Hoppa till innehåll

Erfarenheter av Fiskekort via mobil?


Koh-i-Noor

Recommended Posts

Hej! Vårt fiskevårdsområde funderar på att införa denna service till fiskare. Tacksam för alla synpunkter och rekommendationer när det gäller detta!

 

Vilka företag rekommenderas?

 

Redovisning av intäkter försäljning mmm!

Ja tack !  Det är så bekvämt att kunna köpa sitt fiskekort i förväg + att inte behöva köra runt och hitta ställen att köpa. Jag skulle rekommendera alla försäljare att se till att denna möjlighet finns. Om det blir dyrare - lägg denna kostnad över på kunden ( fiskaren ) det betyder så lite för oss som vill ut och fiska. Tjuvfiske är ju för de flesta inget allternativ så vi låter kanske  bli att använda ditt / ert fiskevatten istället.

Tight lines !  Steen

Redigerad med sovereign
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Via datorn då, är det OK?  :)

Ja, det är också ett alternativ. Men även de som inte har dator bör kunna köpa fiskekort. Ju fler alternativ, desto bättre.

 

Jag vet ett fiskevårdsområde i Jämtland som valt bort både mobil- och datoralternativet i syfte att gynna de lokala handlare som säljer fiskekort. När man går in till fiskredskapsaffären kanske man också passar på att köpa ett par flugor och lite tafsmaterial, eller köper man kort på macken så tankar man samtidig, resonerar de.

 

Själv tycker jag det är trevligast att köpa fiskekort hos någon gubbe i en stuga nära fiskevattnet...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

iFiske är enligt mig ganska värdelöst då dem kräver att man har ett utskrivet fiskekort med sig när man fiskar. Helt idiotiskt då det är mycket smidigare att bara ha kortet i mobilen och dessutom slippa skriva ut en massa A4-papper som sedan slängs.

Mycket av smidigheten med att sköta kortköpet via mobil eller dator försvinner ju onekligen. Var med om det vid ett tillfälle förra sommaren och hade inte tillgång till skrivare... Tjurigt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag har använt ifiske ett antal gånger. Utan utskrift men med fiskekort i både sms och mejlform. Har inte uppfattat kravet på utskrift.

Men!

Man kan skaffa konto där och på kontot syns alla dina köp av fiskekort.

Alltså även utgångna kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är också ett alternativ. Men även de som inte har dator bör kunna köpa fiskekort. Ju fler alternativ, desto bättre.

 

Jag vet ett fiskevårdsområde i Jämtland som valt bort både mobil- och datoralternativet i syfte att gynna de lokala handlare som säljer fiskekort. När man går in till fiskredskapsaffären kanske man också passar på att köpa ett par flugor och lite tafsmaterial, eller köper man kort på macken så tankar man samtidig, resonerar de.

 

Själv tycker jag det är trevligast att köpa fiskekort hos någon gubbe i en stuga nära fiskevattnet...

Yes, men har man packat grejor en timme och kört med båt en timme på trailer och sedan upptäcker att man inte får tag i någon blir man förb... Det fall jag tänker på är ett företag som inte höll öppet enligt tiderna på sin egen hemsida.

Köper numera inget där. Alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu varit inloggad på mitt ifiske-konto och kollat.

Samtliga gamla fiskekort jag har köpt ligger kvar.

För mitt favoritvatten för göstrolling finns inget krav på pappersutskrift.

Fördelen med konto är ju att givet mobil täckning kan man logga in på vilken enhet som helst och se att jag har gällande fiskekort...jag har dessutom varken betalkort eller telefonnummer kopplat till kontot. Skulle min mobil bli obrukbar och en tillsynsman dyka upp kan jag legitimera mig och lämna ut inloggningsuppgifterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat upp det här med Kjell Ideskär på iFiske. 

Det finns inget krav på utskrift från iFiskes sida däremot så finns det något enstaka FVO som har beslutat att utskrivet fiskekort måste vara tillgängligt.
Det känns ju ganska bakåtsträvanade av ett FVO som köper in en digital tjänst att samtidigt begära utskrivna kort? Det förstör ju lite poängen med tjänsten kan jag tycka? (exemplet vi diskuterade var sjön Glan som tydligen krävde utskrift)

Oavsett så ska det i så gott som samtliga andra fall räcka utmärkt att bara visa upp kortet på mobilen om man köpt genom iFiske.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köpa med Swish eller SMS (ifiske) är super. Förutsätter ju mobiltäckning dock, vilket kan vara lite si och så även här i de södra obygderna. Att det skulle inbjuda till tjuvfiske kan väl inte spela någon som helst roll. Det är ju enligt min erfarenhet ALDRIG någon som kollar fiskekorten ändå :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...