Hoppa till innehåll

Rev senaste byggen


Stefan Nyberg

Recommended Posts

På 10/28/2016 at 08:29 Rev sa:

 

Pearsalls gossamer gray körde jag på det här spöt 

Tack för infon! Har aldrig använt silkestråd för spöbyggnad. Hur är styrkan på Pearsalls gossamer om du jämför med en A-tråd i nylon ? Lindar du med samma teknik?

Sen har kollat lite i tråden och du har fint sinne för detaljer. Lite nyfiken på hur du tänkte kring den där handtagsformen med greppcentrum mot rullfästet? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Silket är lite svagare men inget att oroa sig för om du ska linda det på hyfsat lätt spö.

Jag kör på samma sätt med både silke och nylon. enda skillnaden är egentligen att den är rätt mycket smalare och det kan bli lite mer pillrigt. Det som jag tänker på är att tvätta händerna ofta för att hudfettet sätter sig i tråden och kan vara kvar i den efter lackning. 

På detta handtag så är det mer eller mindre rakt över hela handtaget. som jag tycker när det gäller glasfiber, splitcane och andra helaktions spön i lägre klasser så är man inte lika beroende av ett stabilt och fast grepp som man får i ett fullwells handtag. Sen tycker jag även att denna form är riktigt trevlig att både hålla i och fiska med när det gäller lättare spön. samt att det ser riktigt snyggt och stilrent ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
9 hours ago Einarsson sa:

Coolt med genomskinligt! Tänk att ha en liten batteridriven LED-lampa med valfri färg som lyser upp igenom spöt. Fruktansvärt meningslöst och skrämmer säkert fisken men det hade kunnat se rätt ballt ut.

Haha ja om inte annat så kan det passa just nu i juletider som en detalj av jul utsmyckningen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Den tunna dekorlindningen är nice, jag skulle satt det på alla holklindningar också, old school. Men det här är bra. Snyggt och rent! "Svävande ringar" ger en märklig känsla av att spöringarna inte sitter fast och att de kommer ramla av vilken sekund som helst. Bra gjort!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago sloopy sa:

Den tunna dekorlindningen är nice, jag skulle satt det på alla holklindningar också, old school. Men det här är bra. Snyggt och rent! "Svävande ringar" ger en märklig känsla av att spöringarna inte sitter fast och att de kommer ramla av vilken sekund som helst. Bra gjort!

Tack :)

Ja just dessa vita klingor kan man göra precis vad som helst med. Otroligt tacksam färg för att använda vilken tråd som helst egentligen. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till grafit igen. Detta en Matrix klinga i klass 4 från American tackle. Snabb klinga med kraft. 

Dragonwood i ändarna på handtaget och trät på rullfästet. I övrigt TiCH färgade komponenter som delarna på rullfästet, snakeringarna och linföraren. 

IMG_20170207_180828.thumb.jpg.0c1d49d140ad35e580378b5ccbb9f7b0.jpg

 

Redigerad med Rev
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
4 minutes ago sloopy sa:

Old School seatrout special är grejer det!! :D Snyggt, Lågmält och gott hantverk som vanligt. B) Men vad är det för  ringar till sage spöt? Det ser ut som Fuji's tyngre flotta? 

Jag vet inte vad det är för fabrikat på dem eftersom jag fick ett kitt att sätta ihop. Men han ville ha keramik i ringarna för att han kör mycket sjunklina från land och det drar upp mycket grus och annan skit. Han hade upplevt att vanliga snakeringar slits betydligt snabbare än dessa med keramiska inlägg.
Men det är säkert PacBay, Fuji eller American Tackle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Rev sa:

Jag vet inte vad det är för fabrikat på dem eftersom jag fick ett kitt att sätta ihop. Men han ville ha keramik i ringarna för att han kör mycket sjunklina från land och det drar upp mycket grus och annan skit. Han hade upplevt att vanliga snakeringar slits betydligt snabbare än dessa med keramiska inlägg.
Men det är säkert PacBay, Fuji eller American Tackle

Förstod nästan att det var ett beställningsjobb där kunden valde komponenter. Och kunden har alltid rätt. Lite roligt ändå att kunden köper en klinga för typ 5000 kr och sätter på ringar för runt 100 kr som dessutom gör att spöt inte kan arbeta optimalt och som det var tänkt att göra. :wacko:Med spöguider i titan med lättaste keramikinlägget så kunde resonemanget gått ihop fast inte gjort det mer sant för det. I vilket fall, du bygger fina spön och hoppas du fortsätter lägga fina bilder på dina byggen här på edgen.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-06-05 at 11:01 sloopy sa:

Förstod nästan att det var ett beställningsjobb där kunden valde komponenter. Och kunden har alltid rätt. Lite roligt ändå att kunden köper en klinga för typ 5000 kr och sätter på ringar för runt 100 kr som dessutom gör att spöt inte kan arbeta optimalt och som det var tänkt att göra. :wacko:Med spöguider i titan med lättaste keramikinlägget så kunde resonemanget gått ihop fast inte gjort det mer sant för det. I vilket fall, du bygger fina spön och hoppas du fortsätter lägga fina bilder på dina byggen här på edgen.:)

Ja du har helt rätt men samtidigt så ville han ha ett snabbare spö än vad han hade idag (med samma komponenter). Så han fick ett snabbare spö. 

Tack :) det kommer jag göra. Ska försöka uppdatera lite oftare än vad jag gjort hittils 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan varven så måste jag även ut och testa lite alster som jag byggt till mig själv. Den nya favoriten har utan tvekan blivit en Bushido Fly 376-4 som jag gillar skarpt. 3/4 dels aktion, moderate/fast som gör att det inte är några problem att lägga kast på 20m. Så dem lilla pinnen har bra reserver även om jag sällan behöver kasta längre än 15m.

5936ceab370ef_atcprofil1.jpg.47b421d3d660b75813f51e13a22e2177.jpg

Kör även en hel del med 490-4 i samma serie nu när det börjar komma fram vulgata. 4an är det lite mer ryggrad i men ändå ett utomordentligt torrflugespö. Även om 376-4 klarar av större torrisar så brukar jag köra med kläckare på det och dun på 490-4. Dom passar mig betydligt bättre i aktionen så man kan kasta långsamt likväl som snabbt. Så mina Sage One 4 och 6 har fått samla damm i garderoben och det är väl så att de kommer få stå kvar där. Bushido fly 690-4 är en kastkanon som jag gillar mer än One 6an. Finns det större fisk så blir bushidon vald eftersom det är betydligt trevligare att drilla fisk på än vad jag upplever att Sage One serien är.

5936d02e67d27_fgelsjnfin.thumb.jpg.0cc7b0c4b7bc3b797360401ec569cb0b.jpg

IMG_20170603_175511_000.thumb.jpg.ee158ad84d630ceb6afef8c317cfffb4.jpg

IMG_20170603_185437_717.thumb.jpg.b97a156dbf0b61163b423b78891ddff8.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är inte varje dag som man får ett Ready to wrap kit från Epic skickat till sig (dock inte Epic som avsändare). Men kul och se vad det var och hur det var utformat. 

Går man nu i tankar på att bygga sig ett spö för första gången så måste jag säga att det ÄR ett bra kitt. Riktigt bra komponenter, Fint handtag, lack, lim och så vidare följer med. Dessutom en steg för steg manual (som jag snabbt spånade igenom) där det är bilder och står detaljerat hur man ska gå till väga. Kan rekommendera detta kitt om man vill bygga sig sin egna Epic.

Detta blev i resultatet av det kittet jag fick (bör sägas att detta kitt var öppnat och jag kan inte säga med säkerhet att detta är till 100% de komponenter och saker som hör till kittet).

sb4.thumb.jpg.cdcb4c913bb0671893c9705c42367571.jpgsb1.thumb.jpg.8ca23937b44292f96ff71557056388be.jpgsb2.thumb.jpg.e9d75a90258a32819525ef56e1cdd59b.jpgsb3.thumb.jpg.4462f8f87178300e01c6a79e8ce0da82.jpg 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar färgen på den klingan:). Jag har själv gått i funderingarna att bygga ett spö men frågan är om jag kommer att ha lugn och ro till detta med familj och allt. Jag kanske lägger en beställning hos dig. Skickar ett pm iaf inom det närmsta med lite frågor.

Keep up the good work.

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago crazy sa:

Gillar färgen på den klingan:). Jag har själv gått i funderingarna att bygga ett spö men frågan är om jag kommer att ha lugn och ro till detta med familj och allt. Jag kanske lägger en beställning hos dig. Skickar ett pm iaf inom det närmsta med lite frågor.

Keep up the good work.

Johan

Jag tycker att det är få snygga blå färger på spön idag men denna var faktist riktigt snygg.

Haha ja det kan vara lite rörigt när barnen härjar. Men det som är skönt med Spöbyggnad är att det är många små steg som man kan göra ett i taget om nöden kräver det :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Såhär års så brukar det komma lite småfix efter semesterns små tråkiga händelser. Bland annat ett Sage Method som kom i kläm.

1.jpg.688631c6c58b6b738f654482b85e6f80.jpg

2.jpg.948bf4370b33392f6fed60f2667e8e41.jpg

3.thumb.jpg.83b42df9407eff14c48563f8fc8d1ccd.jpg

Man får höra ett och annat udda sätt som folk har haft sönder sina spön på.

Jag själv hade en hund (Amstaff) som älskade att vara ute vid skön, tugga på pinnar och dessvärre så var även kork något som höll i smaken en gång. Han tuggade på handtaget (som jag lagt monterat på den bänk) och när jag sa åt han och sluta så ställde (den fan) han sig upp och såg busig ut. När jag kom ca 2meter ifrån han så vände han sig om och sprang full vart in i skogen med handtaget i käften.
Spöt höll lyckligtvis men handtaget behövde lite fix. Arg som aldrig förr då men rätt roligt såhär i efterhand :)

Har du vart med om, gjort något som är lite mer än det vanliga sättet att ha sönder ett spö på? Berätta gärna :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Åter igen så har det vart ett tag sedan jag uppdaterat denna tråd. Nästan ett år sedan om man ser tillbaka. Jag har haft fullt upp med det mesta. Både bygga spön, försöka hitta en lokal till det vilket jag lyckades göra för ett par veckor sedan. Bytt jobb och bransch efter 19år på samma ställe krävde en del tid. Men allt har gått bra och blivit till det bättre.

Flugspö byggandet har egentligen sista året handlat om 2 kategorier. Den ena i detta inlägg är American tackles Bushido serie som jag personligen gillar skarpt men som till min besvikelse har blivit nerlagd.
Det är klingor som är medium snabba i lägre klasser och medum/fast från klass 6 och högre. Dessvärre är dessa Amerikanskt klassade och en klass 3 kastar en 4ans lina, en #5 en 6ans lina. Lättkastade spön som håller lite samma känsla som glasspön vid drillning men som återhämtar sig snabbare vid kast. Upp till klass 5 så är det riktigt fina mygg/torrflugespö och 6-8 mer spön för kust och 8-10 är fina gäddpåkar. Dessvärre så är klingorna räknade av vad som finns kvar och endast någon per klass som är liggandes på lager.

Lägger även en länk under varje bild om någon skulle vara intresserad av ett se fler bilder från något spö.

Det har blivit 2st 9fots klass 3 spön som jag tycker gör sig fint för torrfluga efter regnbåge, harr och öring i sjö. 9.0 fots klass 3 har gjort sig fint vid flytringsfiske under våren. 

bf3902.thumb.jpg.1f64c140bbd5f15fcdcf702c347ed972.jpg

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2032744773636818&type=1&l=1f44113090

1834747433_Bushido390.thumb.jpg.deba6c23827854164479def75e21df2a.jpghttps://www.facebook.com/media/set/?set=a.2018777701700192&type=1&l=10581e8bf4

Även ett klass 5 spö som jag tycker är ett bra allroundspö som är snabbt nog att kasta förtyngda streamers med likväl som det är en bra klinga för roliga drillningar och som flexar ner till 3/4 av spöt.

BF5901.thumb.jpg.d585487d646d3bad9a2acadf5b4b4980.jpg

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2041640022747293&type=1&l=ed45efae13

Denna Klass 9 klinga har jag gjort till mig själv då jag tycker den passar utmärkt till gäddfisket. Den medium snabba aktionen känns bättre tycker jag personligen än ett snabbt spö när man är ute på sjöar där det kan blåsa upp lite. Även detta lättkastat och bär upp de största flugorna.

BF990.thumb.jpg.fe28aa01dad8121d04eb9dd55bdc78e9.jpg

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2037842213127074&type=1&l=d36011a64b

Sista i detta inlägg är det spöt som jag och två till byggde i american tackles monter under sportfiskemässan tidigare i år. 

sm2.thumb.jpg.e87262afeee0999faafa14292d75e45c.jpg

Redigerad med Rev
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...