Hoppa till innehåll

Egenhändigt byggd rulle i Perfect stil


Recommended Posts

Hej på er! Jag vet inte om jag riktigt presenterat mig här på forumet.. Men såhär är det

Jag heter Johan Gustavsson bor i Limhamn, gitarrbyggare till yrket. Bygger en del splitcanespön och allt möjligt annat flugfiskerelaterat när jag får en stund över. Senaste grejjen jag snöat in på är rullar. Började med att jag renoverade några gamla hardy rull-lik, sedan övergick detta till att jag ville prova att bygga mig en rulle helt från scratch. Saken avgjordes av att jag fick(!) en jättefin gammal Blomquist svarv av en kompis inklusive en hel drös med verktyg tex alla möjliga lettringsverktyg,svarvstål, brotchar, gängverktyg, mm.

Nu har jag byggt den första rullen. Måste säga att jag är rätt nöjd med resultatet.

post-16551-0-30668400-1425413962_thumb.j

post-16551-0-95065700-1425413978_thumb.j

post-16551-0-15434800-1425413995_thumb.j

post-16551-0-89745200-1425414027_thumb.j

post-16551-0-51365600-1425414043_thumb.j

  • Like 11
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Ja jag är rätt insnöad på just Hardy Perfects..:)) därav utseendet. Fast jag ville ha en liten perfect som kan ta lite mer lina, så då fick det bli en lite bredare variant än original. Man kunde givetvis gjort lite större avsteg från original utseendet. Men eftersom jag är rätt fäst vid just den looken fick det bli så den här gången. Får väl hitta på nåt lite mer originellt nästa gång.

Men kul är det.

Den här rullen rymmer fö. en wf5 och ca 40 m backing.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otroligt kul att se!! Magnifikt fint jobb. Kommer du alls igång med att göra fler än för eget behov ställer jag mig gärna i kö för att få en gjord till februari 2017 då jag, hemska tanke, fyller 60.... En vänstervevad "gubblaxrulle" skulle sitta som en smäck!  :wub:

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har nog inte tänkt att sälja några rullar. Åtminstone inte än på ett tag. Eftersom jag gör allt för hand tar det väldigt lång tid att färdigställa en rulle. Speciellt som jag inte hållit på med sånt här tidigare. Det blir mycket trial and error.

Jag tycker än sålänge det är kul att bygga men skulle man börja slå mynt av det är jag rädd att det inte blir lika roligt. Dessutom om man skulle försöka ta betalt för den tid man lägger ner blir rullarna orimligt dyra.

Såvida man inte utarbetar en vettig metod och bygger små serier. Men där är jag inte ännu. Och jag har heller inte några planer att gå den vägen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulorna till kullagret köpte jag på ebay. De är 1/8" diameter kromstål Sen svarvade jag en liten ränna i kanten på brons lagret och stoppar i kulorna med lite fett. Sedan trycksvarvar man över kanten så kulorna stannar kvar i rännan.

Det är snyggt med blank oxå men jag är mer för den lite diskreta vintage looken. Och så blir det inga reflexer som skrämmer fisken...;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otroligt kul att se!! Magnifikt fint jobb. Kommer du alls igång med att göra fler än för eget behov ställer jag mig gärna i kö för att få en gjord till februari 2017 då jag, hemska tanke, fyller 60.... En vänstervevad "gubblaxrulle" skulle sitta som en smäck! :wub:

Ledsen jag inte kan hjälpa dig med detta, men kolla in den här killens rullar! Han bygger de grymmaste laxrullarna jag sett. ;)

http://classicflyrodforum.com/forum/viewtopic.php?f=72&t=66612

Edit: glömde länken..

Redigerad med J Gustavsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulorna till kullagret köpte jag på ebay. De är 1/8" diameter kromstål Sen svarvade jag en liten ränna i kanten på brons lagret och stoppar i kulorna med lite fett. Sedan trycksvarvar man över kanten så kulorna stannar kvar i rännan.

Det är snyggt med blank oxå men jag är mer för den lite diskreta vintage looken. Och så blir det inga reflexer som skrämmer fisken...;)

Hur går man tillväga för att få bra gång på lagret utan att dom blir klämda å

Går trögt?

Får en känsla av att det kan vara lite trixigt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är det som på Hardyspråk heter Bronzing eller Lead finish.

En räcka med olika kemikalier som man doppar i och sedan gnider man in grafitpulver och lackar över med cellulosa lack.

Receptet är dock hemligt... :)

Aha ok :)

Blir ju inte lite sugen på att snida till en rulle själv nu när man sett ditt konstverk :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...