Jump to content
Sign in to follow this  
Doffo

Laxfiske med familjen i Norge - tips!

Recommended Posts

Tänkte pröva något nytt i år; ta med familjen på laxfiske.

Vet inte hur det ska gå. Är en sådandär blåfiskare, men frun har tröttnat på att jag alltid åker själv så det ska bli ett spännande experiment. Skulle ju dessutom vara väldigt kul om det går att fiska lax och vara med familjen samtidigt. Tänk om dom skulle tycka om det...skulle vara kanon!

Nu till själva frågan. Jag letar efter ett laxfiske, gärna med egen sträcka och stugan nära älven så det ska gå lätt att ta en repa då och då. Någon som har något bra tips? Har fiskat mest Gaula, Orkla och Bjerkreim själv men är inte låst till dessa älvar. Kan ju tillägga att jag inte kan lägga 10-tusentals kronor på valdet, vilket begränsar möjligheterna en del. Juli månad ska det vara också...

Tacksam för alla tips som jag kan få. PM:a går alltid bra eller direkt i tråden.

// Daniel

Är uppvuxen med familjesemestrar i Norge.. framförallt längs Stjördal och Sjff vatten, Flora camping ligger på gångavstånd ifrån 1-2 sträckor och Sjff disponerar massvis med sträckor längs hela älven. Campingen är rätt trevlig.. fanns nån friidrottsanläggning i närhet av Midtkil camping när jag var liten iaf..(Bra lekstuga som barn..) Sedan finns det gott om ställen att grilla på vid olika vald och går alltid att hitta någonstans där det fungerar att "parkera" med familjen..

var iofs ett par år sedan jag var där senast men tvivlar på att det ändras sig!

Surna har ju camping platser med tillgängliga vatten bredvid sig också..

privatvald blir ju ganska begärnsade om man är 1 spö som skall fiska?

Tillbringade också delar av min barndom på Flora Camping men i ärlighetens namn är det inte spännande där om man inte fiskar. Knotten kan driva fruar till vansinne. Om de är med dig på fiskeintresset så är det en helt annan sak. Då kan det vara paradiset på jorden! :)

Jo, man önskar ju att de hade samma intresse. Fiskeintresse finns men laxfiske är kanske inte den typen av fiske som boostar intresset. Men jag ska göra mitt yttersta för att vara en bra familjefar. Tack för förslagen. Fått något bra via PM också. Uppskattas! Fler alternativ är välkomna.

Privatvald är annars det ultimata som jag ser det. Gör det hela enklare och man behöver inte stå i kö. Problemet är ju kostnaden. ..

Hej Alla Edgare

Jag tänkte bo på Orkla camping under semestern V 30. Vet någon om det går att köpa dagskort på några vald i närheten av denna campingen. Om det går brukar man kunna lösa det på plats eller måste man förboka innan. Är det något annat man bör känna till innan man börjar fiska.

Hoppas det inte gör något att jag lånar tråden lite.