Hoppa till innehåll

Köpte Nytt spö (Hardy Zenith 15ft) Dock limm på spöringen?


Sorush93

Recommended Posts

Hejsan allesammans!

 

Idag hämtade jag mitt Hardy Zenith 15ft som var beställt till mig. Jag kollade igenom spöt och deet såg väldigt fint ut dock på den tredje spödelen så märkte jag en liten limmklump i/på spöringen, på bilden ser det ut som att de är spöringen själv de e dock lim. 

 

Själva klumpen e len och mjuk och sticker inte ut någonstans, dock undrar man fortfarande om det kan hämma fisket? de är INTE så att spöringen gått sönder och de har försökt limma de utan de har helt enkelt blivit en mini klump när de limmade på spöringarna redan i början.

 

Vad tror ni? ska jag tillbaka med spöt och vänta på en ny leverans? eller detta kanske inte hämmar spöt alls? vad tror ni? 

 

Länkar bilder nedan. Tack i förväg!

post-15614-0-75134500-1424182229_thumb.j

post-15614-0-20919700-1424182237_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag tycker såhär: Du har köpt ett premium-spö = ett spö helt utan fel som kostar en del mer än många andra spön på marknaden. Köpt på vanliga marknaden då skall du inte acceptera att spöt ser ut så. Du är tveksam till om det har någon betydelse, det räcker - det kommer alltid att reta dig ! Har du köpt billigt på nätet så kan det ju kanske vara en annan sak.

Enligt mig så är det fel på dina vara ( ditt spö ) säljer kan då välja hur han vill åtgärds det men det skall ske inom rimlig tid. Kan felet inte åtgärdas kan du häva köpet dvs. få pengarna tillbaka.

( komsumentköpslagen  § ?)

 

Lycka till !   Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såhär gick det!

 

Butiken precis som många er tyckte att de inte var något fel. eller att de skulle hämma fisket.

 

dock eftersom jag e vän till Drugge så drog jag vidare detta problem till honom. Snabbt och enkelt sade han skicka tillbaka spöt, de är inte acceptabelt, han sade precis som Soverreign. ett spö i denna prisklass ska inte ha en skråma på sig. 

 

gör jag något själv kommer det enbart att krångla till situationen. 

 

Nu så hjälper min fiskebutik mig med detta problem.

Redigerad med Sorush93
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt mig gjorde du helt rätt. Naturligtvis kunde du "fixat till" det och om du lämnat kvar det så hade det nog inte påverkat så mycket, tror jag.

Hade du haft samma problem med ett icke premiumspö så hade du fått många kommentarer typ, "lämna tillbaks skiten" och "man får vad man betalar för".

Du har köpt och betalat ett premiumspö och då ska det inte vara "limmkladd" på ringarna, tycker jag. Vilket jag är övertygad om att även Hardy tycker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Herregud...  Det är ett arbetsredskap du köpt, inte en prydnadsgrej.

Efter första turen till älven så kommer det att ha smuts på handtaget, små repor i lacken, skrap i rullfästet och annat som visar att det är använt - precis som det skall vara!

 

Du får naturligtvis göra som du vill men ofta går reklamationshysterin till fullkomlig överdrift - dessutom är det ju inget som företagen gör gratis , varenda krona som hanteringen kostar tas ju ut i senare led och drabbar alltså samtliga kunder med totalt sett högre priser.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Herregud...  Det är ett arbetsredskap du köpt, inte en prydnadsgrej.

Efter första turen till älven så kommer det att ha smuts på handtaget, små repor i lacken, skrap i rullfästet och annat som visar att det är använt - precis som det skall vara!

 

Du får naturligtvis göra som du vill men ofta går reklamationshysterin till fullkomlig överdrift - dessutom är det ju inget som företagen gör gratis , varenda krona som hanteringen kostar tas ju ut i senare led och drabbar alltså samtliga kunder med totalt sett högre priser.

 

Anser att ett spö i den prisklassen ska vara helt 100% i finishen och hålla som ett arbetsredskap i alla väder i många år,

 

Finns nog ingen här som hade accepterat en bula i motorhuven på sin nya bil fast den bara ska förflytta arslet

från punkt a till b trotts att den slits och blir skitig av att användas..

 

men lacken på ringen hade varit en baggis att pela bort med en kniv utan att skada ngt på ringen :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Herregud...  Det är ett arbetsredskap du köpt, inte en prydnadsgrej.

Efter första turen till älven så kommer det att ha smuts på handtaget, små repor i lacken, skrap i rullfästet och annat som visar att det är använt - precis som det skall vara!

 

Du får naturligtvis göra som du vill men ofta går reklamationshysterin till fullkomlig överdrift - dessutom är det ju inget som företagen gör gratis , varenda krona som hanteringen kostar tas ju ut i senare led och drabbar alltså samtliga kunder med totalt sett högre priser.

Du har natuligtvis rätt i vad du säger men ändå är det väl just reklamationsrätt, garantier och liknande som man betalar för när man köper något som är betydligt dyrare än det normala.

Jag håller med dig att det ibland går lite förlångt med reklamationer men jag hade blivit besviken om jag hittat brister/slarv på en dyr vara.

Personligen vet jag inte hur jag gjort i just detta fallet men jag vet att jag alltid funderat på om jag fått ett måndags ex.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så länge som felet är kosmetiskt och inte funktionellt så skulle jag inte bry mig för fem öre. Jag betalar inte en massa pengar för kosmetika på ett spö utan lägger pengarna på hur ett spö beter sig. Skulle jag ändå vara irriterad över en lite klick lack (vilket jag aldrig skulle vara) så skulle jag bara ta bort den med en vass kniv.

 

Precis som sunray skriver så ser spöt inte nytt ut efter några timmars fiske i alla fall och en droppe lack gör varken till eller från.

 

Men om har du tänkt att ha spöt i en glasmonter med spotlights så förstår jag dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då Har jag en fråga, om man nu inte skulle skicka tillbaka detta, hur skulle ni gjort? inte rört den? skrapat bort den (kan hända att de väser till kanterna) eller hade ni eldat?

 

Nyfiken bara, 

 

Om du värmer det lite lätt så blir  lacket  mjukare och borde  gå att pilla bort med nageln. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En mattkniv, hobbykniv eller ett rakblad på utsidan och sedan pillar du bort resten med nageln......kanske skulle nageln kunna fixa det helt o hållet......

Förstår känslan och tycker också att ett premiumspö skall man kunna ställa krav på (har själv råkat ut för skeva GLooomis-spön) men den lilla lim/lackborde inte vara det minsta problem att pilla bort utan att det blir nån åverkan på spöt i övrigt.....och det är väl bara att väga graden av ansträngning som resp alt medför och sen välja det som känns som minst besvär

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nageln räcker. Det händer att jag spiller lack på ringar när jag bygger. Brukar aldrig vara några problem att peta bort det. Kniv skulle jag nog vara försiktig med. Man vill inte skada kromet. 

 

Om det sedan ska reklameras, det är en annan diskussion. Du gjorde rätt som skickade tillbaks det. Tycker nog också att en sån sak skall märkas vid slutbesiktning. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...