Jump to content

Inspirationstråd Wolly Bugger.

double action

Recommended Posts

vilka för / nackdelar ni ser i längre vs kortare hackel? Gärna hör era åsikter... /s

Ser själv det som NATURLIGT! ..stjärtar är smala..i vatten levande organismer...oftast!..inte alltid...men oftast.

Det enda jag kan tänka mig med en fet stjärt..är att den sjunker horisontellt...då.

Men skulle då ev. förtynga skallen ...att få den att gå rätt med smal stjärt.

Fet röv lever inte..i detta fallet.

En stjärt av marabou blir nästan ingenting när den är blöt, så där behöver "röven vara fet". En stjärt av räv behåller volymen betydligt bättre och kan göras tunnare.

Tycker du dock inte att många görs VÄLDIGT feta? ...onödigt feta. Trots marabou.?

Den minsta Woolly Bugger jag bundit... Micro Bugger (#32):

post-4585-0-38641800-1426066471_thumb.jp

Experimentet som blev min mest skrämmande bugger... Rubber Bugger (a.k.a. Chocker Bugger).  Hackel av gummiben men kanske (trots alla dessa) t.o.m. skrämmande nog att avskräcka Bigsalmon:

post-4585-0-69836000-1426066197_thumb.jp

Men den här är den absolut EFFEKTIVASTE bugger jag fiskat med. Jag fick några stycken av Richard Komar när jag var i USA. Jag har fortfarande inte hittat gummiben med rätt diameter, så denna fiskar jag bara med när inget annat fungerar. Någorlunda smal stjärt med få strån som kanske duger åt Ismo. Att den duger åt Bigsalmon vet jag dock.  :P

post-4585-0-83485800-1426066005_thumb.jp

• Like 2

Min WB-krok framför andra är Gamakatsu F-314. Det är den jag binder de allra flesta på, och då helst i stl 4 och 6. Krokskaftet är kortare än på en streamerkrok, så flugorna blir inte så stora som det låter. Jag använder den ända upp till stl 1.

Vill du binda mindre WB så gillar jag Kamasan B-170 eller Dohiku 302. Dohikus streamerkrok är inte heller dum. Heter helt enkelt Dohiku S. (www.dohiku.eu)

Köp sydda schlappenhackel. Kostar inte speciellt mycket och finns i de flesta färger. Om du funderar på en hel sadel kan du med fördel titta i webshoppar i USA. Mycket billigare och frakten blir ofta inte mycket högre än inom Sverige. Glöm inte att räkna med momsen bara (+25%). Om några veckor är det fiskemässa i Jönköping. Om du har möjlighet finns det många gånger tillfälle att fynda där.

Tack för snabbt och utförligt svar!

Har beställt en del material idag, postar kanske en bild om jag får till någon jag blir nöjd med.

Så här resonerar jag, styvt hackel hjälper flugan att behålla volym i strömmande vatten. Framför allt vid fiske nedströms/snett nedströms. Mjukt hackel ger en livligare fluga med mer rörelse men har en tendens att kollapsa i strömmande vatten. När det gäller val av stjärt tänker jag på samma sätt, styvare material som inte kollapsar(räv!) för strömmande vatten och mjukare material(chickabou,marabou) till kust och sjö.

attachicon.gifwb_torills_web.jpg

Torills Killer aka Kolakiller

Som vilken WB som helst men med orange tag. Torill band sina med virkad tag, men det tycker jag är att överdriva.

Här bunden på en skum krok, Partridge predator-gädda-nånting. Jag har inte lyckats kroka en enda öring på den här kroken.

Sjukt fet! Tänker glödhäcks WB ctrl C crtl V

• 2 weeks later...

2010 fick jag en fluga av vår ryske guige Gena. Det var hans mest fångssäkra fluga och han hade tagit mängder av öring på den. Enda felet var att den var riktigt j-a ful. Jag gjorde några varianter som jag fått några öringar på, men inte är de bättre än mina andra flugor. Det kanske måste vara den fula Genas Russian Secret Original?

attachicon.gifgenas_russian_secret.jpg

Originalet.

attachicon.gifwb_russian_secret.jpg

Min Russian Secret Woolly Bugger.

attachicon.gifwb_russian_secret_spey.jpg

Och med några speystrån.

Tittar en på orginalet!..å jämför med dina...så varför blanda in rött?

Den här lite tilltufsade vita Wolly Buggern med yvig marabousvans gav ett Silver Hat Trick i tisdags:

attachicon.gifimage.jpg

Den yviga svansen ger en otroligt fin pulserande gång på flugan......intygas av dessa beundrare:

attachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpg

/S

Grattis!

Hoppar fisken på första bilden? Den ser ut att sväva... :)