Jump to content
Sign in to follow this  
Backpacker

Flytlina nybörjare

Recommended Posts

Haha, jäklar vad det ramlade in tips, kul som attan!

Många av er verkar rekommendera Loop opti stream, har tittat lite närmare på den och den verkar ju vara ett bra val. Kommer som sagt att fiska mest i strömmande vatten så en lina som är gjort för just det ändamålet är ju suveränt. Dock kostade den linan rätt mycket men det kanske det är värt, jag tänker om man jämför med linor i den lägre prisklassen så borde det väl vara lite skillnad i hållbarhet och så? Om jag skulle köpta Loop linan är den klassad så att jag väljer en #5 till mitt #5 spö eller bör jag gå upp en klass?

Tack återigen för att ni leder den blinde.

Min personliga åsikt är att du INTE ska gå upp en klass på OptiStream. Jag tycker att den linan är överklassad som den är, dvs. tung, och ganska "slängig".

Inte min favorit ina precis, men visst kommer den att funka och du kommer inte behöva ha mycket lina ute innan det laddar.

För de pengarna hade jag nog valt något annat men smaken är ju delad!

Min personliga åsikt är att du INTE ska gå upp en klass på OptiStream. Jag tycker att den linan är överklassad som den är, dvs. tung, och ganska "slängig".

Inte min favorit ina precis, men visst kommer den att funka och du kommer inte behöva ha mycket lina ute innan det laddar.

För de pengarna hade jag nog valt något annat men smaken är ju delad!

Du ska INTE gå upp i linklass, helt rätt. Den är tung för sin klass, helt rätt (vilket är en av anledningarna till varför jag tipsar om den till nybörjare). Slängig blir den bara om du försöker hantera överhäng, dvs. har mer lina utanför spötoppen än vad klumpen medger. Så länge du inte har överhäng är den allt utom slängig.

• Like 1

Hejsan!

Är på jakt efter en ny flytlina till mitt zpey zero #5 spö. Är väldigt mycket nybörjare, började för ett år sedan, spelar detta någon roll vid valet av lina? Kommer mest att fiska strömmande vatten så en lina som passar till det är att föredra! Har kikat runt lite och fastnat för en lina som heter Rio Gold, verkar vara många som tycker att det är en bra allround lina. Skulle denna lina kunna passa mitt spö och mina knappa flugfiskekunskaper? Eller finns det någon annan lina som är bättre lämpad?

Mvh

Hej Backpacker.

Jag har under många år fiskat med en 5:a från Mike Barrio som heter Mallard. Fungerar fint i strömvatten, inget minne, håller bra och 24 pund med frakt. Bra service.

http://www.flylineshop.com/barrio-mallard-wf.html

//Southside