Hoppa till innehåll

Erfarenhet av amnesia stjutlinan .


Springaren

Recommended Posts

Jag kör med 30lbs på alla mina spön. Förut använde jag 40lbs men för mig räcker 30lbs. Jag använder bara spön från 13 fot och neråt. Har just provat OPST Lazar skjutlina men har bytt tillbaka till Amnesia igen. Enligt mig den absolut bästa skjutlinan jag har provat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hur är det med färgen, är det röd ellr svart som funkar bäst? Jag tror jag har läst att den svarta inte är så bra. Jag har en spole röd 30 Lb liggande hemma men tycker den är ganska tun. Jag har själv kört med GL compline i några säsonger och behöver bara lägga den i varmt vatten första fiske dagen och sedan klarar den sig bra igenom säsongen. De grövre 45/50lb behöver några mer varmbad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den funkar fint i + grader men mer helvete till skjutlina hittar du nog inte när minusgraderna kommer. Mycket stretch i den också, så den är inte särskilt mycket feeling i. Den är minnesfri efter att den sugit tillräckligt mkt vatten (inte under minusgrader) och den är billig. Den funkar bra men kommer aldrig bli bättre än Sawadan. Jag betalar gärna mer för Sawadan då den ger så mkt mer fiskeglädje.

Har du en blöt amnesia tex. Kan du vid bottennapp backa flertalet meter innan flugan lossar/tafsen går av. De säger en del om känsligheten i denna lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fråga om du gillar Sawada linan skall du naturligtvis använda den. Men när fiskar du lax i minusgrader? Det gjorde vi på 60talet då vi fiskade efter besor i Ätran som startade 1 mars. Jag har inga problem att sträcka linan innan fisket så den behöver inte bli särskilt våt för att bli mjuk och följsam.

Jag träningskastar med flugspö hela vintern och avstår då det blir minusgrader. Inte till följd att Amnesian inte skulle funka, utan att det blir is i ringarna och att jag fryser om fingrarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar inte lax i minusgrader, där emot händer det att jag fiskar grov brunöring, tidigt på säsongen. Även sent stigande insjööringbestånd sent på hösten oktober/november det händer titt som tätt att det är minus vid dessa tillfällen. Är man dessutom en scottlandfiskare så händer det att det är minus där under springerfisket. Det är dessutom minusgrader under blänkarfisket ibland under den tidiga våren. Så det händer allt som oftast. Men det är inte det stora minuset för min del då jag i regel fiskar i plusgrader. Det som stör mitt fiske är den höga stretch som är i linan. Tex under lax/havsöring fiske i lugnt flytande pooler vill jag kunna stripa hem flugan lite ryckigt. Detta går inte med amnesia då det är såpass mkt stretch i den att den dämpar och hämmar denna rörelse. Men som jag sa är amnesia ett bra val för billiga pengar men för mitt fiske kommer jag alltid vilja ha en skummare skjutlina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt varför jag också slutade med den. Otroligt synd på stretchen för annars är den kanon.

Jag fiskar inte lax i minusgrader, där emot händer det att jag fiskar grov brunöring, tidigt på säsongen. Även sent stigande insjööringbestånd sent på hösten oktober/november det händer titt som tätt att det är minus vid dessa tillfällen. Är man dessutom en scottlandfiskare så händer det att det är minus där under springerfisket. Det är dessutom minusgrader under blänkarfisket ibland under den tidiga våren. Så det händer allt som oftast. Men det är inte det stora minuset för min del då jag i regel fiskar i plusgrader. Det som stör mitt fiske är den höga stretch som är i linan. Tex under lax/havsöring fiske i lugnt flytande pooler vill jag kunna stripa hem flugan lite ryckigt. Detta går inte med amnesia då det är såpass mkt stretch i den att den dämpar och hämmar denna rörelse. Men som jag sa är amnesia ett bra val för billiga pengar men för mitt fiske kommer jag alltid vilja ha en skummare skjutlina.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är Amnesian såpass stretchig?..att den påverkar infiskningen av flugan...redan vid normala kastlängder?...har inte tänkt på det.

Ja det gör den när man fiskat några timmar och linan känns som finast. Har bevittnat det själv genom att stå och kolla på indiska fluga. Vid vanlig stripning ser det mer ut som att den handtvistas. Vid större snabbare tag ser det ut som att det är ett gummiband. Börjar sakta och axelererar genom hela rörelsen. Inte jätteatraktivt i mina ögon.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värre med hugg på lång lina. Har flera gånger sätt fisken i ytan utan att känna den och det är inte så jag vill ha det utan så snabb kontakt som möjligt.

Är Amnesian såpass stretchig?..att den påverkar infiskningen av flugan...redan vid normala kastlängder?...har inte tänkt på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen! ..så tycker jag att en ALLTID! måste....ta in linan kraftfullare(än vanligt)...för att få en reaktion i flugan,nymf,torr,streamer m.m...det en gör vid rullen med handen...med små rörelser...så händer nada uti flugan...så jag nästan dubblar...för att få reaktion. Sen spelar det ingen roll vad jag fiskar med.

Jag håller med men amnesia är extrem. Och som grapplern säger så är det det här med hugget också.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortfarande vill jag känna vad som händer hela tiden och det missar man med amnesian pga stretchen tyvärr men ger alltid slinga till laxen. Jo allt för mycket laxfiskare är man nog (väldigt sen vid mothugg) och detta bekräftades vid förra höstfisket i EM då jag missade ett gäng öringar.

Vid laxfiske!...så brukar det vara bäst ju senare en känner laxen...då sitter den!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...