad spöt anger. Detta är alltså inget problem specifikt för Loop. Låna runt och pröva om ni inte skall köpa nytt av det ni VET funkar.

M

Är inte det rätt fel...som erfaren?

Jag var ironisk,trots att det handlar om en kompis...

M

Ursäkta!..tänkte att den erfarna var du! :lol:

Jag var ut och provkastade opti stream WF4 på mitt #5 evotec spö tidigare idag. Jag upplevde linan som svår kastad när jag hade mycket lina ute men det kanske beror på att det är en sådan lina med kort klump att man inte ska göra särskilt långa kast?

Jag såg också att skillnaden mellan WF4 och WF5 var att vikten skiljer sig med 2 gram från 12 till 10. Hur stor skillnad gör det egentligen?

det är ju kort tappering i bakändan så linan blir ostabil med för mycket lina utöver klumpen utanför spötoppen passar bättre för underhandskast eller om man gillar kortklump.

Har själv en kl 3 lina till mitt kl3 9fot spö upplever den som lätt hade nog passat bättre till ett kortare spö i samma klass är min uppfattning

Tomas

Man skall inte ha mycket lina ute med en sådan lina (max ett par meter överhäng, dvs utöver klumpen). Men det betyder inte att man inte kan kasta långt  :) , tanke är bara att man använder den mer som en shooting head. Det är därför den är så tung också relativt AFTMA så troligtvis hade det funkat bättre om du hade kört en 5:a.

Därmed inte sagt att man inte kan ha mer lina ute, men iaf jag upplever att man då måste ta ut rörelserna lite (större kastsektor) och ha god kontakt med linan hela tiden (långsammare rörelse). Väldigt annorlunda teknik än när jag har en long belly med andra ord. Lite svårt att förklara, men kanske nån annan kan göra det bättre här...

Jag förstår, Det var så synd bara då linan ingick till rullen jag köpte av kompisen en evotec G4 så hade gärna undvikit att köpa en WF5 då jag är osäker på om jag skulle känna någon större skillnad gentemot WF4 :)

Denho,alla linor har sina användningsområden. Opti Stream är en av de mer lättkastade linorna på marknaden men du ska skjuta lina, inte bära massor. Helst ska du rollkasta med linan.

Denho,alla linor har sina användningsområden. Opti Stream är en av de mer lättkastade linorna på marknaden men du ska skjuta lina, inte bära massor. Helst ska du rollkasta med linan.

Okey måste lära mig att göra rollkast då! :)

Själv har jag en Opti Creek (med ännu kortare klump) och jag använder den inte för små strömmande vatten. För mig är det en perfekt lina vid sjöfisket där jag ofta inte kan vada ut mer än kanske en meter eller så. Den korta tunga klumpen gör det väldigt lätt att snabbt få ut en bit lina med alla träd bakom mig, även för kast längs med stranden där rollkast är ett måste bland utskjutande grenar.

Och min lina klass 4 lirar perfekt med mitt Loop Yellow Line klass 4 vilket gör kombinationen till en "korrekt" femma...

Att linan enligt mig inte passar mig så bra för mina strömmande vatten beror på att den tjocka linan alldeles för lätt dras med av strömmen och vid eventuell mendning (som jag gärna undviker) river den upp mer vatten än en tunnare. En Opti Creek klass 2 hade säkert varit mer populär hos mig bland mina små skånska vatten.

Dessa åsikter är alltså mina.  :)

Den är felklassad enligt AFTM, men den är ju tänkt att användas på korta kast och då blir det ju rätt med en klass tyngre lina för att spöt ska ladda snabbare, men jag förstår inte varför dom inte kan klassa linorna efter AFTM i allafall, det skulle bli mindre förvirring om alla kunde hålla sig till den standard som finns.

Edited by Ixoye

Klumpen är den vikt som skall ladda spöt. AFTM utgår från en klumpläng på 9,2m, (vilket var vanligt förr i tiden med DT linor). Numera kan klumplängden variera från betydligt kortare till mycket längre klumpar än dessa 9,2m. Ändå behövs samma vikt, oberoende av klumpens längd, för att kunna ladda spöt. Om exempelvis ett spö behöver 12 grams belastning för att fungera så bör klumpen väga 12 gram oberoende av om klumpen är 7,5 meter eller 12 meter lång. Om man då vägde 9,2 meter av dessa två linor så skulle man komma till helt olika resultat. Linan med 7,5 meters klump skulle visa sig vara för tung och den med 12meters klump skulle vara för lätt enligt AFTM klassningen. Därför skulle jag föreslå att ange klumpens längd och vikt i stället för AFTM klass. Här talar vi dessutom om dövikten, men för att göra det ännu mer komplicerat  så vill jag bara påpeka att massans vikt i rörelse ökar med hastigheten.  

• Like 1

Men om alla linor vägde in enligt AFTM samt att tillverkaren uppgav klumpvikten (vilket en del faktiskt börjat med) så skulle man ha en bra referens att utgå ifrån, det enda jag då skulle behöva tänka på är att gå upp en linklass då jag använder spöt för korta kast samt gå ner en klass när jag vill hålla lång lina i luften för att optimalt ladda mitt spö.

Problemet som det är nu är ju att vissa tillverkare redan gjort den ekvationen åt oss när det gäller kortklumps linor, dom har märkt sina linor en klass lägre än vad dom igentligen är, vet man inte det blir man ju inte glad när det visar sig att man köpt en för tung lina.

Ofta blir det så att man pratar om samma sak från olika "vinklar". En del klagar på att en lina inte följer AFTM (och då med avseende på vad de 30 foten väger) och andra anser att klumpen är för tung utan att reflektera över hur lång klumpen är.

På min Opti Creek klass 4 (gamla modellen) är klumpen 6,5 meter och jag minns inte vikten exakt men den motsvarar klass 5. Enligt Thomas Berggren (som ju designat linor åt Loop) väger klumpen på ett Opti Stream klass 5 (gamla modellen) 11 gram för en klump på 7,6 meter.

Så min kommentar är att Optilinorna är tunga. Oavsett om man vill kalla dem felklassade eller inte...

Här talar vi dessutom om dövikten, men för att göra det ännu mer komplicerat  så vill jag bara påpeka att massans vikt i rörelse ökar med hastigheten.  

Jep, en längre klump har hunnit minska mer i hastighet när den har rullat ut jämfört med en kort klump. Därför kan en lång klump vara totalt sett tyngre än en kort klump, det är många som inte tänker på det...