Hoppa till innehåll

Inspirationstråd Wolly Bugger.


double action

Recommended Posts

Är de? I beskrivningen står det ju att man får två bitar, en för större flugor och en bit för mindre flugor?

Har läst bra om dem på amerikanska forum men å andra sidan har de ju en förkärlek till stora grejer där borta.

Den stora frågan för mig är om de är tillräckligt mjuka för att ge rörelse i vatten. Å andra sidan har jag hitills varit extremt nöjd med Whiting så jag har lite svårt att tro att de erbjuder "Bugger pack" om fjädrarna inte ska vara bra för det ändamålet.

Klart de går att använda! Det handlar bara om tycke och smak! Är det svart du är ute efter kan du få köpa min bugger pack för halva priset, så jan du ju testa själv om de är lagom hårda.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Diskussionen om hårda eller mjuka hackel är egentligen värd en egen tråd.

 

Jag pratade med en erfaren Emfiskare och sade att jag ville ha mjuka och lättrörliga hackel på mina Ullsock. Han replikerade att han ville ha relativt styva hackel, då de "förde mer oväsen" i vattnet.

 

Kanske är det så även med våra WB? Ett styvare hackel flyttar mer vatten och vibrerar lättare, medan ett mjukt hackel ger en fin visuell upplevelse.

 

Frågan är - vad är bäst? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

'Chickabugger', med hackel och stjärt av chickabou:
 
nh_chickabugger.jpg

 

 
'Really Woolly Bugger', med hackel och stjärt av rävsvans (håren spinns i trådloop för hacklet):
 
rwbugger.jpg

 

 

Den senare visade sig vara så populär hos bågarna att jag fick göra Tony Spezio's bugger 'Chili Pepper' på samma sätt.

 

'Really Woolly Chili'

 

rwchili.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-824-0-23092600-1425979923_thumb.jpg

 

Torills Killer aka Kolakiller

 

Som vilken WB som helst men med orange tag. Torill band sina med virkad tag, men det tycker jag är att överdriva.

 

Här bunden på en skum krok, Partridge predator-gädda-nånting. Jag har inte lyckats kroka en enda öring på den här kroken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följer denna tråd med stort intresse! Många fina WBs, extra svag för dina, Bigsalmons... ser ruggigt farliga ut.

Har själv bara bundit torrt, men tänkte prova på några WBs nu och skulle behöva tips ang. hackel och krok. Vilken är den bästa streamerkroken enligt er? Vilka storlekar bör jag binda? Fiskar strömmande fjällvatten med öringar upp till 5-6kg. Tipsa mig gärna om ett bra WB hackel också, som inte kostar skjortan.

Tack på förhand:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följer denna tråd med stort intresse! Många fina WBs, extra svag för dina, Bigsalmons... ser ruggigt farliga ut.

Har själv bara bundit torrt, men tänkte prova på några WBs nu och skulle behöva tips ang. hackel och krok. Vilken är den bästa streamerkroken enligt er? Vilka storlekar bör jag binda? Fiskar strömmande fjällvatten med öringar upp till 5-6kg. Tipsa mig gärna om ett bra WB hackel också, som inte kostar skjortan.

Tack på förhand:)

 

Min WB-krok framför andra är Gamakatsu F-314. Det är den jag binder de allra flesta på, och då helst i stl 4 och 6. Krokskaftet är kortare än på en streamerkrok, så flugorna blir inte så stora som det låter. Jag använder den ända upp till stl 1.

 

Vill du binda mindre WB så gillar jag Kamasan B-170 eller Dohiku 302. Dohikus streamerkrok är inte heller dum. Heter helt enkelt Dohiku S. (www.dohiku.eu)

 

Köp sydda schlappenhackel. Kostar inte speciellt mycket och finns i de flesta färger. Om du funderar på en hel sadel kan du med fördel titta i webshoppar i USA. Mycket billigare och frakten blir ofta inte mycket högre än inom Sverige. Glöm inte att räkna med momsen bara (+25%). Om några veckor är det fiskemässa i Jönköping. Om du har möjlighet finns det många gånger tillfälle att fynda där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Baby Woolly Bugger... som vilken WB som helst, men lite mindre än dom man oftast ser (här #14).

Stjärt av underhår från kanin. Verkligen ett bra material för en fladdrig hårstjärt även på dom små.

 

babybugger.jpg

 

 

Baby Chili Pepper... som vilken CP som helst, men mindre (här #14).

 

babychili.jpg

 

 

Man vet inte om fisken man får verkligen huggit eller bara av misstag sugit in dom i den ointresserade gäspningen. In åker dom iallafall lätt.  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina flugor alla gör. Måste själv vara grovt störd när jag kollar på alla era fina flugor och tänker: Undra hur mkt de skulle kosta att köpa av dom en bunt flugor..

Jag gillar flugfiske det gör jag. Men jag har hitills bundit typ 3 flugor i hela mitt liv varav 1 sen jag började flugfiska. :D

Tänk om man kunde bli lite mer intresserad i flugbindning också så man kanske nån gång måste lära sig vad fisken faktiskt tar på och försöka efterlikna detta på plats. Det hade varit drömmen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den minsta Woolly Bugger jag bundit... Micro Bugger (#32):

 

post-4585-0-38641800-1426066471_thumb.jp

 

 

Experimentet som blev min mest skrämmande bugger... Rubber Bugger (a.k.a. Chocker Bugger).  Hackel av gummiben men kanske (trots alla dessa) t.o.m. skrämmande nog att avskräcka Bigsalmon:

 

post-4585-0-69836000-1426066197_thumb.jp

 

 

Men den här är den absolut EFFEKTIVASTE bugger jag fiskat med. Jag fick några stycken av Richard Komar när jag var i USA. Jag har fortfarande inte hittat gummiben med rätt diameter, så denna fiskar jag bara med när inget annat fungerar. Någorlunda smal stjärt med få strån som kanske duger åt Ismo. Att den duger åt Bigsalmon vet jag dock.  :P

 

post-4585-0-83485800-1426066005_thumb.jp

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min WB-krok framför andra är Gamakatsu F-314. Det är den jag binder de allra flesta på, och då helst i stl 4 och 6. Krokskaftet är kortare än på en streamerkrok, så flugorna blir inte så stora som det låter. Jag använder den ända upp till stl 1.

Vill du binda mindre WB så gillar jag Kamasan B-170 eller Dohiku 302. Dohikus streamerkrok är inte heller dum. Heter helt enkelt Dohiku S. (www.dohiku.eu)

Köp sydda schlappenhackel. Kostar inte speciellt mycket och finns i de flesta färger. Om du funderar på en hel sadel kan du med fördel titta i webshoppar i USA. Mycket billigare och frakten blir ofta inte mycket högre än inom Sverige. Glöm inte att räkna med momsen bara (+25%). Om några veckor är det fiskemässa i Jönköping. Om du har möjlighet finns det många gånger tillfälle att fynda där.

Tack för snabbt och utförligt svar!

Har beställt en del material idag, postar kanske en bild om jag får till någon jag blir nöjd med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...