Jump to content

Rev senaste byggen

Stefan Nyberg

Recommended Posts

Detta är några av de byggen som jag har roat mig med sista månaderna.

Det började med en helrenovering av ett Hardy Zent spö som fick en ny mattsvart lack och ny komponenter i form av Rullfäste från REC och Recoilringar. Detta spö hade även en spricka i toppen som kapades bort samt att bit i buttdelen togs bort så totallängden blev 8,5fot.

Även en del längdmarkeringar sattes dit för att kunna mäta snabbt vid Catch & Relese

post-7567-0-00398300-1423427119_thumb.jp

post-7567-0-22160600-1423427140_thumb.jp

Efter detta började jag renovera ett Hardy Trouthfly 7 som var i riktigt risigt skick. Jag erbjöd mig att ordna till någonting då jag tyckte att det var ett roligt projekt att se om det ens gick att få bra igen. Bättre och testa än att kasta skiten som var alternativet.

Började med att plocka bort allting från klingan (Det som ännu satt fast vill säga) och slipade till klingan och fick även fylla i djupare repor. Åkte och lackade spöt med en ny typ av lack som jag aldrig hade testat förut och resultatet blev över mina förväntningar. Passade även på att under tiden lacka om ett rullfäste i samma färg som klingan.

Även om lacken är i ny stil så ville jag försöka få fram en liten gammal stil på spöt i morden tappning, Valde därför en röd nylontråd på den nu Golden olive färgade klingan med guld dekorationer.

post-7567-0-25259700-1423427616_thumb.jp

post-7567-0-14143200-1423427624_thumb.jp

Då lackningen och lindningarna blev bra på Glasspöt så gick jag direkt vidare på att göra samma sak med ett grafitspö från MHX. Samma upplägg med färger men med annan dekorationslindning. Ett Chromat rullfäste monterades dit med chromade ringar och även på detta spö som de ovan få fick det bli ett egentillverkat handtag.

Det blev lite hemligt att jag höll på med detta då det skulle bli en julklapp så allt fick göras lite diskret.

post-7567-0-34434200-1423428011_thumb.jp

post-7567-0-30217600-1423428032_thumb.jp

Alltid lite svårt att ta kort då alla nyanser och färger inte gör sig rätt alla gånger. Därför tar jag alltid massor med kort under ett bygge då jag tycker att det är kul att kunna gå tillbaka och se på dem. De gör sig även väldigt fint som skärmsläckare på datorn :)

Dagarna innan jul så gick mina lackeringsmaskiner på högvarv och det var spön just lite överallt ett tag.

post-7567-0-29118900-1423428228_thumb.jp

Efter MHX spöt hoppades det direkt vidare att göra i ordning en SAGE TCX klinga som köptes från våra goda vänner på Guide ´N´ Blanks. Detta fick ett Rullfäste i trä med titandelar och TiCH ringar. Haflwells handtag från Hilevel. Lindningarna landade till slut på en mörkgrön tråd som lackades tunt i 2 lager.

post-7567-0-13409700-1423428670_thumb.jp

Även detta spö han bli klart dagarna innan jul och jag kände hur man kunde lägga allt krut på jul med familj och vänner. Julefriden var lugn och väldigt trivsam ända fram till juldagen då nästa projekt hoppades på. Lackning av LOOP GASS lindningar, Montering av ringar och lackning på en LOOP Greyline klinga

post-7567-0-62204700-1423428789_thumb.jp

samt en LOOP Cross S1 klinga som skulle lackas i VitMetallic.När jag ändå var och lackade då passade jag på att testa lite nya lacker som jag hade köpt på mig. Det blev en hel del lackning den kvällen.

post-7567-0-71077300-1423428906_thumb.jp

När dessa klingor hängde på tork så passade det så fint in att omforma ett handtag till ett annat LOOP spö. Detta switch spö i klass 6 skulle helt enkelt få en mer normalt handtag än det som satt på som orginal. Jag plockade bort korken på de ställen som handtaget skulle omformas på och limmade dit ny korkringar. Även butten förlängdes och gjordes om då denna buttknopp var lite väl stor för spöt.

post-7567-0-67989300-1423429160_thumb.jp

post-7567-0-83598900-1423429183_thumb.jp

När lacken hade torkat på LOOP Cross spöt så var det dags att hugga tänderna i detta. Tråden föll på en transparent vit tråd. Handtaget gjorde jag själv och monterade dit ett Struble 18UF rullfäste. Recoil ringar sattes på spöt. Kvällen innan jag skulle lacka alla lindningar så kom beslutsångesten smygande. Alla lindningar runt ringarna togs bort och ersattes med en ljusgrå tråd istället. Såhär i efterhand så var det inget annat än helt rätt att göra så då detta blev riktigt snyggt.

Jag skulle även fatta pennan och signera spöt med "blänkare" i skrivstil och kände direkt att min fin fina handstil inte skulle klara av det. Det fick helt enkelt bli att göra en dekal och sätta dit istället.

Detta spö var lite special då det blev med 2 buttdelar. 1 original del och en del som jag monterade själv.

post-7567-0-38412700-1423429625_thumb.jp

post-7567-0-78159800-1423429644_thumb.jp

Detta är min lilla sammanfattning för den sista tidens spöbyggnad och jag hoppar givetvis på nästa projekt direkt :)

• Like 6

• 5 months later...

Sista tiden har jag vart lite dålig på att uppdatera mig när det gäller detta forum. Men det har för den delen inte uteblivit att jag har byggt lite spön för den delen.

Här är ett Vision Vipu #4 som fick sig en liten helrenovering.

Det blir en hel del pillande och mycket skräp på ett spö som man vanligtvis kanske inte tänker på när man byter en spöring eller två. Dock som sagt så sitter det det lite på ett spö när man väl fått bort allt.

post-7567-0-06311500-1437220335_thumb.jp

Tanken var att det skulle bli ett diskret men ändå snyggt spö. Svart helmatt lack och ett mattsvart rullfäste åkte på. Eftersom det var kromade ringar så fick dekorationstråden bli i silver. Jag fick även göra ett nytt handtag av korkringar.

post-7567-0-44656900-1437220334_thumb.jp

Semestern började närma sig och det hörde av sig en gammal jobbarkompis son som var ute efter ett speciellt spö till sin fru. Det skulle vara Rosa. Då SAGE Grace är lite väl dyrt så fick jag äran att sätta ihop ett rosa spö. Så det blev en klinga från MHX, kromat rullfäste och ringar och lite diskret rosa tråd med vitmetallic som dekorationstråd. Även detta spö fick jag göra ett halfwells handtag på. Jag gjorde ett likadant som på Vision Vipu spöt. Även om formen på midjan på handtaget ser aningen eget ut så är det väldigt skönt att hålla i. Handtaget svarvades även ner lite mer än normalt för att ge hans fru lite bättre grepp då hon kommenterat att hon lätt blir trött i fingrarna av tidigare spön.

post-7567-0-96665600-1437220333_thumb.jp

Alltid kul att göra spön med lite utstickande färger :)

post-7567-0-47903500-1437220333_thumb.jp

Jag han även med att få färdigt mitt egna spö som var tänkt att det skulle vart klart till i julas. Sen till premiären. Så till semestern blev det i alla fall klart. Jag testade på hydrografik. Nytt rullfäste och samma ringar som tidigare. Dock kapade jag ner denna klinga 15cm för att förhoppningsvis få en lite lugnare och mjukare aktion i spöt. Jag upplever SAGE One 10´0 som aningen snabbt och ville helt enkelt ha det lite långsammare.

Resultatet blev precis som jag hoppades på. Samma kraft men lite mer helaktion och numera ett riktigt favoritspö.

post-7567-0-95264700-1437220332_thumb.jp

• Like 2

Idag åkte 3st spinnspön iväg. Inte helt rätt forum kanske men jag misstänker att någon mer även gör något annat en flugspön ibland.

1 CTS Elite Magspin 7'0
1 CTS Elite Magspin 6'6
1 MHX Spin Jig 6'6

post-7567-0-82161500-1437339936_thumb.jp
Dessa endelade spön var riktigt kul att bygga då det inte tummades alls på kvalitet. Fuji PTS rullfästen, Fuji titan Torzite ringar, och även Fuji windingchecks och kvalitetshandtag importerade från Japan.

post-7567-0-29353200-1437339953_thumb.jp

post-7567-0-19118500-1437339957_thumb.jp
CTS spöna är gjorda för att bli allround spön för fisket i Sverige. Med en kastvikt på 15-50g täcker de det mesta av vårt svenska fiske.

Titta gärna på fler bilder på facebook

• 3 months later...

Då börjar spöbyggar säsongen klampa in med en väldig fart.

Jag backade mina kommande byggen med lite Struble rullfästen och även 2st Elkhorn fästen.

4f7a8513921badb304f9ff2af1a08cb0.jpg

De två Elkhorn fästena åkte direkt på plats då det var byte av dessa samt nya handtag på två Guideline Fario spön.

Då dessa även är lite framtunga med en rulle på 150g så ska jag även balansera upp spöna så de får en lite behagligare kadtupplevelse än innan.

761b938123930d7fed95aba0fe10c4d5.jpg

Följ mig gärna på Instagram och Facebook under namnet Uniquerods

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Men j**********vlar va snyggt! Riktigt riktigt läckert!

Tack [emoji4]

Nästa klinga är på gång. Dekaler, namn, lindningar och upphängd i lackmotorerna. Nu återstår bara att slutföra med att täcka tråden ned lite lack.

52f1be3ebb9dadea9dd8a005353e3427.jpg

7ac7991c213474cc8e2a547836d08d67.jpg

03969030d57109f6f58c689c750d8dd7.jpg

Följ mig gärna på Instagram och Facebook under namnet Uniquerods

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Då har det vart ett tag sedan jag uppdaterade denna tråd.
Jag har pysslat lite med några flugspön från American Tackle, bland annat deras nya Bushido. Men jag har även testat deras Matrix klinga.

Jag började hur som helst med att bygga upp ett gäddspö på en Matrixklinga #9 9´0" 4delad. Jag hade ett Struble U-15HF liggandes som kom till användning. För övrigt ett favorit rullfäste som jag använder mer än gärna.
Lindade dit kromade ringar med likaså kromade linförare. Mörkgrön nylontråd och handtag i form av limmade korkringar och tillputsat.
Detta resulterade i att jag vackert lägger åt sidan mitt LOOP Cross S1 som jag har använt till gäddfiske då denna klinga är styvare och passar bättre som gäddspö. Vänder Bauers större flugor utan problem och även med en blåsig dag så har den ryggraden som behövs för få iväg stora flugor.

Matrix.JPG

Fortsatte ganska omgående med en Bushido klinga som jag tänkte ha för det lite lättare fisket. En 376-4 klinga för att starta upp årets myggfiske.
Det satte jag på halfwells handtag med Burlrosewood detaljer och även ett rullfäste i samma träslag med kromade komponenter. Kromade ringar och nylontråd med kopparton. 
En snabb klinga med flex ner till handtaget och passar utmärkt till mindre vatten. Dock har jag bara använt det i sjö men som myggspö passar det utmärkt även där tycker jag.

Rose.JPGRose2.JPG

Lite parallellt med Bushido klingan byggde jag även en Matrix 590-4 i samma tema.

RoseDragon.JPG

Men detta med Dragonwood hantag/rullfäste. Matrix är en betydlig toppigare klinga som har mer toppaktion. Jobbar ner till halva spöt och just denna klass så kan man utan problem sätta på en förtyngd streamer (6-7cm) och kasta obehindrat med.

dragon3.JPGdragon2.JPGdragon.JPG

Matrixspöt hann inte torka färdigt fören det var dags att hoppa på nästa Bushido klinga. Denna gång en 490-4. Samma komponenter som den innan men med lite mindre blingbling. Det blev ett riktigt bra torrflugespö som jag tycker. Med 3/4 dels aktion men ändå snabbt och med bra känsla så kommer denna klinga vara ett riktigt hett alternativ om jag ska bygga ihop en fyra till.

Burl3.JPGBurl2.JPGBurl.JPG

• 4 months later...

Nu fick jag lite tid senaste dagarna att bygga upp mina klingor som har legat ett tag. Det blev en 4a och en 6a. Customlackade Bushido klingor. Jag har testat båda och gillar dem skarpt. Bra ryggrad men ändå med helaktion. Mycket bra val för mig som gillar mjukheten i glasfiber men saknar ryggraden i kolfiber i glasfiberspön.

6anDSC_0128.JPG

DSC_0130.JPG

Klar med bilder i lite bättre ljus.

DSC_0143.JPG

DSC_0146.JPG

DSC_0147.JPG

4an

DSC_0136.JPG

IMG_20161001_112013.jpg

4an lyckades idag och jag tänkte hämta den i morgon.

Även 4an helt klar med lite bättre ljus

DSC_0152.JPG

DSC_0154.JPG

DSC_0155.JPG

• Like 3

• 2 weeks later...