Jump to content

Inspirationstråd Wolly Bugger.

double action

Recommended Posts

5 minutes ago, Tallbom said:

Tycker hans wollys är perfekta exempel på snygga för ögat men kanske inte helt funktionella i vattnet. Jag skulle bli galen på alla ggr jag fick rätta till tailen som lagts sig runt krokböjen. Men han kanske har kommit på något jag inte ser för att förhindra detta. Snygga är dom det råder det inget tvivel om.

Är det inte oundvikligt på en WB? Hur binder du dina för att undvika detta?

24 minutes ago, hö&gös said:

Man kan använda den yttersta toppen på maraboufjädern till svansen, då blir det lite bättre.

Blir det inte en väldigt tunn stjärt? Jag kör nästan alltid med räv på mina WB just för att få volym även i strömmande vatten.

Man kan också sätta en nylonögla under stjärten. Då minskar risken för trassel.

5 hours ago, Tallbom said:

Tycker hans wollys är perfekta exempel på snygga för ögat men kanske inte helt funktionella i vattnet. Jag skulle bli galen på alla ggr jag fick rätta till tailen som lagts sig runt krokböjen. Men han kanske har kommit på något jag inte ser för att förhindra detta. Snygga är dom det råder det inget tvivel om.

Blir många hugg som bara tar i stjärten när den är så lång. Perfekt längd är när den är kort nog att inte trassla sig runt kroken, ca 1,5 cm eller så, då fastnar fisken bättre på köpet.."Magnus-stuket" är min favorit.

Edited by LAB
  • Like 3

• 2 years later...