Jump to content

Recommended Posts

Posted

Made-in-the-USA quality? Är det bra?

o ingen Danielsson.

Pip

Made in the USA stod som plus i testet på i alla fall Abel Super 4N-rullen. Så ja, det verkar i alla fall testarna se som något viktigt.

Posted

Har inte synat testet alltför noggrant själv men såg att de skrev om hur de gjorde för att välja ut testrullarna. Detta genom att de frågade de flesta tillverkarna antagligen Danielsson också om de ville skicka en rulle som kunde testas. var hittar ni att det är en fördel med en usa-tillverkad rulle? I resultatet nämns inte ens ursprungslan?

Posted

Har inte synat testet alltför noggrant själv men såg att de skrev om hur de gjorde för att välja ut testrullarna. Detta genom att de frågade de flesta tillverkarna antagligen Danielsson också om de ville skicka en rulle som kunde testas. var hittar ni att det är en fördel med en usa-tillverkad rulle? I resultatet nämns inte ens ursprungslan?

Last time we did this test, we had a pretty good idea of who would win. This year, there were so many contenders that we had no idea who would emerge victorious. However, when the results were tallied, one reel, above all others, embodied what we were looking for: the Lamson Litespeed IV. It's light, has a huge arbor, and an incredibly strong and smooth drag. Top that off with great ergonomics, Made-in-the-USA quality, and a hard-as-nails finish and we've found our winner!

Pip

Posted

Ok det hade jag missat. Men detta verkar ju inte vara en faktor i själva bedömningen då landet inte är ett kriterie. Sen kan jag hålla med om att kriterier som ljud och utseende är väldigt subjektivt. Har fiskat med en f3w rulle från Danielsson som var trevlig. nu kommer jag få en massa mothugg men detta är högst subjektivt, men jag förstår inte hypen kring dryfly-rullen. Säkert riktigt bra rulle men ful som stryk enligt min mening.:-P

Posted

Danielsson verkar inte vara med.... Eller hsr jag missat något?

Jag gillar Danielsson original men den har ingen riktig broms, så den skulle få extremt lågt poäng på max motstånd. Vad gäller de andra Danielsson rulla har de väldigt jämna bromsar på lågt motstånd men enligt mig iaf har de katastrofal startmotstånd så fort man skruvar åt bromsen lite... Så jag jag tror att de skulle hamna väldigt långt ner... 

Posted

Nu gav iof bromsen bar 20 poäng och, sen var ju look and feel, och en massa annat som hållbarhet osv, sen kan det ju vara så att Danielsson inte skicka någon rulle,

men tror att f3w 4-7 hade stått sig bra.

Posted (edited)

Personligen så tycker jag att dessa shootouts kan vara väldigt vilseledande, speciellt för dem som inte har flugfiskat så länge.

Höga poäng för att en rulle väger lite, är snygg osv. Vill man alltid ha den lättaste rullen, eller vill man ha en rulle som balanserar väl till det spö man använder?

Motstånd i bromsen är ju konkret, men man kanske inte måste ha en superbroms i dessa klasser. Men alla dessa subjektiva faktorer som redan nämnts ger jag inte mycket för, då det är de som gör testet som bedömmer vad de tycker.

Okej, mina reflektioner är väl inga nyheter för många här, men kanske kan det hjälpa någon novis.

Jag tror inte att det finns någon rulle, något spö eller lina som är bäst i världen för alla. Däremot finns det väldigt mycket bra utrustning till alla.

Så lita inte blint på tester, utan testa själv.

För övrigt så är Danielsson Orginal skitsnygga. ;)

Edited by Hatchmania
Posted

Håller med dig hatchmania om att dessa tester inte säger allt och kan vara vilseledande. Samt att spö,rulle och lina är subjektivt i bemärkelsen om vad man föredrar. får dock känslan att Danielssons flugrullar är en helig ko. Skulle jag vara konspiratorisk av mig skulle jag anta att detta test inte mött samma kritik om denna rulle varit med och dessutom vunnit. Intressant är att du bemöter just de punkter som någon annan valde att kritisera med originalrullen, dvs dålig broms samt vikt. :-P då det görs en del förfrågningar av arten "vilken rulle ska jag köpa?" på forumet så tipsas det flitigt om originalrullen. Varför gör man detta om den har kass broms och väger " mycket"? Vad gör att folk ska välja den? För att den är svensk? För att den är "snygg"? undrar bara varför denna rulle är så populär ;-)

• Like 2
Posted

Håller med dig hatchmania om att dessa tester inte säger allt och kan vara vilseledande. Samt att spö,rulle och lina är subjektivt i bemärkelsen om vad man föredrar. får dock känslan att Danielssons flugrullar är en helig ko. Skulle jag vara konspiratorisk av mig skulle jag anta att detta test inte mött samma kritik om denna rulle varit med och dessutom vunnit. Intressant är att du bemöter just de punkter som någon annan valde att kritisera med originalrullen, dvs dålig broms samt vikt. :-P då det görs en del förfrågningar av arten "vilken rulle ska jag köpa?" på forumet så tipsas det flitigt om originalrullen. Varför gör man detta om den har kass broms och väger " mycket"? Vad gör att folk ska välja den? För att den är svensk? För att den är "snygg"? undrar bara varför denna rulle är så populär ;-)

Med tanke på resten av mitt inlägg, så var det en gnutta humor i det sista.

Men visst är Danielsson populära för att de är svensktillverkade, liksom amerikanarna värnar om sina fabrikat. Personligen tycker att det osar kvalité om Danielssons rullar, plus att deras service är outstanding.

Just Orginal rullarna tror jag har fått lite kultstatus också. Har full förståelse för alla som inte gillar dem, till en början gjorde inte jag det heller. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. :)

Och bara för att många här gillar Danielsson, så måste ju inte alla göra det.

Posted

ja och mitt inlägg är tänkt att se med glimten i ögat också :-) ogillar egentligen inte Danielssonrullar överlag utan mest originalrullen :-P tycker det är bra att folk stödjer en rulltillverkare härifrån och kvalitén säger jag inget om, bara svårt att se hypen. Personligen tycker jag en lamsonrulle andas lika mycket kvalité plus livstidsgaranti om jag inte missminner mig. Dessutom får den ju bäst i test ;-) haha, jag bara skojar :-)

Posted

Håller med fegge här, Danielsson verkar heliga.  Svårt att se hypen lite jag med faktiskt.

Man får mothugg direkt från nån danielsson älskare. Trots att min Orvis hydros har mindre start motstånd t ex när man ställer bromsen, och är snyggare ;P  Originalen har ju inte ens knarr? vafan.

Posted

Hörö du din orvis älskare ;)

Inte för att jag älskar danielsson överdrivet mycket. Men gillar deras filosofi och att de är grymt kvalitativa.

Att de är svensktillverkade är en bra bonus i form av att det faktiskt går att driva ett företag här i Sverige, där kvaliteten kontra priset är faktiskt riktigt shysst. Bäst i test eller men det fick vi ju aldrig veta.

/ e

• 4 weeks later...
Posted

När det gäller kvalitet kontra pris är väl Danielsson oslagbara, risken är väl att dom kommer få lägre status nu när dom är så billiga :)

Posted

Danielssonrullarna är av grym kvalitet men tycker ändå de är lite tråkiga, ungefär som Volvo. Jäkligt pålitliga, populära och hög kvalite men de e **** inga Ferrari som man vänder sig om efter när den susar förbi. Sålde min Danielsson/Loop LW4seven för jag tyckte det var så tråkigt med rulle som alla andra har.

Posted

Sant Eson men det finns en anledning till att dom är så populära också som du säger. Grymt pålitliga :) jag har själv ägt en hel del rullar och av dom jag gillat mest så ligger loop/danielsson och danielsson i topp tillsammans med en rossrulle jag fått tag på. :)