Hoppa till innehåll

Kort och lätt spö


Mygler

Recommended Posts

Jag fiskar mest i små strömmande vatten och jag är inte helt överens om att ett kort spö är bästa valet.
Mina favoritsträckor är oftast 2-7 meter breda och jag väljer helst nio fot om det inte finns överhängande träd. Av den enkla anledningen att jag kan styra linan lättare runt stenar och stockar, att jag kan ligga på mage vid strömkanten och "dutta" med flugan utan att fastna i vass och rötter och att jag helt enkelt slipper kasta. Det räcker att svinga ut flugan gång på gång...

 

Jag har ett Vision glasfiber 5'9" som är perfekt när jag fiskar i snåriga vildbäckar med trädgrenar som hänger en meter över vattenytan eller när jag står på knä i betongrör i storstadens urbana öringvatten (och kastar inne i röret).
Jag har ett Sameo Globetrotter 7'9" klass fem som är ett bra allroundspö men ibland lite kort.

Jag har ett Vision klass fyra 9' som är perfekt för att dutta nymfer eller Stimulators i små bäckar.

 

Det jag använder mest är nog Fario klass 3 7'6". För att jag gillar det. :-) Men Globetrottern är en konkurrent och det spö jag väljer att ha med mig på jobbresor. Med alla dessa små skånska åar jag har tillstånd att fiska i...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...