Jump to content
Sign in to follow this  
Regnbågarnas herre

Reducera gäddbestånd

Recommended Posts

Är väl väldigt vanligt med gäddor i put and take vatten där det simmar både båge och öring utan att varenda fisk blir uppäten? Säger som alla andra låt bli att ta bort gäddorna som håller efter bestånden av vitfisk och mindre gäddor.

Vi arrenderar en några sjöar som tidigare varit pt vatten och vi har haft dem länge.

Där finns det stor gädda (9,6 är rekord). Men det ända som vi upplever som problem är egentligen att mörten verkar vara otroligt talrik stundtals. Verkar nästan som de konkurrerar med gäddorna också och maten för RB.

Visst går det några regnbågar till gäddorna och fiskgjuse etc. Men det funkar relativt bra och bågarna överlever några år iaf.

Om RB är 1-3 kg vid isättning så lever de inte jätte länge efter det.

Vi ser det som att De du sätter på våren är väldigt bra sportfisk till hösten och nästkommande vår. Får man någon av bågarna efter det är det mer att räkna som en bonus. Utövar du sedan c&r får du räkna med att det stryker med en och annan då också.

Slutsats: vatten med gädda där du tvingas sätta relativt stor och gammal fisk så bör du ha det som ett put and take. Sätt fisk med jämna mellanrum och fiska på den. Sätt sedan ny fisk. Hitta rätta frekvens och mängd genom att testa.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Edited by HåkanS

Det verkar ju som att ett antal personer har kombinerat regnbåge med befintlig fisk med ett gott resultat, varför inte bara ge det ett försök då innan ni börjar att "renovera om". Har man pengar till att släppa i 100 kg fisk så tror jag iaf inte att det skulle göra något allvarligt hål i kassan om 5 kg skulle bli gäddmat?

:)

Men lycka till och simma lugnt !

Kan meddela att min ansökan för fiskisättning är godkänd nu. Vi har bestämt oss för att göra som någon här sa, rikta in oss på mindre till medelstora gäddor.

Jag har även hört med fiskeklubbar jag blev länkade till och några av dem rekommenderade hårt fiske på samtliga gäddor och att man håller efter det hela tiden.. Finns många olika tankar om det här märker jag :)

Tight lines!

Jag hjälpte till en gång med utsättning av regnbåge i en sjö, dock mkt större än den det handlar om här.

Strategin här var att sätta ut fisken medan gäddan lekte och följaktligen inte äter. Så att RB:n skulle få bättre odds till en början.

Vet inte vad den idén är värd - my 5 cents som man säger. :)

(Sen att det oftast är en dålig idé för människan att försöka manipulera naturen, det finns det massor av exempel på men det har redan påtalats.)

Lycka till! Förvildad regnbåge fajtar hårdare än öring - jag hade under några år nöjet tillgång till en tjärn med RB i bra kondition och jösses vilka käftsmällar när de drog på. :)

Erik

Nu har vi provfiskat sjön och det vi fick var gädda och björkna. Samt såg vak av småfisk på ytan :)

Det vi fick i gäddväg var skrattretande.. Vi fick ungefär 10 gäddor och tappade lika många. Deras storlek låg på mellan 2-4 hg endast och vissa av dem var fulla med rom. Vi såg inte till någon större alls. Vad tror ni att detta kan innebära??

Hur tror ni att gäddbeståndet ser ut?

Här ser ni en av gäddorna.

post-8530-14276228598965_thumb.jpg

Edited by Marcus_1995

Värt att nämna är att vi idag fick upp riktigt grov abborre, 4 st och alla över kilot.

Även en kilos-sutare kom upp. All fisk sattes varsamt tillbaka.

Kan det vara så att gäddorna är småvuxna i sjön och att abborren dominerar eller kan det ligga någon riktigt grov och lurar djupare? :)

Tight lines!

Edited by Marcus_1995