Jump to content

Recommended Posts

Min  gamle kompis ringde alldeles nyss. Han hade varit ute på sydkusten och fiskat lite havsöring. Allmänt frusen är han och nu frös han mer än lovligt!

Då ringer han mig - som han tror vet allt :)

Han  vill ha vattentäta handskar med Merinoull!

Jag har inte en blekaste aning vad man kan hitta på. Själv är jag inte frusen och brukar rekommendera avklippta fleecehandskar som  jag blöter ner med en gång.

Bertil vägrar. Torrt och varmt skall det vara. Vet att han använder vattentäta handskar sedan tidigare. Eventuellt är de Vision-märkta.

Han ursäktar sitt handikapp med att han snart är 70 vårar :)

Har ni något förslag till min frusne vän?

Simms fold over mitten. Blöta.. Blir inte varmare än så.

Sydkusten är tuff mot de tuffa.. ;)

Ja, de där tror jag på också!

...men inte kompisen.... Han vill vara torr också!

Min personliga åsikt är att det han efterlyser är en för mig hopplös produkt. En gåta hur man överhuvudtaget kan fiska med heltäckande handskar....

Men nu vill han ha det så därför pejlar jag lite :)

Kanske någon med samma fetish som Bertil?!

Torra funkar inte. Vi som vågsurfar på vintern har ju våtdräktsvantar av en anledning. Sealskinsvantar är vattentäta. En tunn merino under är nog det bästa Bertil kan få om han måste vara torr.

De blir kondens så in i. Tillräckligt för att jag skulle reklamera

Jo, själv är jag lite frusen av mig när jag blir ståendes på ett och samma ställe och varvar gärna Sealskinz och Simms avklippta torgvantar i ull. Simms fram till att det blir för kallt och därefter Sealskinz.

Som Cristoffer skrev riskerar det att bli blött med Sealskinz ändå, skall låta det vara osagt om det är för att det läcker in vatten, kondens eller bägge och. En tunn merino-liner under kanske vore en variant som Jeppe skrev.

Lycka till :)

Personligen har jag stora problem med mina händer när det är kallt ute jag kan tom få ont i fingrarna om det är runt +10 och jag står still. Problemen kommer av att jag har misshandlat mina händer genom fisket samt i jobbet. Den enda lösningen jag har hittat som nästan funkar är neoprenhandskar.

På ovansidan i handsken kan man lägga en handvärmare, fördelen är att det är varmt nackdelen är att det kan uppfattas som knöligt samt att man kan bränna sig om värmaren ligger direkt mot huden. Ett annat tips kan vara att när det börjar bli kallt så kan man hälla varmt vatten i handsken och sen köra ner handen, nackdelen är att inom en hyfsad snar framtid så är handsken kall igen. Man borde även kunna limmar alla sömmar på neoprenhandsken eftersom det är via sömmarna som vattnet kommer in i handsken. Jag har själv inte provat det men tanken har slagit mig ett par gånger när det känns som fingrarna ska lossna.

Ett par klippta fleecevantar från maxi för 20spänn slår simms torgvatar som kostar 10ggr mer.

Låt ringfinger och lillfinger vara hela. Varma även när dom är blöta.

Eller får han bita ihop eller fiska på våren ;)

Bra blodomlopp är inte att förakta! :mellow:

sanning!

jag klarar mig bäst kalla dagar med att ha en sjuhelvetes massa på överkroppen, så mycket att det blir alldeles för varmt, ett par axeljuck och varmt blod sprutar ut i händerna. Vantarna är alltid ett par tunna med avklippta fingrar i en blandning av merino och opossum. Köpte dem från NZ för många år sedan och dem är svinbra, hittar tyvärr inte var man får tag på fler.

Vid blåst finns det inget som hjälper, då får man värma händerna emellanåt i bra värmefickor så att de blir dugliga ett tag till

Den bästa medicinen mot frusna fingrar är att slunga armarna och låta centrifugalkraften skicka ut blodet i fingrarna. Bästa effekt får man om man låter sig frysa till ordentligt om fingrarna. Det gör ordentligt ont när blodet kommer tillbaka men gör man det rätt så kommer man att kunna stå länge efter det utan att behöva göra något mer. Hur man håller sig torr vid fiske vet jag dock inte, ett par handskar som täcker fingrarna helt och är vattentäta gör ju att känslan när man ska ta hem linan försvinner nästan helt.

Edited by FlyFly

Den bästa medicinen mot frusna fingrar är att slunga armarna och låta centrifugalkraften skicka ut blodet i fingrarna. Bästa effekt får man om man låter sig frysa till ordentligt om fingrarna. Det gör ordentligt ont när blodet kommer tillbaka men gör man det rätt så kommer man att kunna stå länge efter det utan att behöva göra något mer. Hur man håller sig torr vid fiske vet jag dock inte, ett par handskar som täcker fingrarna helt och är vattentäta gör ju att känslan när man ska ta hem linan försvinner nästan helt.

Min gode vän är fullständigt medveten om det där efter 60 års fiske året runt....

...han söker ändå efter ett för honom bättre alternativ :)

Varför ens fråga kan man ju tycka då.. ;)

För att han hoppas att det dyker upp nya bättre alternativ än vad han själv vet.

Utvecklingen går fort och det är inte lätt att hänga med.

Denna tråden har även öppnat ögonen på mig vad gäller Sealskinz.

...och det där med gummihandskar kanske är något som kan testas?

Sealskinz orginal var ju som stickade fingervantar eller kanske tygaktiga med membran... mina var för smala i fingrarna trots större storlek, ströp blodcirkulationen... men idag finns väl mer utvecklade varianter.

Edited by Bolander

Jag kör julas billiga neopren som finns på fiske hyllan. Vafan det är inte värdens bästa märke men köp 2 eller 3 par och byt om det skulle bli för blött du har ända bara betalat en liten slant jämfört med dyra märkesvantar. Tanten stickar just nu ett par torgvantar till mig att ha utanpå som förstärkning när man flyttar sig eller bara sitter och filosoferar. Även handledsvärmare är en fin sak att ha.