Jump to content
Sign in to follow this  
Backpacker

Flytlina nybörjare

Recommended Posts

Hejsan!

Är på jakt efter en ny flytlina till mitt zpey zero #5 spö. Är väldigt mycket nybörjare, började för ett år sedan, spelar detta någon roll vid valet av lina? Kommer mest att fiska strömmande vatten så en lina som passar till det är att föredra! Har kikat runt lite och fastnat för en lina som heter Rio Gold, verkar vara många som tycker att det är en bra allround lina. Skulle denna lina kunna passa mitt spö och mina knappa flugfiskekunskaper? Eller finns det någon annan lina som är bättre lämpad?

Mvh

Guideline Force, lättkastad och bra lina.

• Like 1

Barrio GT90 eller GT125 (beroende på hur lång klump du föredrar) är suveränt bra linor till mycket bra pris.

• Like 1

Barrio GT90 eller GT125 (beroende på hur lång klump du föredrar) är suveränt bra linor till mycket bra pris.

Hej! Jag har absolut ingen aning om vilken klumplängd jag föredrar ännu ;) Jag antar att klumplängden påverkar hur pass lättkastad linan är? Är som sagt novis när det kommer till det mesta inom flugfiske!

En standard fluglina är du ute efter då och inga special linor med specifika klumpar.

Du nämnde Rio Gold och det är ett bra val då.

Edited by Kaisan
  • Like 1

En standard fluglina är du ute efter då och inga special linor med specifika klumpar.

Du nämnde Rio Gold och det är ett bra val då.

Ja precis så är det, så enkelt som möjligt och gärna en bra allround lina. Vet du hur dom linorna är klassade? Blir det rätt om jag köper en Rio Gold #5 till mitt zpey zero #5?

Mvh

Cortland 333 Pro är en väldigt bra nybörjarlina som dessutom har ett bra pris.

Cortland 333 Pro är en väldigt bra nybörjarlina som dessutom har ett bra pris.

Ja den såg inte så dum ut och som du säger så va det riktigt fint pris på den. Väldigt svårt detta.. Inte lätt som nybörjare att försöka förstå för och nackdelar med linorna ;)

Guideline 4-cast riktigt lättkastad och bra nybörjarlina,,

Rio gold är nog inget för en nybörjare med sin 14m klump

Edited by diesel82

Den mest lättkastade lina jag provat är Loop Opti Stream.

Jag håller med, Opti Stream är otroligt lättkastad 

Opti Stream Ja!...men känns att den slår över för hårt!.. vid normal presentation. En bör förlänga tafs-spetsen.

Bra och lättkastad nybörjar lina i strömmande vatten. Utan tvekan är Rio Dart en av de bättre. Extremt förlåtande och lättkastad på kort- medeldistans. Är även smidig att hantera i blåsigare situationer eller fiske med större flugor. 

Opti Stream Ja!...men känns att den slår över för hårt!.. vid normal presentation. En bör förlänga tafs-spetsen.

Det är därför den lämpar sig bra för mindre erfarna kastare, man får lite hjälp på vägen.

Jag kan hålla med om att linan är bra och lättkastad, saker som gynnar även de skickliga.

Linan är väl tillverkad av Cortland?

Köpte ett par linor av Sameos viper och är imponerad av dessa men håller med de föregående talarna att opti är fin att kasta med.

4-cast är säkert en bra nybörjarlina, men jag är grymt besviken på min. Köpte  en #6 i höstas och använde den ett par gånger. Luftade den på en HÖ-tur förra helgen och då var linan som en serpentin.!

Ok - tänkte jag, den kanske inte klarar kallvatten...men den är lika krullig och omöjlig att få rak efter en vecka i stugvärmen!   (Och nej - jag har inte förvarat den på rullen utan på orginalspolen över vintern.!) :(

Men vad det handlar om egentligen är väl två saker:

1. Backpacker är nybörjare och ska följaktligen inte ha en för lätt lina i början. Bättre då en något tyngre med en "normal" tapering. 

2. Hur snabbt är ett Zpey Zero egentligen? Jag har ingen aning, men är det i det snabbare segmentet så kanske tom. en lina i #6 är att föredra!

Blev själv pålurad ett Scierra-set (Usch) i tidernas begynnelse, med en riktig skitlina som var alldeles för lätt och som jag som nybörjare absolut inte kunde få att ladda spöt.

Efter något års fruktlöst vevande bytte jag utrustning och fick lite hjälp med lin matchningen och då började det hända grejor!

Faktum är att så här i efterhand så står det klart att jag skulle haft en lina i klassen över det första året. Numera vill jag dock absolut inte ha för tunga linor.

Mina 50 öre.

Edited by Jonzkij

Opti Stream är tänkt för strömmande vatten. Då är det inte så farligt om den är lite tung och vänder över med besked.

Jag brukar förorda ett par olika linor, även till nybörjare. Köp en lina med lite längre klump och med lite längre framtapering som komplement till lugna vatten.

Den nya Optistream är nog tillverkad av Cortland Flyrod.

Opti Stream är tänkt för strömmande vatten. Då är det inte så farligt om den är lite tung och vänder över med besked.

Jag brukar förorda ett par olika linor, även till nybörjare. Köp en lina med lite längre klump och med lite längre framtapering som komplement till lugna vatten.

Den nya Optistream är nog tillverkad av Cortland Flyrod.

Opti Stream är den bästa enhandslinan för "öring och regnbåge" som jag hittills testat av de som Loop har marknadsfört.

Opti Stream har ett  "skönt drag"....såsom en bra lina skall ha!

Edited by Flyrod

Jag instämmer med övriga att Loop Opti Stream är en tacksam lina att kasta med och du kommer med största sannolikhet att uppskatta den. Men mitt råd är att du även köper en long belly lina och tränar kastteknik med. Håll koll på säljannonserna här så slipper du bli ruinerad.

Lite OT.

Det nämndes här innan att Loop linorna görs av Cortland. Har hört i en annan tråd att Cortland coatingen är grymt bra (glatt och bra glid). Betyder detta att Loop linorna har lika bra coating (samma) som Cortland?