Jump to content
Edgeforum

Erfarenhet av amnesia stjutlinan .

Recommended Posts

Värre med hugg på lång lina. Har flera gånger sätt fisken i ytan utan att känna den och det är inte så jag vill ha det utan så snabb kontakt som möjligt.

Vid laxfiske!...så brukar det vara bäst ju senare en känner laxen...då sitter den!

Angående stretch i linan, även en relativ stum lina kommer att bilda en nedströmmsbukt och när man gör ett sk mothugg minskar man bara bukten som lina har bildat. Enda gången du har bra kontakt med flugan är när linan hänger rakt nedströmms på den egna sidan.

Fortfarande vill jag känna vad som händer hela tiden och det missar man med amnesian pga stretchen tyvärr men ger alltid slinga till laxen. Jo allt för mycket laxfiskare är man nog (väldigt sen vid mothugg) och detta bekräftades vid förra höstfisket i EM då jag missade ett gäng öringar.

Vid laxfiske!...så brukar det vara bäst ju senare en känner laxen...då sitter den!

Eftersom att man redah har slack i form av utav nedströmsbukten så är det bra att minimera allt annat slack på alla andra sätt man kan. Sedan upplever jag att man inte har samma goa kontakt med fisken under fighten på grund av resåreffekten.

För min del hamnade amnesian i brasan av två anledningar: dels att det är den överlägset mest elastiska linan jag har stött på, 20 meter amnesia kan säkerligen sträckas till 25 meter. Sedan är den lite gummiaktig och har en tendens att kärva fast mellan fingrarna vid hemtagning och då bänna huden.

Till amnesians försvar får man ändå säga att den är väldigt minnesfri. Så om man prioriterar den egenskapen framför nackdelarna så kan linan vara ett alternativ.

Man har inte alltid en nerströmsbukt. Särskilt inte om man jobbar aktivt med att hänga linan på olika ståndplatser. Att statiskt bara svinga flugan ger bara mindre fisk i långa loppet. Vad gäller stretch och känna hugget senare så är det bara en ursäkt för att man inte har tillräckligt med is i magen för att låta fisken vända om innan man sätter den...

Fiskar man dessutom djupt och vill känna när grejerna går i botten vill man inte ha all stretch heller. Då vill man kunna känna så man kan lyfta linan lite. Med amnesia tex så är det den mängden stretch att grejerna redan satt sig i botten när du känner det.

Den ända vinsten man gör med en gummisnodd till skjutlina är att den ger mer dämpning under fight, vilket i sin tur kanske landar mer fisk.

Drillar man aktivt och är med på noterna då är inte en stummare lina något problem. Dock är det väldigt många idag som kör statisk press på fisken från hugg till landning. Detta i kombo med ett styvt spö och en stummare linkombo kommer landa mindre fiskar.

Så det är inte svårare än att man anpassar sig efter utrustningen.

• 2 months later...

Hej alla!

Funderar på att köpa Amnesia linan till mitt klass 7 enhandsspö för att använda vid havsöringsfisket på västkusten.

min fråga är nu om man skall använda 20, 25 eller 30 lb...?

vad kör ni med?

Hej alla!

Funderar på att köpa Amnesia linan till mitt klass 7 enhandsspö för att använda vid havsöringsfisket på västkusten.

min fråga är nu om man skall använda 20, 25 eller 30 lb...?

vad kör ni med?

Du kommer bli extremt besviken och missa väldigt många hugg på kusten med amnesia, med en lina som har så mkt stretch som amnesia försvinner väldigt mycket känsla om du jämför med strömmande vatten där du har sträck på grejorna och direktkontakt med flugan hela tiden.

Mitt tips bli sawada super (canariegula) om du inte bryr dig om att den inte flyter. Vill du ha en flytande skjutlina så kör på varivas.

Visst kostar dessa linor mer, men det är värt dom extra kronorna för att kunna fiska med känsla!

Själv kör jag med ken sawada 50 lbs på min enhands rulle som jag använder både i åar efter lax och Havsöring och i havet efter havsöring.

Haft grymt öringfiske i havet änsålänge och känner huggen direkt och får bra respons i mothugget med mycket skjutlina ute då jag kör med Coastal klump.

Visst är den intermediate men i och med jag kör Coastal klump så kör jag med linkorg så skjutlinan hämnar i korgen

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Men ni skulle alltså inte rekommendera Amnesia till ett enhandspö om man inte fiskar i rinnande vatten.

Någon annan som har erfarenheter av detta..?

Jag skulle inte rekommendera amnesia till någon oavsett fiske. Men i strömmande vatten funkar den bättre än i havet.

I havet vill iaf jag kunna känna minsta lilla pill och iom att sawadan är så pass stum så känner du extremt bra skillnad på botten, hugg, tång mm. Amnesia har så mkt stretch i sig att till och med det hårdaste hugget på lång lina får dig att tveka på om det verkligen är fisk.

Edited by Byt namn
  • Like 1